spiser far-mut babyer ????

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

hun er kæmpe stor om maven. så håber da det er snart.
han+hun har gået sammen i 4 måneder og han have besvær med at finde den rigtige ende da han gik igang med den slags efter en måneds tid.
så har svært ved at beregne fødselsdato.

hun har de sidste par uger taget 70-100g på om ugen.
og vi kan tydeligt mærke en unge på hver side af hende.
hun går kun få skridt og så ligger hun sig ned.
hun spiser rigtig rigtig meget. (vitakraft: voksen + baby + persille frisk + piller + agurk + gulerod + salat + mælkebøtter + æble + rød peber + hø)



vi har snakket om herhjemme at vi synes det ville være synd at kastere ham.
han er nemlig rigtig rigtig flot.
alt sidder perfekt. flot pels. flot holdning + god personlighed.

det ville være en skændsel for arten hvis han ikke fik lov til at lave flere babyer senere.
så vi er jo bare nød til at skille dem ad i nogle måneder efter fødslen.

hva siger i ?

piggy
[img]C:\Users\Rikke\Desktop\Kælegrisene[/img]

von sortfod

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von sortfod »

De skal stadg skilles ad INDEN hun føder

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

hvordan virker det med billeder ?

von sortfod

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von sortfod »

Tikketavi skrev:hvordan virker det med billeder ?

De skal uploades til f.eks photobucket eller lign. Det duer ikke fra din pc

viewtopic.php?f=18&t=15708

von sortfod

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von sortfod »

Tikketavi skrev:
det ville være en skændsel for arten hvis han ikke fik lov til at lave flere babyer senere.
så vi er jo bare nød til at skille dem ad i nogle måneder efter fødslen.
En skænsel for arten kan man nu næppe sige det hverken for det ene eller det andet marsvin. Og man kan jo sige at hvis man alligevel ikke har planer om flere kuld andet end bare for at lave unger, så vil det være bedre og få ham kasteret. Der er nok af uønsket marsvin i DK. Og mindre man har en mening med at sætte unger til verden så kan jeg ikke se hvorfor man skulle gøre det.

Derudover så skal de altså skilles ad INDEN hun føder.

Og det ville være dejligt med en response/tilkendegivelse fra din side om du har forstået de råd vi giver dig. Det føles lidt som om man taler til døve øre

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Lina »

Tikketavi skrev:vi har snakket om herhjemme at vi synes det ville være synd at kastere ham.
han er nemlig rigtig rigtig flot.
alt sidder perfekt. flot pels. flot holdning + god personlighed.

det ville være en skændsel for arten hvis han ikke fik lov til at lave flere babyer senere.
så vi er jo bare nød til at skille dem ad i nogle måneder efter fødslen.

hva siger i ?
I den snak.. har I så vendt alle aspekter før I besluttede jer?
Ting som at der er en reel risiko for at det går galt under drægtigheden så man både kan miste hun og unger - og om I er forberedt på den slags tab? Det kan nemlig godt blive rigtigt rigtigt grimt at stå med, når det netop går galt.
Og hvad der skal ske med ungerne senere. Det er ikke altid lige nemt at afsætte marsvineunger, udbud og efterspørgsel kan variere MEGET. Dyrehandlen er selvfølgelig en valgmulighed.. men man bør være kritisk og ikke aflevere i den første og bedste, men i en hvor der er ordentlige forhold for dyrene, og hvor de er kønsopdelt - men en god dyrehandel siger så osse nej tak, hvis ikke de har plads til flere salgsdyr... og så er det en god ide at have vendt hvad man gør med 4 hanunger som ingen vil købe.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

HAR FORSTÅET AT DE SKAL SKILLES INDEN FØDSLEN. de har nu hvert deres bur.
men da de er blevet så stille. får han lov til at besøge hende et par gange om dagen imens hun stadig er gravid. og de hygger sig og nyder det.
i besøgstiden nusser og kysser de og sover til middag sammen op og ned af hinanden.


jeg er frisør. og har kunder der efterspørger unger fra vores mutter.
og da de er sociale flok dyr, siger jeg til kunderne at man ikke kan nøjes med et marsvin. for så har det ikke nogen af snakke med.
er det ikke rigtigt ?????

og det er ikke hvem som helst der får lov til at få vores deres unger.
de skal have et godt hjem.


vedr. fremtiden.
så kommer de jo så til at gå i hvert sit bur.
men kan de ikke blive ensomme der ???

vi har lige købt kolonihave. og der skal der bygges et lege sommer hus til mutterne. med skillevæg.
det er så meningen at mutterne skal hygge der imens vi ordner haven.


selvfølgelig vil vi blive kede af det hvis vi mister en af vores kære mutter - putte-grise og osse deres babyer.
men vi er altså virkelig opmærksomme og kærlige mutte-ejer hvis vi skal sige det selv.


