Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

pippika

Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Inden jeg ringer til dyrlægen vil jeg lige spørge til råds herinde, i ved så mange ting!
Min teddypige fødte 3 unger i går formiddags, og alt forløb efter planen. Men her til morgen synes jeg hun har ændret adfærd. Hun plejer at hænge på plexiglasset for at få sin morgensnack, men sad nu bare i huset med ungerne. Jeg tænkte at hun var optaget med at amme og stak et par mælkebøtteblade ind til hende, og hun spiste også et par stykker. Men resten ligge urørt. Hun har heller ikke kastet sig over sin gulerod eller andre lækkerbider... Bevæger sig lidt rundt, men sidder ellers bare med ungerne...

Jeg ved jo at det kan gå superstærkt ned ad bakke hvis de holder op med at spise... Er der noget jeg selv kan gøre lige nu akut?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af Lina »

lugter hun 'mærkeligt'?
Stik næsen godt ned i hende, og se om hun lugter sådan acetone-agtigt.. og hvis du ikke er sikker på hvordan det lugter, så bare gå efter 'mærkeligt' - sådan at hun ikke lugter som et normalt marsvin.
Har hun feber?
Fik hun alle moderkagerne ud?
Har du mærket om der er noget tilbage i hende?

Umiddelbart ville jeg ringe til dyrlægen og forklare - både fordi hvis det er, så skal hun jo afsted idag.. imorgen kan være forsent, og så er det endda søndagstakst.

Men det kan så netop være godt hvis du lige vender de spørgsmål i hovedet og kan fortælle dyrlægen om de ting.
Hun kan evt. have drægtighedssyge eller have en moderkage/død unge derinde endnu.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af Lina »

kan jo så sige at min texel der lige har født, og som endte med en forstørret lever og pænt meget feber, slet ikke viste de tegn som du beskriver - så jeg ville for en sikkerheds skyld ringe og snakke med dyrlægen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Tak for svar! Har nu ringet til dyrlægen og venter bare på at manden kommer hjem med bilen. Jeg prøver lige at lugte til hende, og super med at vende de ting med dyrlægen! Jeg vil helst vende hver en mulighed så man ikke overser noget.

Så vidt som jeg kunne se fik hun det hele med ud ved fødslen, så hun spiste noget blodigt ihvert fald...

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Vil lige tilføje at hun er ikke total apatisk, hun reagerer på mig og snuser til maden, men jeg ved jo at det kan gå hurtigt, så jeg vil ikke tage chancer..

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Hun lugter ikke af andet end marsvin. Hvad kan det indikere hvis de lugter af petroleum?

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

acetone selvfølgelig...

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Nu sidder hun i transportkassen med ungerne og gumler hø så det er en lyst!! Mystisk! Nåh, vi tager det tjek alligevel for en sikkerheds skyld..

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Har nu været hos dyrlægen, og hun virkede frisk nok. Havde heller ikke feber og alt føltes normalt, heldigvis! Så jeg har åbenbart bare været for pylret... :oops: :) Men jeg holder hende under skarp observation for en sikkerheds skyld.. :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af Lina »

hvis hun havde lugtet 'underligt', så er det et tegn på drægtighedssyge.
Jeg havde for nogen år tilbage en, hvor jeg først bemærkede det på ungerne.. når jeg pillede, at de ikke lugtede af 'nyfødt' - men de fik jo så giftstofferne gennem modermælken.

Hun har nok bare været en kende træt, hvilket osse er forståeligt. Men her er det helt sikkert at man hellere må være lidt for pylret :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Okay, det var en god rettesnor! Har tidligere prøvet at miste en hun til drægtighedssygen, og det er bare ikke sjovt! :(
Så det er virkelig noget jeg frygter!
Klarede din hun sig når du opdagede det så tidligt?
Er de ofte trætte dagen efter fødslen? Min anden hun der også fødte i går er helt anderledes aktiv...? :? Hvor hurtigt skal de være sig selv igen?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af Lina »

nej, det gjorde hun desværre ikke.
Jeg tog hendes 2 unger fra hende, for at give hende ro og mindre stress.. men der var ik noget at gøre.

Logisk kan jeg godt forestille mig at en hel del hunner er lidt flade dagen derpå.. altså de har brugt en masse krudt, og de er sikkert osse godt ømme i røvetten.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

pippika

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af pippika »

Øv hvor trist :( Og endda selvom du opdagede det så hurtigt..
Jeg prøver at slå koldt vand i blodet med min mut, og håber hun bare er lidt træt. Efter vi kom hjem fra dyrlægen har hun og ungerne bare siddet samme sted...Hm...Min anden mut med unger tøffer lidt rundt og gumler hø og virker slet ikke så træt...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af Lina »

De kan snildt reagere forskelligt.. vi ved jo heller ik om det har været hårdere arbejde for den ene.. eller om den enes smertetærskel er laver end den andens og sådan.
Hun skal så meget gerne vende tilbage til noget der ligner 'normal' ganske hurtigt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

CBKHLeo

Re: Hjælp, har brug for et hurtigt råd

Indlæg af CBKHLeo »

Det er dejligt at høre at du var så hurtig ude med din muttemor :D

Men det kunne godt virke som om at hun blot er træt efter alle de her strabasser.
Og alle reagerer forskelligt på det.
Ligesom med mennesker.
De heldige kvinder kan bare lige blobbe en unge ud og ligne en million bagefter,
mens vi andre ligner noget fra 2. verdenskrig og føle os derefter....

Besvar