parring mellem søskende

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Stenild

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Stenild »

Siger jo også at man ikke skal avle på dem (; Så er det jo ligemeget om de kan blive drægtige eller ej. Har heller aldrig skrevet at det tilrådes at sætte to dyr sammen der er i familie (; Men hvis det nu sker at de har brudt ind til hinanden, så ja så er der da en risiko, men det er der altid (: Og ja hvis det to syge dyr så det da klart der kan ske nogle misdannelser, men hvis det to dyr der er syge og de ikke er i familie, så kan der også forekomme sygdomme og misdannelser.

Ren

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Ren »

Det kan der sagtens :)
Men to forskellige dyrs gener er alligevel så forskellige, at der både kan komme sunde og syge unger fremfor med søskende hvor der kun er et gensæt gange 2.

Stenild

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Stenild »

Ja det rigtigt (;

Siri
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 921
Tilmeldt: lør 6. mar 2004 15:02
Geografisk sted: Roskilde

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Siri »

Altså, nu må vi lige have det på plads. Almindelige diploide (to af hvert kromosom) dyr har to 'versioner' af alle gener, en på hvert kromosom. Sandsynligheden for om det er den ene eller den anden udgave af genet, eventuelt afkom arver, er ┬¢ - uanset genets egenskaber.
VH Mig og Pullerne

PS. Jeg bruger størrelse 40 i sko (tror jeg nok)

Stenild

Re: parring mellem søskende

Indlæg af Stenild »

Siri - Det helt rigtigt (: Ved ikk om jeg har skrevet noget der modsagde det, men det ihvertfald rigtigt (:

Besvar