LINA: vi ville gerne kunne sende en sms til dig hvis vi får brug for råd når hun føder.
hvis det er ok. kan du sende dit nummer til min mail. rikke_d_n_@hotmail.com

von sortfod

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von sortfod »

Jo det kan da godt ske de bliver kede af at få hver deres bur. Men det er jo der hvor det så er en fordel og kasterer hannen og så lade dem gå sammen så er man over det problem.

Og selvom der ser ud til at være afsætning på ungerne nu, så kan det ret let ændre sig i det øjeblik ungerne rent faktisk er salgs klare.

Og det ikke forstår er hvorfor lave unger bare for at sælge dem?? Og hvorfor løbe risikoen for at det går galt hvis du bare vil sælge ungerne.

At sætte hannen sammen med hunnen mens hun er høj drægtig osv. Det er altså lige til at stresse hunnen unødigt. Og det ville jeg altså holde mig fra. Så meget skal der altså heller ikke til før drægtighedssyge slår til.

Ja mutter er sociale dyr og trives bedst sammen mindst 2. Det er korrekt.

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

von sortfod skrev:Jo det kan da godt ske de bliver kede af at få hver deres bur. Men det er jo der hvor det så er en fordel og kasterer hannen og så lade dem gå sammen så er man over det problem.

Og selvom der ser ud til at være afsætning på ungerne nu, så kan det ret let ændre sig i det øjeblik ungerne rent faktisk er salgs klare.

Og det ikke forstår er hvorfor lave unger bare for at sælge dem?? Og hvorfor løbe risikoen for at det går galt hvis du bare vil sælge ungerne.

vi vil jo heller ikke bare avle / sælge.
dem der har efterspurgt er søde mennesker. og de skal vel osse have lov til at blive glade marsvine ejere.
og de skal vel osse have lov til at få dem fra en privat, hvor de ved hvor dyrene kommer fra.
i stedet for en dyrehandel. hvor det bare er avlsdyr / penge-maskiner.

det er da osse planen at vi vil have mere end to mutter selv.


kan se at nogle herinde har over 20 marsvin.
ER DET OKAY ???
hvis jeg bliver nedstemt herinde på at vi får unger, måske to gange om året.
hvordan stemmer det så lige med dem der "opdrætter".
er det opdrætterne der laver uønskede marsvin
von sortfod skrev: Der er nok af uønsket marsvin i DK. Og mindre man har en mening med at sætte unger til verden så kan jeg ikke se hvorfor man skulle gøre det.
er deres marsvin da mere ønskede ????


forresten: synes det er godt at få debatteret det igennem...

von sortfod

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von sortfod »

Ja jeg har 50 marsvin. Og hvorfor skulle det ikke være iorden?

Når jeg sætter en hun til han er det med henblik på at beholde unger. Og jeg avler hen imod gode dyr, bla. til udstilling. Jeg sætter aldrig en hun til han bare fordi det kunne være sjovt med unger. Eller med henblik på at sælge ungerne.

Hvis ikke jeg selv vil kunne bruge ungerne fra parringen så laver jeg den ikke.

Derudover har jeg sat mig meget ind i både sygdom, fodring, drægtighed osv. ved marsvin inden jeg begyndte på det her. Jeg udstiller mine marsvin, og avler på dem ja. Men jeg kender risikoen ved at avle på dem. At det i prinsippet er 50/50 om de klare det eller ej.

Jeg har ikke noget problem med at du vil lave unger. Men jeg synes bare ikke det lyder som om du et eller andet sted har gennemtænkt det hele.
Men det er måske bare mig.

Jeg har ikke sagt at folk der har en mening med at sætte unger til verden at deres marsviner mere ønsket. Men jeg som opdrætter avler hen imod noget såsom bedre udstillings dyr osv. Der er ligesom et mål et sted med det, en mening med det.

Og det kan bedre ret færdiggøres synes jeg end at man bare for kuld fordi det kunne være sjovt og så sælger alle ungerne.
Der er masser af folk sombare indkøber 2 marsvin et af hvert køn og sætter dem sammen fordi det da lige kunne være sjovt og få unger. Jamen ungerne bliver altså også store en gang. Og hvad skal ungerne så? Bortgives i den blå avis når ungerne er 4 uger eller 12 uger eller ┬¢år gamle og stadig ingen har ville købe dem.

