Højdrægtig pige

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Ok, så ringer jeg lige til dr. dyr i pausen.
Synes ikke det kan passe, at jeg fylder mellem 10 - 15ml i hende i løbet af dagen + grønt og det ikke får hende til at tage på.
Er ved at være rigtig bekymret for hende.
Jeg sætter Sen ned til hende, når jeg kommer hjem og ser hvordan det går. Det kan jo være at det kan hjælpe lidt. Så vil jeg sådanset se lidt stort på at man ikke bør sætte drægtige hunner i en ny flok, for det her duer slet ikke. Om ikke andet kan Sen gå hos hende i dagtimerne hvor jeg er der til at skille dem ad, hvis der sker noget.
Jeg havde Nir oppe samtidig med at hun fik mad tirsdag aften. Og hun var bare så glad for at se ham og lå og puttede hovedet ind under hans hals hele tiden og blev ved med at nusse ham. Han var så stille og lod hende bare gøre lige hvad hun ville og det plejer han ellers ikke at gøre :hjerte

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af alatind »

Jeg synes også det er værd at prøve at give hende sprøjtemad meget mere end tre gange i døgnet...de gange jeg har fodret med sprøjte har jeg givet en gang i timen når jeg har været hjemme...det kræver virkelig en indsats at få en mut op i vægt, især med maven fuld af unger, som jo helt sikkert tager alt det hun får nu, og hun kan nok kun lige kan få det til at løbe rundt, og derfor tager hun ikke på.
Jeg havde forstået det sådan at du allerede gav hende cc, så det synes jeg bestemt du skal få fat i, og så give den gas med fodringen.
Hilsen Line Tind

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Dyrlægen sagde at vitakraftkugler var fint. Vist bare mig der ikke har formuleret mig ordentligt på et tidspunkt.
Men nu får jeg skaffet det og så prøver jeg at give hende en gang i timen når jeg er hjemme. Har givet hende om morgen foruden druesukker og c-vitamin, om eftermiddagen (lidt forskelligt alt efter hvornår jeg har fri fra skole) og igen om aftnen inden jeg går i seng.
Skal jeg så bare give hende et par ml per gang? Hun får ca. 5 - 6 ml de gange jeg foder hende lige nu, og det er virkelig en kamp for at få det i hende. Hun stritter meget imod og pylrer hele tiden.
Hun må gerne spytte ud i weekenden. Jeg har kun lange dage i skolen i næste uge, så er ikke hjemme før efter 4 :doubt:
De går helt amok nede i maven på hende. Mærkede igen i går, og der fik jeg 6 - 7 ordentlige spark (selvfølgelig i muttestørrelse :lol: ) i løbet af de par minutter jeg havde hænderne på hendes maven foruden de små bevægelser, som er der næsten hele tiden lige nu.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af alatind »

Det er vigtigt at mutter har gang i fordøjelsen hele tiden..og hvis du giver hende en gang i timen, så vil det være mindre vigtigt om du får 2, 3 eller 4 ml i hende ad gangen, og så kan det være at I ikke skal kæmpe så meget med det.
Tror ikke du skal bekymre dig om at få vand i hende, for der er vand i grøden, samt det grønne hun også spiser, så sprøjten vil jeg anbefale kun er til grød (så tyk som muligt), eftersom hun er modvillig i forvejen. Så kan du måske snige de ting du giver ved siden af (druesukker og vit) ind i mere koncentreret form, som medicin, så hun kun skal have et skvæt af det, og så grød for resten, hvis du forstår...
Jo tykkere grøden er, jo mere næring...det kan være rigtig svært at få suget det op, men hvis man roder lidt i grøden med sprøjten mens man suger, så kan man undgå de store stykker som spærrer for at det kan komme ind...jeg har siddet med det mange gange, og ved hvor irriterende det kan være...men det kan godt lykkes :wink:

Den eneste ulempe kan være at du skal håndtere hende så meget, hvilket de fleste højdrægtige mutter hader. Jeg kan finde på at pakke dyret ind i et håndklæde og stille det på bordet, så jeg har begge hænder fri, en til at holde hoved/mund og en til at fodre med. Så står hun på fast grund, og er i hule, og kan ikke lige rende så nemt...ved ikke hvordan du allerede gør, men det er bare ideer :)

Dejligt at der er gang i bebserne :)
Hilsen Line Tind

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Jeg sidder og propper maden ned i sprøjten. Det fungerer bedre end at suge det op. Putter kun så meget vand i nu, at grøden hænger sammen og stadig er så flydende at jeg kan få hældt det i ned sprøjten med en ske.
C-vitaminet og drusukkeret kan jeg i så lidt vand at det fylder lige knap 2┬¢ml.
Prøver også at gøre håndteringen lidt rarere for hende, så når jeg sætter hende ned får hun lov til at sidde på håndklædet indtil hun selv kan gå ned fra det. Det kan jeg desværre ikke når jeg skal løfte hende op, men prøver at undgå at trykke på maven så godt jeg nu kan.
Jeg har haft ringet til dr. dyr og de havde ikke critical care, men noget der lignede. Det hed vist AD i koncenteret form eller noget i den stil. Men det var i det store hele det samme. Så det henter jeg når jeg har fri fra skole. Håber hun kan lide det så det letter lidt på fodringen.

Nikoline

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Nikoline »

Ren skrev:Jeg sidder og propper maden ned i sprøjten. Det fungerer bedre end at suge det op. Putter kun så meget vand i nu, at grøden hænger sammen og stadig er så flydende at jeg kan få hældt det i ned sprøjten med en ske.
C-vitaminet og drusukkeret kan jeg i så lidt vand at det fylder lige knap 2┬¢ml.
Prøver også at gøre håndteringen lidt rarere for hende, så når jeg sætter hende ned får hun lov til at sidde på håndklædet indtil hun selv kan gå ned fra det. Det kan jeg desværre ikke når jeg skal løfte hende op, men prøver at undgå at trykke på maven så godt jeg nu kan.
Jeg har haft ringet til dr. dyr og de havde ikke critical care, men noget der lignede. Det hed vist AD i koncenteret form eller noget i den stil. Men det var i det store hele det samme. Så det henter jeg når jeg har fri fra skole. Håber hun kan lide det så det letter lidt på fodringen.
Kan man godt bruge AD til mutter?
Troede kun, man kunne bruge det til katte og hunde..

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Jeg sagde at det var til en højdrægtig muttemor og at jeg havde fået anbefalet cc. Hun sagde at ad var stortset det samme, bare med et andet navn.
Men nu hører jeg dem lige igen når jeg kommer derned og får læst på etiketten. Ellers må jeg ringe til nogen af de andre dyrlæger vi har her i byen og omkring Esbjerg. Tror MÅSKE at jeg kan være heldig hos Varde, Ribe eller Ølgod, men må lige se. Havde nu regnet med at de havde det i frodesgade.... :doubt:

Nikoline

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Nikoline »

Man kan sikkert godt give det til dem. Jeg har bare aldrig tænkt over det ;)

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af alatind »

nu er cc jo specifikt til gnavere....og jeg kender ikke AD, men eftersom hunde og katte er kødædende rovdyr, og gnavere er vegetarer, så synes jeg at det lyder mystisk at det skulle indeholde omtrent det samme...er det ikke forkortelse for allergidiæt? og findes det til gnavere? jeg ville godt nok være meget skeptisk...det er set før at dyrlæger hælder til kattebehandlinger, når de ikke lige har noget at diske op med i forhold til gnavere :?
Hilsen Line Tind

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Har haft ringet til dyrlægerne i varde, ølgod, ribe foruden frodesgade. Der er ingen af dem der har det. De anede slet ikke at der var noget der hed critical care.
Men nu tager jeg ned til frodesgade når jeg har fri om 1┬¢ times tid, og snakker med dem. Så må vi se hvad vi finder ud af.
Om ikke andet må jeg kigge nettet igennem efter en producent, som kan hjælpe mig med at finde en forhandler.

Nikoline

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Nikoline »

alatind skrev:nu er cc jo specifikt til gnavere....og jeg kender ikke AD, men eftersom hunde og katte er kødædende rovdyr, og gnavere er vegetarer, så synes jeg at det lyder mystisk at det skulle indeholde omtrent det samme...er det ikke forkortelse for allergidiæt? og findes det til gnavere? jeg ville godt nok være meget skeptisk...det er set før at dyrlæger hælder til kattebehandlinger, når de ikke lige har noget at diske op med i forhold til gnavere :?
Ja, det var også det jeg tænkte først, men..

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Så fik jeg snakket med dem, og jo det var kun til hunde og katte. Så købte det ikke.
Har haft ringet til samtlige dyrlæge i Esbjerg og omeng og ikke ├®n eneste anede hvad cc var. En påstod at jeg bare skulle give Caramel sukkervand og så var hun rask... :doubt:

Har lige prøvet at have Sen nede hos Caramel. Først gik det fint og de spiste noget græs sammen. Lige pludselig tager pokker bare ved Caramel og hun lammetæsker Sen. Får hende så stoppet, men hun bliver ved med at klapre tænder, men falder derefter til ro. To minutter senere er den gal igen, og Sen bliver jaget ind i høhækken og kommer til at sidde fast, mens Caramel går helt amok på hende :cry: Det var så den id├®. Sen skal ikke derned igen. Overvejer lidt at prøve med Mai, fordi hun er lidt mere strid i det og ikke finder sig i hvad som helt, hvor Sen er meget underkastende. Men er på den anden side ræd for at de flår hinanden levende.
Ærgeligt at Nir er en han. Det var kærlighed da hun mødte ham i tirsdags. Han var så lige liiiidt for opmærksom på at hun var en dame, til at jeg vil lade dem gå alene sammen :-|
Havde ellers håbet på at Sens konstantede æderi kunne smitte lidt af på Caramel.

oooog... så har jeg en muggen mor, for jeg havde jo sagt at Caramel sagtens kunne gå med de andre når ungerne var vænnet fra og det tyder det da vist ikke ligefrem på. Er også lidt nervøs for hvordan det vil komme til at gå til den tid :( Guffe var strid, men hun er da vist det rene ingenting ved siden af Caramel....

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Lina »

nogen hunner ændrer temperament under drægtighed... eller som min buggi gør, når hun har ungerne, så skal man ikke finde på at stikke hende en ny kammerat - så flejner hun for at beskytte sine unger.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Ok det håber vi så.
Har aldrig set noget lignende, så hun må komme til at gå alene. Tør simpelthen ikke sætte Mai derned, for hun vil helt sikkert svare igen.
Det var ret så Nir begyndte at klaprer og skrige op i buret ved siden af, og han er ellers ikke typen der kæfter op.

Farm-Holt
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1527
Tilmeldt: tors 2. apr 2009 14:44
Geografisk sted: Vamdrup/Kolding
Kontakt:

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Farm-Holt »

Lina skrev:nogen hunner ændrer temperament under drægtighed... eller som min buggi gør, når hun har ungerne, så skal man ikke finde på at stikke hende en ny kammerat - så flejner hun for at beskytte sine unger.
Dem har jeg også et par stykker af :? Men når ungerne er væk, er der sjælent problemer :D
Maria -Bidt af en gnaver ;-)

www.farm-holt.dk

Besvar