Hvor meget mælkeerstatning?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
pippika

Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af pippika »

Øv har desværre brug for jeres hjælp igen. Teddypigen der fødte 3 unger i fredags er heldigvis helt ovenpå. Men en af hendes unger har bare tabt og tabt i vægt :( De var ellers store og flotte ved fødslen, lå alle 3 mellem 125-130g. Men den ene er altså røget bagom dansen og er nu nede på 103g! Jeg er gået i gang med killingeerstatning, men hvor meget skal den have? (Jeg tror jeg har læst om det i en anden tråd, men kan ikke finde den igen...)
Indtil videre har jeg bare givet den 1ml hver 2. -3. time, men er det nok? Den er meget stille nede i buret, synes den trækker vejret hurtigt, men i hånden er den nogenlunde livlig.
Suk! De kære små! :(

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af alatind »

Jeg synes der er flere ting som indikerer at der er noget galt med ungen...det er ikke altid nok bare at give mælkeerstatning, men også finde ud af årsagen til vægttabet. Da der kun er tre unger og de andre to tager på i vægt er det ikke mors mælk som fejler noget. Hvor meget dier den?
Da ungen er en uge gammel i morgen og har tabt ca 20% af sin fødselsvægt og stadig taber sig og samtidig ikke er livlig i buret virker det som om den fejler noget..men hvad er jo umuligt at sige, det kan være alt fra ganespalte til indre skader eller noget helt andet...

Så hvis der er noget sådant galt med den så er det omsonst at fylde mad på den, hvis du forstår hvad jeg mener...altså uden at finde selve årsagen til at den ikke er ok...

Men hvis det "bare" handler om at få den op i vægt, og fordi den ikke dier så meget som de andre unger...så vil jeg mene at du sagtens kan give den 1-3 ml hver time.
Hilsen Line Tind

pippika

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af pippika »

Ja det er jo det jeg ikke ved... Og jeg er ret sikker på at dyrlægen ikke er til meget hjælp, ud over en aflivning..Eller har i andre erfaringer? For jeg drøner gerne ud med den, men hvis han ikke gør noget alligevel så er det jo ikke til meget hjælp... :(
Den skal selvfølgelig ikke lide unødigt, men da den stadig er rimelig ok livlig når jeg sætter den på håndklædet, tænkte jeg at der var håb...Om end spinkelt.. Moren har ikke afvist den, den er bare ikke interesseret i patten...Den slubrede dog sukkervand i sig i sig før jeg startede med erstatningen, og har også suttet på sprøjten...
Hvad mener i, skal jeg drøne til dyrlægen med den? Kan han gøre andet end at aflive den?
Jeg havde tænkt mig at give den en chance til i morgen, og hvis den fortsætter nedad må jeg jo gå den tunge gang... :cry:

pippika

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af pippika »

Hm, har lige givet den mad igen, synes den bliver slappere... :cry:
Jeg tror faktisk den har problemer med at komme af med afføringen. Jeg har set moren ordne den, og jeg har også selv prøvet både med fingeren og med en våd vatpind. Men jeg pillede en indtørret pølle ud...Og så har jeg givet den lidt fibreplex for at stabilisere.
Overvejer om den alligevel må afsted i dag - om det er synd at kæmpe for den...? :cry:

pippika

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af pippika »

Kan man give den lidt olie for hård mave? Tyder det på at det hele er gået i stå eller er det realistisk at få gang i det?

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af alatind »

Jeg ved ikke hvad jeg skal råde dig til...

Det er så svært med sådan nogle smålinger, og altid bedst at kunne se dyret for at råde godt nok...
Du kan risikere at ungen er forstoppet eller at den får diarre... jeg har selv oplevet en unge som først var forstoppet, og der kom ingenting ud selvom jeg stimulerede den til at have afføring (den var håndopmadet og var vant til at pølle/tisse ved min hjælp)...pludselig kom der 15-20 tørre pøller ud på en gang, og SÅ kom der diarre i stride strømme, og ungen døde få timer efter på trods af al mulig hjælp jeg kunne give den.

Så nogengange er det bare naturen som bestemmer, uanset hvad vi gør :(
Hilsen Line Tind

pippika

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af pippika »

Suk ja! Fandt lillemanden død her til aften, mor havde ligget på ham så han var helt flad. :cry: Jeg trøster mig med at han nok har det bedre nu.. Øv øv øv!
Tænker om der har været noget i tarmsystemet der ikke har været udviklet rigtigt..? Men han var jo en stor flot baby. Nåh, jeg må glæde mig over de resterende smukke dejlige unger, og ud og holde begravelse i morgen...Suk..

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af alatind »

Ja, det er trist, men sådan er naturen... :(
Jeg vil tro at grunden til at han har klaret sig så længe er netop hans gode høje fødselsvægt...så har han haft noget at tabe vægt fra før systemet ikke kunne mere.
Hilsen Line Tind

CBKHLeo

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af CBKHLeo »

:(
Det er jeg virkelig ked af at høre

Nikoline

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af Nikoline »

Trist med lillemanden.. Men håber, at de andre får et godt langt liv!

pippika

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af pippika »

Tak for jeres søde svar. Lillemand har fået en fin begravelse ude i haven. Suk ja, i har ret, sådan er naturen nogen gange. De andre unger er heldigvis i fin form! Jeg nyder helt vildt at sidde og kigge på dem når de popcorner (jeg er helt vild med det udtryk! Det er bare så rammende!) rundt i buret! De bliver bare store alt for hurtigt... :)

pippika

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af pippika »

Nåja for resten...Hvis der er nogle i nærheden (Hornbæk) der har brug for lidt mælkeerstatning, så har jeg altså en bøtte der kun er taget ganske lidt af. Det holder sig jo kun 1 md, så jeg kan jo ikke gemme det til evt. senere brug...

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af Kjelin »

Dejligt at høre at de øvrige babyer har det godt :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Østrigella

Re: Hvor meget mælkeerstatning?

Indlæg af Østrigella »

Hvor køber jeg mælke erstatning, og hvad slags. Ved du også hvad det koster.

Besvar