Wonders

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Wonders »

Tikketavi skrev:
vi vil jo heller ikke bare avle / sælge.
dem der har efterspurgt er søde mennesker. og de skal vel osse have lov til at blive glade marsvine ejere.
og de skal vel osse have lov til at få dem fra en privat, hvor de ved hvor dyrene kommer fra.
i stedet for en dyrehandel. hvor det bare er avlsdyr / penge-maskiner.

det er da osse planen at vi vil have mere end to mutter selv.
Hvorfor venter du ik til babyene er født og ser hva for kjønn det er. Er der en pige og en dreng kan du sette drengen til farmut når de er 4 uker og la pigen gå med mormut :wink:

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

Wonders skrev:
Hvorfor venter du ik til babyene er født og ser hva for kjønn det er. Er der en pige og en dreng kan du sette drengen til farmut når de er 4 uker og la pigen gå med mormut :wink:
det var faktisk lige præcis det vi havde tænkt os.

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

von sortfod skrev: Jeg har ikke noget problem med at du vil lave unger. Men jeg synes bare ikke det lyder som om du et eller andet sted har gennemtænkt det hele.
Men det er måske bare mig.

Jeg har ikke sagt at folk der har en mening med at sætte unger til verden at deres marsvin er mere ønsket. Men jeg som opdrætter avler hen imod noget såsom bedre udstillings dyr osv. Der er ligesom et mål et sted med det, en mening med det.

Og det kan bedre ret færdiggøres synes jeg end at man bare for kuld fordi det kunne være sjovt og så sælger alle ungerne.
Der er masser af folk som bare indkøber 2 marsvin et af hvert køn og sætter dem sammen fordi det da lige kunne være sjovt og få unger. .



nej vi har ikke erfaring som en garvet avler. :idea:
men vi får jo mere og mere erfaring for hver dag vi har vores kære mutter.
vi er 25 år begge to. vi kan godt passe godt på dyr.
vi har osse bøger om marsvin og tjekker internettet for marsvin og er med her på mutterne.

debatten startede heller ikke fordi vi er uvidende. men fordi det er første gang vi får unger(uerfarne).
og fordi folk skræmte med deres beretninger. :oops:
Tikketavi skrev:Hej.
Vi venter unger inden længe, for første gang.
vi har desværre inden bekendte som er marsvine-ejere.
og er ved er være godt forvirret over advarslerne fra folk der ikke har marsvin.
de siger at hannen skal fjernes op til fødslen, da han ellers dræber babyerne af jalousi.
ER DET RIGTIGT ????
SKAL MOR OG FAR SPLITTES TIL FØDSLEN ??? OG EFTERFØLGENDE ????
der står intet helt præcis i bøgerne. vedr. fremgangs metode ved fødsel osv.
og vi ville bare være på den sikre side.!!!! :!:

vores mutter hilser på os når vi kommer ind af døren, osse selvom de har en masse mad og lækkerier.
vores mutter vil ikke kæles med på vores lår.
de hopper helt op til halsen/brystet og putter og kysser os og snakker med os.
DE HAR DET GODT HER VED OS !!!
og det vil kommende mutter osse få. :D


for marsvinets skyld er det vel bedre og ikke mindre retfærdigt at komme til verden for at være hos en kærlig familie end at skulle udstilles og vinde præmier til ejerens fordel. :^o
marsvinet for intet ud af at vinde præmier. :idea:
måske endda tværtimod. for ejer bruger vel mere tid sammen med præmie-grisen end med mutterne der ikke vinder hver gang ? :?:
præmie-grisen bliver vel børstet lidt oftere !!!



vores plan er nu:
at vores to mutter forbliver i hvert deres bur. og det skal de fortsætte med i nogle måneder.
når babyerne er store nok, kommer drengene over til far og pigerne bliver ved mor.

og først når vi er klar til unger igen får mor og far lov til at gå sammen/ parre sig igen.

von sortfod

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von sortfod »

Hvis det er den holdning du har til udstilling af marsvin og folk der udstiller så har du utrolig meget og lære endnu.

Men jeg orker ikke og forsætte med at diskuterer med dig. Jeg har forsøgt og råde dig, og forsøgt og forklare.

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

jeg synes godt om udstillinger.
ville gerne selv besøge et.

men når det gælder " at skabe liv" /lave unger.
så synes jeg bare ikke at det skal være for udstillingens skyld.


en mutte skulle vinde en udstilling fordi den er flot og sød og pæn.
ikke fordi den har de perfekte mål.

Besvar