Aldersgrænse for parring/fødsel?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Møffemor »

Du har ret Lina,synes bare stadig det er svært :roll:
Har en skinnyhun på 10 mdr som jeg gerne vil ha unger efter,primært fordi jeg vil beholde noget selv,men hun er ikke stor nok,efter min mening,hun vejer 760 gca.så hun kunne jo måske blive lidt større hvis jeg ventede,men så kommer hun over den anbefalede alder,men jeg er langt fra sikker på om jeg vil ta chancen,har haft en skinnyhun,hvor fødslen gik helt galt,der var 7 unger i hende og hun overlevede det ikke,men jeg ved ikke hvor gammel hun var,da hun kom til mig højdrægtig,men det var en grim oplevelse :cry:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Lina »

Ja det er pissesvært.

Jeg har osse haft hunner som ikke blev drægtige med den første han... så heller ikke med den næste.. og så var gode dyr rådne om jeg ville satse og prøve en tredje han, selvom jeg så ville overskride grænserne.
Og så må man jo veje op med sig selv om det er sats man vil tage - om man vil kunne 'ofre' hunnen, hvis det går galt.

Ok, det er så tanker jeg under alle omstændigheder har med, men jeg dobbelttjekker lissom tankerne for at være sikker på om jeg vil tage den ekstra risiko med eller ej.
Indrømmet, nogen gange er risikoen det værd - andre gange ikke.
Mit problem oveni er nemlig ikke kun alder.. albertslundvandet har det med at gøre mine hunner tykke :oops:
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af alatind »

Jeg synes det vil være meget farligt hvis man nu begynder at tvivle på rigtigheden i den regel og mistænker den for at være en myte osv...så kan vi komme ud i at folk begynder at sætte deres to-årige svin til han, fordi det jo "bare er en myte med 1-års reglen".
Det ER videnskabeligt bevist at marsvins bækken gror sammen/mister sin elasticitet omkring 1års-alderen...så er det så bare at der selvfølgelig kan være lidt forskel på hvornår dette sker, da marsvin jo ikke er genetisk 100 % ens.

Det som diskuteres her er om vi kan begynde at rykke med alderen, da flere opdrættere har haft vellykkede fødsler hvor hunnen har været lidt over et år. Men der kan vel ikke herske nogen tvivl om at risikoen stiger med alderen. Samtidig har man så fordelen i lidt "luft" til eventuelle mislykkede parringer eller den slags, så man stadig kan holde en hun i avl, selvom hun bliver lidt over et år før hun får sit første kuld. Det handler vel om ansvar og at tænke sig om, og være bevidst om hvad man gør.
Har man hunner på 22 mdr som har født uden komplikationer (vel at mærke dem vi kan se, for hun kan jo godt have haft mange flere smerter, eller meget mere svært ved fødslen uden at vi nødvendigvis har registreret det), så kan man vist godt sige at man har været heldig, og det er jo dejligt. Men ikke desto midnre synes jeg at man skal passe meget på med at tolke det her som en regel der er en myte og som ikke holder.

Som Rikke skriver har vores dyr gennegået en udvikling gennem tiden, de er bl.a. blevet større, hvorfor den regel med vægt på omkring 800 gram godt kan flyttes efter min mening, altså vil jeg ikke betænke mig ved at avle på en hun på måske 1100 gram, hvis hun vel at mærke har en god kondi og ikke er fed. Men den udvikling er jo ikke ensbetydende med at bækkenet bevarer sin elasticitet i længere og længere tid, den evolution vil nok tage lidt længere tid om overhovedet det vil ske.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Lina »

Jeg kan lissom line godt lide at der er lidt luft til at 'trække den', hvis vi kalder det sådan.
Hvis vi nu rykker grænsen til 1-┬¢ eller 2 år, så forsvinder den margen måske, og så står vi pludselig med en filans masse døde hunner, og sikkert hovedsageligt hos nye marsvinefolk.

