Hjælp! Caramel har født

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Ren

Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Har lige opdaget at Caramel har født. Der er fire døde unger. To af dem har hun pakket halvt ud, men ikke næserne så ved ikke om de er dødfødte eller blevet kvalt. To er helt rene, men hun har spist en god del af den ene.
Har slet ikke hørt noget, og jeg har sat et par meter fra buret hele dagen :cry: Der var ingen tegn på at hun ville føde for nogle timer siden.
Der er i hvert fald en moderkage i buret. Resten må hun have spist.
Hun og det halve er buret er helt blodigt og hun er træt.
Jeg kan ikke mærke om der er flere unger i hende. Der er en bule, men ved ikke om det er organer eller unger.
Skal jeg bare give hende ro eller hvad dælen skal jeg gøre? Havde ikke lige regnet med det her :cry:

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af ZenZen »

Åååh! Eeeej hvor sørgeligt! :cry:
Jeg ved desværre ikke hvad du ellers kan gøre mere andet end at holde øje med hende.

Hvis du har brug for hjælp - så sig til. Vil gerne hjælpe dig!

Trøste kram.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Nu har jeg i hvert fald fjernet de blodige spåner og ungerne og lagt rent ned og givet hende fred. Så må vi se om der kommer en mere.
Det er ellers tre gyldne som hende og så en tre-farvet :cry:
Hun kunne godt mutte lidt da jeg nullede hende, men hun bliver meget pyllert når jeg rører maven.
Jeg TROR der er en mere, men er overhovedet ikke sikker. Hun har ligesom en hård bule helt nede ved de ædlere dele.
Ungerne var stadig halv varme da jeg tog dem op, men helt sikkert døde :cry: For dælen hvor jeg ærger mig over at jeg ikke rejste mig og lavede mad for en halv time siden. Så havde jeg opdaget det noget før. Dumme mig og min dumme elendige hørelse :cry:

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af ZenZen »

Ren skrev:Nu har jeg i hvert fald fjernet de blodige spåner og ungerne og lagt rent ned og givet hende fred. Så må vi se om der kommer en mere.
Det er ellers tre gyldne som hende og så en tre-farvet :cry:
Hun kunne godt mutte lidt da jeg nullede hende, men hun bliver meget pyllert når jeg rører maven.
Jeg TROR der er en mere, men er overhovedet ikke sikker. Hun har ligesom en hård bule helt nede ved de ædlere dele.
Ungerne var stadig halv varme da jeg tog dem op, men helt sikkert døde :cry: For dælen hvor jeg ærger mig over at jeg ikke rejste mig og lavede mad for en halv time siden. Så havde jeg opdaget det noget før. Dumme mig og min dumme elendige hørelse :cry:
Det er virkelig ikke din skyld! Hun har ikke været i stand til at gøre det. Naturen går sin gang (barskt men sandt). Måske du sku komme til dyrlæge? Men ellers kan jeg ikke komme på andre ideer. :(

Kram

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Overvejer også lidt om jeg skal ringe, men nu giver jeg hende lige en halv times tid og ser hvordan det går.
Synes faktisk ungerne ser ud til at være født for tidligt. Den enes bagkløer er også vokset sammen :( Bare underligt. Der har været liv i alle de tre uger jeg har haft hende. Kan simpelthen ikke forstå hvordan det kan ende sådan.

von_fancy

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af von_fancy »

Jeg ville bare give hende ro. Hvis der er en unge mere kan du tydeligt mærke den, så hvis du kun kan mærke en lille klump ville jeg ikke mene det er en unge.
Er der flere unger skal de selvfølgelig ud, men ud fra hvad du fortæller ville jeg mene det ikke var en unge mere, og så har hun nok mest brug for ro.

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af ZenZen »

Ren skrev:Overvejer også lidt om jeg skal ringe, men nu giver jeg hende lige en halv times tid og ser hvordan det går.
Synes faktisk ungerne ser ud til at være født for tidligt. Den enes bagkløer er også vokset sammen :( Bare underligt. Der har været liv i alle de tre uger jeg har haft hende. Kan simpelthen ikke forstå hvordan det kan ende sådan.
Hvis man tænker på HVOR hun kom fra - så er det ikke usandsynligt at der er genetiske problemer. Men trist er det. Men lige nu må du fokusere på moren. Krydser alt hvad der kan krydses!

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Pyyyhhhh... har bare lyst til at rende over og kigge til hende hvert 5. sekund. Det hjælper nok ikke lige :doubt:
Jeg kan ski ikke regne ud om det er en unge. Hun var meget blodig bagi da jeg opdagede det, men det virkede så liiiidt mere tørt da jeg satte hende tilbage i buret efter at have fjernet ungerne. Men der har hun så også sat på et tæppe.
Men nu har hun et rent hjørne og har dækket buret godt til. Så må vi se hvad der sker.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

De er dælme da også små ungerne! 58, 44 og 45 vejer de! :shock:
De har godt nok store hoveder og kroppene er virkelig små og tynde. Tror da slet ikke det har været et rask kuld.
Bare underligt at de har været i live så længe. Så sent som i morges mærkede jeg en af dem ligge og skære tænder.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Glem hvad jeg sagde om at hun ikke bløder mere :cry:
Håber dælme at det er fordi der er en bebs mere og ikke at der er noget i vejen med hende.

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af ZenZen »

Ren skrev:De er dælme da også små ungerne! 58, 44 og 45 vejer de! :shock:
De har godt nok store hoveder og kroppene er virkelig små og tynde. Tror da slet ikke det har været et rask kuld.
Bare underligt at de har været i live så længe. Så sent som i morges mærkede jeg en af dem ligge og skære tænder.
Ja det er mærkeligt! Og bare rigtig træls! :( Føler med dig!

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Kunne sætte mig til at tude over det lige nu. Stakkels lille Caramel.
Hun har en god blodig plet i måsen så ringede til dr. dyr. Det var en fra Helle Dyrlægerne og han sagde at de godt kunne bløde lidt i et døgns tid.
Mener jeg så ikke de burde kunne, men nu byder jeg hende på nogle lækkerier og så må vi se.

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af ZenZen »

Måske du sku ringe til Ølgod i morgen. Hun ved i hvert fald noget om det...

Tobiasmor

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Tobiasmor »

Hvor gør det mig ondt for dig at det skulle gå sådan :cry:

Hvis du bliver ved med at være meget bekymret for hende, så er det bare afsted til dyrlægen og få hende tjekket, det er godt nok dyrt på en søndag osv. men hvis du har økonomisk overskud til det, så vil det nok give dig den bedste ro i sjælen, ellers får du nok ikke sovet mange minutter i nat.

Mon ikke det som er sket er en konsekvens af hvordan hun har levet før, hun har da haft det super godt hos dig, du har jo sørget rigtig godt for hende, men tænk hvis hun også før du fik hende ikke har spist så meget, der er jo ikke nogen som har hjulpet hende der, hvor er det altså godt at hun nu bor hos dig.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Ja eller Frodesgade.
Synes konstant jeg støder på de dyrlæger der ikke ved en pind om marsvin ](*,) så tror ski ikke jeg får meget ud af at køre i aften ud over smerter i pengepungen.

Besvar