parring mellem søskende

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Connie

parring mellem søskende

Indlæg af Connie »

Spørgsmål- Nej jeg har ikke sat søskende sammen. Det er fordi jeg forleden dag så en annonce på guloggratis.dk - en der havde en hun til salg. Denne hun var fra et kuld, hvor der moren åbenbart ikke var der mere, og så havde hunnen plus hendes brødre gået sammen siden dec. og var blevet skilt fra hinanden for blot 14 dage siden. Jeg skrev så til hende, at hunnen højest sandsynlig var gravid- så skrev hun tilbage: At hun havde ikke bemærket at broderen havde været på hende, og at hun rent faktisk havde haft kontaktet en dyrlæge, som havde sagt at hvis uheldet var ude, så ville "naturen" selv klare det, når det var mellem søskende......

Det er der da ikke noget hold i, er der???? "Naturen" er sqi da ligeglad med om det er søskende eller ej..... et hump er da et hump - eller tager jeg fejl???

von_fancy

Re: parring mellem søskende

Indlæg af von_fancy »

Naturen tager ikke hensyn til om de er søskende eller ej.

Connie

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Connie »

Nej vel------ jeg forstår bare ikke, hvorfor en dyrlæge ville sige sådan noget....... for det er da noget vrøvl. :?

von_fancy

Re: parring mellem søskende

Indlæg af von_fancy »

Connie skrev:Nej vel------ jeg forstår bare ikke, hvorfor en dyrlæge ville sige sådan noget....... for det er da noget vrøvl. :?
Nja... Eller også taler hun vel bare ikke sandt... Dem er der også masser af :wink:

Tobias

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Tobias »

Men det kommer vel også an på hvad dyrlægen mente med at det klare naturen selv???
Naturen er i og for sig ligeglad med hvem der humper hvem. men generne har en helt anden synsvinkel på den sag :)

Connie

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Connie »

tja, men jeg forstod det sådan, at dyrlægen mente at ungerne enten ville dø eller noget andet i den dur :?

Tobias

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Tobias »

Jah men altså.
Det der med inavl er jo også sådan, at man godt kan få normale børn, men man kan også, i de fleste tilfælde, få misdannede børn, og nogle gange er man så uheldige at barnet dør. Dette gælder både mennesker og og de fleste dyr.
Så hvis det var det dyrlægen mente at de helt sikkert bare ville dø, er han/hun forkert på den. man behøver ikke at dø bare fordi der er inavl.

Stenild

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Stenild »

Små gnaver/dyr kan tåle op til 3 generations indavl uden at blive misdannet (: Så der sker intet ved det, ude i naturen kommer dyrene jo ikke altid så vidt omkring, så hvis de ikke kunne tåle lidt indavl, så ville de forskellige racer slet ikke eksistere. (; Så det dyrlægen nok har ment, var at der ikke skete noget med det. Dog en lidt sær måde at fortælle det på fra dyrlægens side.

Har nogle kaniner hvor deres mor og far er indavlet, og de er helt normale (: Det først når vi kommer op omkring katte størrelse at der er tale om misdannelser (:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Lina »

trådstarter er ikke længere medlem på forum.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: parring mellem søskende

Indlæg af von sortfod »

Selvom ungerne eventuelt ikke bliver misdannet er det på ingen måde tilrådeligt at køre så tæt avl.

For hver gang du laver indavl øger du altså puljen af dårlige gener også. Og bare fordi der ikke sker noget ved det de første 3 generationer så betyder det altså ikke at det er godt og gøre det eller helt ok at gøre det.

Stenild

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Stenild »

Har jeg heller ikke sagt det var (; Siger bare at der intet sker ved det, men ja det nok dumt at avle på indavlet dyr. Men hvis det bare er selvskabsdyr sker der intet (:

von_fancy

Re: parring mellem søskende

Indlæg af von_fancy »

Stenild skrev:Har jeg heller ikke sagt det var (; Siger bare at der intet sker ved det, men ja det nok dumt at avle på indavlet dyr. Men hvis det bare er selvskabsdyr sker der intet (:
Det kan du jo for så vidt ikke sige. Hvis der er nok dårlige gener, der forstærkes kan der jo sagtens komme for indavlede unger ud af den første parring.

Stenild

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Stenild »

Nu har jeg så arbejdet ved en dyrlæge og det ham der har fortalt det, og det er videnskabeligt bevist (:
Der kan lige så godt være dårlige gener ved ikke indavlet dyr, det handler lidt om hvilke gener er er dominerene (;

von sortfod

Re: parring mellem søskende

Indlæg af von sortfod »

Det er meget muligt men hvis dyrene hver har nogle gener som er dårlige, så ved at sætte de dyr sammen så forhøer du pujlen af både dårlige og gode gener. Og hvis det så er de dårlige der dominerer så sker der altså noget ved det.

Og det kan på ingen måde tilrådes at sætte 2 indavlet dyr sammen. Og den med det sker der ikke noget ved. jo det kan det faktisk let gøre. Du kan få dyr som har problemer med at blive drægtige ud af det, eller dyr som har problemer med at kunne laver unger for hannens vedkommende. Eller dyr som er mere disponeret for sygdomme osv.

At det er videnskabeligt bevist den hopper jeg altså ikke på. Inden for alt gældet det er indavl ikke er godt.

Ren

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Ren »

Må give Sortfod ret der.
Når der vidregives gener er der et dominant og et ressisivt altså vigende.
Dårlige dyr, har enten fået de dårlige gener gennem et dominant gen, som ikke er i orden. Der er en meget stor chance for at ungen får det dominante gen, da den ligesom dominerer over de andre gener og derfor har en større chance for at blive netop det ungen får. Det er også en mulighed at forældrene ikke har nogle dominante gener, men i stedet ren og skær ressisive gen der alle er dårlige. De gives også videre til ungen.
Så indavl kan gå så længe generne holdes gode. Er der det mindste i vejen med forældrene og de er søskende, er der ret så gode chancer for at ungen også bliver dårlig fordi forældrene har samme arvemasse og ungen derfor kun kan arve de dårlige.

Det er anderledes hvis man havde to sunde dyr der ikke er i familie og derfor har helt forskellige gener. Der er en chance for at en eller begge af dem, har et dårligt ressisivt gen. Men får at ungen skal få det dårlige ressisive gen, så den være så uheldig at få genet fra begge forældre. Det kan ske, men chancerne er langt mindre end hvis, man brugte indavlede forældre med dårlige gener.
Håber det var til at forstå. Kan dælme godt mærke det er noget tid siden jeg har haft biologi :)

Besvar