Vi er jo stadig i et område hvor vi ikke selv kan måle på hunnerne hvordan den lige går og er indvendigt.
Hvor vi selv kan vurdere og bedømme om hun er blevet lasket eller stadig er smuk og spændstig.

Det der mest for mine alarmklokker til at ringe i sådanne spørgsmål, det er, at dem som efter al sandsynlighed vil ende med de 'grimmeste' resultater, det vil være de nye og uerfarne... alle dem som enten ikke har egne erfaringer nok, eller ikke har en guru hvis erfaringer der kan trækkes på.

Så vi er stadig ovre i at gå over for rødt. Vi lærer børn, at det MÅ man ikke, fordi de ikke har den nødvendige erfaring til at vurdere situationen om de kan gå sikkert over alligevel. Det er en erfaring de får med tiden.

Mange af de her guidelines er efter min mening supergode til nye i branchen. Her får man noget konkret at forholde sig til når man går igang. Der kan gå rigeligt galt i forvejen jo, og mange ting kan være meget svære at vurdere selv, når man ikke har den store erfaring, og måske ikke har en guru at trække på.

Dengang jeg startede, der var jeg netop så heldig at kunne hægte mig på en erfaren opdrætter. Hun lavede godt nok ikke de samme racer som jeg gerne ville, men hun havde den erfaring og know-how, der gjorde at jeg kunne rådføre mig rigtigt godt inden jeg gjorde noget. Det gav mig en slags sikkerhed for at jeg virkelig havde gjort mit allerbedste for at alt skulle gøre godt, og ikke bare gisnet mig til at det gjorde det nok.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

teddymut

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af teddymut »

alatind skrev:Det ER videnskabeligt bevist at marsvins bækken gror sammen/mister sin elasticitet omkring 1års-alderen
Er det det - eller er det noget du har hørt? Hvor findes den videnskablige afhandling er der nogen der faktisk har læst den?
alatind skrev:Men der kan vel ikke herske nogen tvivl om at risikoen stiger med alderen.
Det er jo præcis det er hersker - tvivl om der er en reel risko.

alatind skrev: Har man hunner på 22 mdr som har født uden komplikationer (vel at mærke dem vi kan se, for hun kan jo godt have haft mange flere smerter, eller meget mere svært ved fødslen uden at vi nødvendigvis har registreret det), så kan man vist godt sige at man har været heldig, og det er jo dejligt. Men ikke desto midnre synes jeg at man skal passe meget på med at tolke det her som en regel der er en myte og som ikke holder.
Tror godt vi kan se om et marsvin er i smerte eller mistrives. Har set unge hunner med "perfekt" alder føde med mere besvær (og dø).
Vi tolker heller ikke noget - men syndes der er brug for afklaring på om der er videnskabligt belæg for påstanden som er gentaget på mange sites.
En påstand bliver jo ikke sand bare fordi den er gentaget mange gange af folk der ukritisk har tage påstanden for korrekt.

Naturligvis bør man følge anvisningen alder indtil andet er bevist. Men netop derfor er det så vigtigt at vi her kan samle erfaringer og viden.
Kun på den måde kan myter aflives og fakta skabes.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Lina »

viden skrev:
alatind skrev:Det ER videnskabeligt bevist at marsvins bækken gror sammen/mister sin elasticitet omkring 1års-alderen
Er det det - eller er det noget du har hørt? Hvor findes den videnskablige afhandling er der nogen der faktisk har læst den?
Ja, der er nogen der har læst den. Men da jeg som sagt husker detaljer pænt dårligt, og det er lang tid siden, så kan jeg ikke komme nærmere ind på hvad. Alt jeg husker er at det ikke var en dansk undersøgelse som der der var tale om.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af alatind »

