spiser far-mut babyer ????

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

von_fancy

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von_fancy »

Opdrættere avler heller ikke unger "bare" for udstillingens skyld.

Der er standarder for alle racer, og på udstillinger bliver dyr bedømt i forhold til hvor godt de matcher standarden.
Standarderne indeholder alt omkring pels, farver, ører, øjenform mm. og det er dem alle DMK opdrættere avler i forhold til - altså avler hen imod.
Det er svært at forklare, og kan sikkert også være svært at sætte sig ind i. Men ingen opdrætter avler bare for at have dyr at vise frem på udstillinger og vinde præmier med. Så er det ligesom sagt.

Derudover tror jeg bare det folk forsøger at skrive er, at der bliver produceret rigtig mange marsvineunger rundt omkring i landet, som bare sidder f.eks. i en dyrehandel eller i folks pivate hjem (til dumping priser i gul&gratis, dba mm.) og keder sig. Og hvis man "bare" vil avle fordi der er nogen der gerne vil have ungerne som kæledyr, jamen så kunne de folk jo bare tage nogle af alle dem der allerede er sat i verden, i stedet for der skal sættes endnu flere i verden for det.
Hvis du kan følge mig?
Der er mange ricisi, komplikationer og andre ting der skal overvejes hver evig eneste gang man sætter en hun sammen med en han - og skulle jeg avle "bare fordi" nogle skulle have kæledyr eller fordi det kunne være spændende, så avlede jeg slet ikke, for det er der alt for mange ricisi til, i mine øjne.

Jeg siger ikke I ikke skal avle - det må I vitterlig selv om.
Men jeg bliver stødt over at du mener dine dyr skulle have det bedre end dem der sidder rundt omkring ved (os) opdrættere, som bliver udstillet mm. - især det du skriver her:
Tikketavi skrev:for marsvinets skyld er det vel bedre og ikke mindre retfærdigt at komme til verden for at være hos en kærlig familie end at skulle udstilles og vinde præmier til ejerens fordel.
marsvinet for intet ud af at vinde præmier.
måske endda tværtimod. for ejer bruger vel mere tid sammen med præmie-grisen end med mutterne der ikke vinder hver gang ?
præmie-grisen bliver vel børstet lidt oftere !!!
burde du nok tænke over en ekstra gang!
Jeg bliver stødt, fordi det virker til i dine øjne, at folk der udstiller sine dyr (jeg har ca 45 marsvin, og under 10 af dem bliver udstillet) ikke kan være en kærlig familie der har dyrene som kæledyr. At dyrene udstilles eller bruges til avl hos (os) opdrættere betyder ikke at de er mindre kæledyr af den grund! Og at sige at man (vi) vel bruger mere tid på dem der vinder noget, end dem der ikke gør? Det er godt nok lige direkte :roll: .

Ved ikke om du kan følge mig, for det blev lidt rodet. Men tror meningen kom frem.

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

Siger intet om at opdrættere elsker deres mutter mindre end kæledyrs familier.
prøvede bare på at forklare at det vel var i orden at stifte mutte familie og mutter ejere. selvom det ikke gøres med udstillings grundlag.
det lød nemlig som om at det var iorden at få unger hvis de skulle udstilles men ikke hvis de skulle kæles med.

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

og så måske endda at kæledyrs ungerne passer ind under "målene".

som tidligere skrevet: er vores han meget flot.
og derfor startede debatten om det var synd at aflive chancen for flere af hans slags.
det burde en opdrætter næsten bakke op.
en opdrætter kastererer vel ikke sine vinder-mutter.

von_fancy

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af von_fancy »

Hvorfor burde en opdrætter bakke op om at du synes din han er flot og derfor gerne vil lave flere unger med ham?
Det forstår jeg altså ikke rigtigt...

Men nej, jeg tror også bare jeg hopper ud af diskussionen.. Det fører vist ikke rigtigt nogen vegne :)
Har fået sagt nok for min 25'øre, hvad du så bruger det til er din egen sag :)

Von Hammelev

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Von Hammelev »

Tikketavi skrev:og så måske endda at kæledyrs ungerne passer ind under "målene".

som tidligere skrevet: er vores han meget flot.
og derfor startede debatten om det var synd at aflive chancen for flere af hans slags.
det burde en opdrætter næsten bakke op.
en opdrætter kastererer vel ikke sine vinder-mutter.
Fordi at et marsvin er flot, er det jo ikke ensbetydende, med at den lever op til standarten.
Jeg synes alle mine marsvin er super flotte, men de lever bestemt ikke op til standarten, og derved ikke livsvigtigt at lave en masse små kopier af dem, hvis du forstår.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Lina »

om det er synd at aflive chancen for flere af en bestemt slags... jamen den er efter min mening tricky.
Går vi netop efter udstillingsstandarder, både på racedyr men bestemt osse på kæledyr, så kan det faktisk godt være synd at lade gode gener gå til spilde.
Men hvis argumentet går på at en gris er flot, så er der jo mange mange mange dyr der falder i den kategori, så her er det efter min mening ikke helt det samme.

Hvad du vælger er helt op til dig... ihvertfald efter min mening hvis du har taget højde for ALT, både positivt og negativt. Problemerne opstår fordi der er nogen der kommer til at lukke øjnene for alle de negative ting som der kan ske.. alt fra grimme dødsfald til unger som man ikke kan komme af med, og som derfor kun handler ud fra argumenter som 'det er så hyggeligt med unger'.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Tikketavi

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Tikketavi »

Hej lina :wink:
vi har bestemt os for at vi har et drenge og et pige bur.
og så får de kun lov til at hygge sig sammen når vi alle 4 er klar til en om gang babyer.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: spiser far-mut babyer ????

Indlæg af Lina »

lyder som en god plan.

Det sværeste er sgu altid at få gennemtænkt alle aspekter.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar