Højdrægtig pige

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Ren

Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Nå, nu fik jeg hentet mig højdrægtige pige.
Hun (og seks andre...) har gået med en han i ca. 7 uger, sådan som sælger lige kunne regne sig frem til - altså lige oppe over mente hun. Er jeg den eneste der får 7*7=49? Altså burde der være mindst 19 dage endnu hvis vi antager at hun er blevet parret på dag 1. Men jeg synes alt hun er stor (snupper en billede om lidt og smider ind under nye mutter). Hun vejer 1511gram.
Jeg har fået noget af hendes gamle foder med og det ligner mistænkeligt meget det kaninfoder jeg brugte dengang min nin stadig levede. Så hun mangler højst sandsynligt c-vitamen (salatmæssigt havde de iceberger, agurk og gulerodsskræller med ud til dyrene da jeg kom).
Kunne man ikke få nogle rør med c-vitamin der kan opløses i vand - og hvor? For så tænkte jeg på om hun ikke skulle have det i sin drikkeflaske. Og så begynder jeg at flytte hende over til ovator fra i morgen.
Er der andet jeg kan gøre for hende?

von_fancy

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af von_fancy »

hvis hun har gået med han i 7 uger, så er der 3 uger til hun skal nedkomme..

Jeg ville ikke begynde på ekstra c-vit hvis du fører hende over på Ovator. Hvis ikke hun virker til at lide af mangel, ville jeg bare føre hende over på Ovator med det samme (altså begynde på det med det samme).

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Lina »

desuden nedbrydes c-vitamin i lys, så at smide det i vandflasken er lidt som at pisse i bukserne for at holde sig varm.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Okay, så smider jeg lidt ovator ned til hende :)
Jeg ved altså ikke om den holder med de 7 uger, det er mere det. Sælger stod virkelig og talte hvornår hannen var sat ned. Så sagde hun 7 uger og at så var det jo meget snart at hun fødte, nok i denne uge.
Det var derfor jeg håbede om i kunne give et bud på om det er om 2 - 3 uger eller i denne. Bebser er der helt sikkert. Kan mærke de bevæger sig.

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af ZenZen »

Du kan i stedet for de brusetabletter købe ganske almindelig c-vitamins piller i bilka eller Kvickly. Knus dem og drys på foderet. Det virkede da jeg fik en mut med meget c-vitamin mangel og skørbug. Det virkede i løbet af et par dage. :)

Min dyrlæge gav hende i øvrigt en hel pille i munden som hun tyggede og slugte. Det har nok også boosted processen en del...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Lina »

er hun åben? Og hvis, hvor meget?
Det kan ihvertfald give en ide om hvor lang tid hun har igen før termin.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Jeg TROR nok hun er åben. Hun er helt blød, lidt til venstre af rygraden når jeg mærker de der to fingre over bordet.
Og når jeg mærker nede på de ædlere dele føles hun også meget blød.

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Hvor meget må muttemor tabe sig? Hun spiser ikke særlig meget, og jeg har endnu ikke set hende drikke (hun har både vandflaske og en skål, så går ud fra at hun drikker det hun har brug for).
Iceberger og agurk forsvinder meget hurtigt, så det giver jeg hende ekstra af.
Hun var i går aftes nede på 1454gram. Synes det er lidt meget hun har tabt sig, når hun vejede 1511gram ca. 24 timer før. Jeg overvejer at bløde noget af hendes foder op og se om det frister.

von_fancy

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af von_fancy »

Hun kan godt tabe sig noget pga. stress.
Du kan vel se på hendes foder om hun spiser af det?
Iceberg og salat mætter jo også en del. Hvis hun virker frisk, spiser og drikker og der er liv i maven, ville jeg nok tilskrive vægttabet stress og bare holde øje med hende.

jjogab

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af jjogab »

Du havde også sat hende over på ovator ikke? det kan jo være hun lige skal vende sig til det jo?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg tror jeg ville give peberfrugt som grønt, hvis hun vil have det. Især i rød peber er der meget c-vitamin, og mine elsker det, men det er der selvfølgelig også nogen der ikke gør :)
Billede

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Hun er utryg, men giver hende så meget ro som muligt.
Jeg kan faktisk ikke se om hun spiser af tørfoderet. Prøvede at veje det i går, men da jeg så skulle have hende op for at mærke om hun var åben, tog hun turen rundt i buret flere gange og gik væltet skålen = jeg kunne ikke efterveje det. Så har ikke vejet det nye foder her til morgen.
Hun får 2/3 af det gamle foder og 1/3 ovator lige nu. Ved godt at ovator ikke kræver de store overgangsperioder, men better safe than sorry når hun kan være langt henne i graviditeten.
Hun sidder meget et sted, og kigger rundt. Nogen gange skifter hun mellem de to huller hun har gravet i spånerne (her giver man hende en blød seng og så vil hun hellere ligge på bunden af buret :lol: ) og så puden. Hun tog sig så en vasketur her til morgen - så jeg tager det til at hun er ved at være lidt roligere. Jeg har også nusset hende lidt ind i mellem, for at hun skal vænne sig til mig i tilfælde af at hun for brug for hjælp under fødslen. Hun bliver liggende hvor hun er selvom jeg nusser hende.
Tror jeg forsætter med at tilbyde hende lidt ekstra iceberger, agurk og gulerod. Det er i hvert fald forsvundet når jeg kommer tilbage va. 10 minutter senere (hun spiser helst ikke når man kigger på hende). Hun gumlede dog lidt hø i går, mens min mor sad lige i nærheden.
Hun gider ikke at spise peberfrugt. Gav hende både grøn og rød i går. Det lå stadig da jeg fjernede skålen i morges.

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af ZenZen »

Måske holde lidt tilbage med grønt da det mætter en del og hun så derfor ikke kan spise det nødvendige tørfoder? Bare en tanke :)

Ren

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Ren »

Det kunne jeg også prøve :)
Nu har hun ikke fået salat siden i går aftes, så prøver lige at kigge når jeg kommer hjem, om hun har spist af tørfoderet, og så tager jeg den derfra. For det er jo klart det optimale hvis hun kan komme i gang med tørfoderet igen.

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Re: Højdrægtig pige

Indlæg af Mutti »

Det er godt nok spændende...
Hvordan så den kommende far ud ?
Billede
Med muttehilsner fra Rita

Besvar