viden skrev:Det er jo præcis det er hersker - tvivl om der er en reel risko.
Det jeg mener er, at alle hunvæsner har en fødedygtig alder, og overstiges den, så stiger risikoen for komplikationer, heriblandt bækkensmidighed. Det er jo altså videnskabeligt bevist hos rigtig mange arter, også mennesker. Nej, jeg har ikke selv læst det med marsvin, men for mig er det nok at høre andre have læst det, og andre have kontakt med dygtige dyrlæger som siger det hænger sådan sammen.
Dermed ikke sagt at der ikke er nogen komplikations-risiko for dem med "rigtig" alder, for selvfølgelig er der det, men det vil være meget mere sandsynligt at det er andre former for problemer og ikke bækkenets smidighed, hvilket jo er det som vi snakker om i denne debat.
viden skrev:Tror godt vi kan se om et marsvin er i smerte eller mistrives.
Det tvivler jeg slet ikke på at I kan, men der kan jo ske fødsler uden at vi er tilstede, og derfor kan vi ikke være sikre på hunnens besværlighed i henhold til fødslen, hvis hun er en ældre hun i forhold til 1-års-anvisningen. Og her har vi ikke lige så mange at sammenligne med som vi har med hunner i den rette alder.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Lina »

som en fodnote, så kan det være rigtigt svært at se om et marsvin reelt set har det supert. Idet de er flugtdyr, så har de en forbandet grim vane med at skjule deres symptomer - for svaghed er lig med at rovdyret kommer og spiser dem.
Derfor går man som marsineejer i det røde felt når man endelig ser tegn på svaghed/mistrivsel/smerte, for på det tidspunkt har dyret haft det skidt i længere tid end man tror. Og derfor er der osse så mange marsvin der er svære at redde.. for når de endelig viser tegn på sygdom, så står de stort set med det ene ben i graven. Det er noget af det mest frustrerende med marsvin, og har altså ikke noget at gøre med hvor ansvarlig/observant ejer man er.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af alatind »

viden:
Jeg vil godt lige indskyde at jeg synes det er fedt at du stiller spørgsmålstegn ved tingene, det er den måde vi kommer videre på. Og selvom det er nok for mig at høre folk, som jeg stoler på, sige at de ved at det hænger sådan sammen, så vil jeg da sige at jeg også selv er nysgerrig på at se og læse den slags med egne øjne.
Men med visse ting synes jeg bare at det er vigtigt at holde fast, indtil andet er bevist. Der findes så uendeligt mange der ikke ved særlig meget om det de går igang med, og de kan godt "falde i" i tråde som denne og så tro at alt er i sin fineste orden hvis de bøjer reglerne.
Hilsen Line Tind

teddymut

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af teddymut »

alatind skrev: Men med visse ting synes jeg bare at det er vigtigt at holde fast, indtil andet er bevist. Der findes så uendeligt mange der ikke ved særlig meget om det de går igang med, og de kan godt "falde i" i tråde som denne og så tro at alt er i sin fineste orden hvis de bøjer reglerne.
Ja, helt enig, det er ikke noget nogen bør lave forsøg med. Vi skal ikke forsøge os frem til en alders grænse.
For os er grænsen 1 år. punktum!

Men vi skal dele erfaring når det går god/skidt for hunner der uheldigvis bedækkes efter denne alder. (Som jeg kan læse her på forum også er sket for andre). Så må tiden vise om man fra foreningens side vil tage op at ændre anbefalingen.

Jeg har dog stadig svært ved at se den videnskablige afhandling for mig - derfor stiller jeg spørgsmål.

Hvis det kun er døde hunner på omkring 1 år der er undersøgt så fortæller det jo intet udover at hunner på omkring et år med
stift bækken kan dø ved fødsel.
Hvor mange hunner på omkring 1. år er undersøgt for denne stivhed?
Hvor mange hunner på omkring 2. år osv. er undersøgt for denne stivhed?
Hvordan ved man det hvis det ikke kan ses uden obduktion?
Jeg håber ikke man i forsøgets navne har aflivet raske hunner for at undersøge dette!!!

De to hunner der 22 måneder gamle uproblematisk fik fine unger hos os er i øvrigt hverken søskende eller halvsøskende.
(Men født med ca. 14 dages mellemrum). Så der er ikke bare en genetisk linje vi har været heldige med.

Derfor må jeg sige jeg i hvert tilfælde er mindre bekymret hvis det skulle ske igen.
Men igen vil jeg gerne understrege det er noget der skal ske ved et uheld - ikke noget man med vilje skal forsøge sig med før
marsvine foreningen kommer med andre anbefalinger.

von sortfod

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von sortfod »

viden skrev: Vi skal ikke forsøge os frem til en alders grænse. For os er grænsen 1 år. punktum!

Hvad er din baggrund til at sætte grænsen der spørger jeg så. Bare af ren og skær nysgerrighed. Du virker utrolig opsat på at gennemstuderer lige netop dette emne, og jeg kunne da godt tænke mig og vide hvad erfaring du har med marsvin, hvor mange marsvin du har, hvor "gammel" i gårde med marsvin du er osv. Du har jo ikke lavet en præsentation herinde, så det ville jo være rart og vide lidt om dig og din erfaringer når du så specifiket er gået ind på dette emne herinde.

teddymut

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af teddymut »

von sortfod skrev:
viden skrev: Vi skal ikke forsøge os frem til en alders grænse. For os er grænsen 1 år. punktum!
Hvad er din baggrund til at sætte grænsen der spørger jeg så. Bare af ren og skær nysgerrighed. Du virker utrolig opsat på at gennemstuderer lige netop dette emne, og jeg kunne da godt tænke mig og vide hvad erfaring du har med marsvin, hvor mange marsvin du har, hvor "gammel" i gårde med marsvin du er osv. Du har jo ikke lavet en præsentation herinde, så det ville jo være rart og vide lidt om dig og din erfaringer når du så specifiket er gået ind på dette emne herinde.
Min erfaring eller antal dyr kan jeg ikke se er relevant. Jeg siger ikke min viden er videnskab, men jeg vil gerne bidrage med det jeg har
erfaret. Det er muligt jeg virker "utrolig opsat" - det synes jeg nu ikke jeg er, men jeg er forundret over denne anbefaling der på mange sites
beskrives med et skræk scenarie der giver indtryk af det er den sikre død for et marsvin at blive gravid efter 10 måned.
Det skræmte os meget da vores "gamle" hunner blev fundet med en han.

Da jeg så så dette emne - som jeg ikke har startet! - så synes jeg jeg ville bidrage med det jeg har oplevet.

Og ja det er med vilje jeg ikke har beskrevet mig nærmere da vi før har oplevet stor fjentlighed bare ved at sætte spørgsmål ved denne anbefaling. Måske derfor jeg virker opsat på at få klarhed over fakta og myter.

von sortfod

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von sortfod »

viden skrev:
von sortfod skrev:
viden skrev: Vi skal ikke forsøge os frem til en alders grænse. For os er grænsen 1 år. punktum!
Hvad er din baggrund til at sætte grænsen der spørger jeg så. Bare af ren og skær nysgerrighed. Du virker utrolig opsat på at gennemstuderer lige netop dette emne, og jeg kunne da godt tænke mig og vide hvad erfaring du har med marsvin, hvor mange marsvin du har, hvor "gammel" i gårde med marsvin du er osv. Du har jo ikke lavet en præsentation herinde, så det ville jo være rart og vide lidt om dig og din erfaringer når du så specifiket er gået ind på dette emne herinde.
Min erfaring eller antal dyr kan jeg ikke se er relevant. Jeg siger ikke min viden er videnskab, men jeg vil gerne bidrage med det jeg har
erfaret. Det er muligt jeg virker "utrolig opsat" - det synes jeg nu ikke jeg er, men jeg er forundret over denne anbefaling der på mange sites
beskrives med et skræk scenarie der giver indtryk af det er den sikre død for et marsvin at blive gravid efter 10 måned.
Det skræmte os meget da vores "gamle" hunner blev fundet med en han.

Da jeg så så dette emne - som jeg ikke har startet! - så synes jeg jeg ville bidrage med det jeg har oplevet.

Og ja det er med vilje jeg ikke har beskrevet mig nærmere da vi før har oplevet stor fjentlighed bare ved at sætte spørgsmål ved denne anbefaling. Måske derfor jeg virker opsat på at få klarhed over fakta og myter.
Jeg synes nu det er ret relevant om dine anbefalinger/erfaringer er ud fra 1 enkelt dyr eller udfra at du har haft 50 marsvin i 20 år.. Om du får 1 kuld om året eller 70 kuld om året.

Men det må du jo så om. Men når jeg ikke kan se hvilken basis din erfaringer kommer ud fra, så kan jeg som person ikke vide om den holder vand eller den ikke gør.

Men det er så min mening....Undre mig bare meget

teddymut

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af teddymut »

von sortfod skrev:Jeg synes nu det er ret relevant om dine anbefalinger/erfaringer er ud fra 1 enkelt dyr eller udfra at du har haft 50 marsvin i 20 år.. Om du får 1 kuld om året eller 70 kuld om året. Men det må du jo så om. Men når jeg ikke kan se hvilken basis din erfaringer kommer ud fra, så kan jeg som person ikke vide om den holder vand eller den ikke gør.
Men det er så min mening....Undre mig bare meget
Jeg syndes jeg skriver klart og tydeligt hvar der er mine erfaringer inden for denne tråds emne, ellers vil jeg gerne gentage:
Det er 2 hunner der ikke er i familie som har gennemført første gangs graviditet uden problemer 22 måneder gamle.
Jeg har stamtavle på hunnerne så jeg ved de ikke er i familie og hvor gamle de er.

Det sker vel ikke så tit at der er første gangs drægtige hunner på næsten 2 år? (eller også tør folk ikke indrømme det).
Derfor synes jeg min oplevelse med de to hunner er relevant for trådens emne.
Jeg kan stadig ikke se hvorfor det er relevant hvor mange andre marsvin/kuld jeg har?
Om jeg sideløbende har haft 1000 eller 1 marsvin der har gennemført normalt graviditet før det var 1 år er da sagen uvedkomment.
Er jeg utroværdig hvis jeg kun har de 3 marsvin der er grundlag for min oplevelse?

- Og nej synes ikke jeg giver nogen anbefalinger - det er ikke min mening - jeg søger blot fakta.
Uden fakta bør man efter min mening ikke give anbefalinger/advarsler.

von sortfod

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von sortfod »

Der er ikke nogen der siger at det er 100 % sikkert at hunnerne dør hvis de er 2 år eller ældre når de får kuld.

Men det er bestemt ikke optimalt og som alderen stiger er der større risiko for komplikationer.

Vær glad for dine hunner har klaret det i den alder de har, du kan meget let bare ha været heldig.

Jeg har lige haft en skinny hun som fødte for første gang da hun var 1 år, 2 mdr. og nogle dage. Men det var også sidste udkald for hende. Det var den sidste han hun gik med hun blev drægtig ved.

Og som Lina skrev tidligere ( tror det var Lina) så hvis du sætter dem til han meget sent, så hvis hunnen ikke lige bliver drægtig med de første 3 hanner, så kan det altså let blive for sent.
Hvor imod hvis du sætter til han omkring 7-8 mdr. alderen så er der det mere tid og løbe på hvis ikke lige de første 2-3 hanner klare det.

Alderen på 1 år senest ligger jo bla. der, fordi der er stor forskel på om du er erfaren og kender linierne via stamtavler bla. eller om du er hr. og fru danmark som har købt et gadekryds på dba.dk uden at vide om det er indavl eller andet. Og fordi en som virkelig ved noget om avl og kender sine dyr og linier godt, bedre kan skønne om det kan gå og vente med at tage det første kuld i en højere alder end hr. og fru danmark uden nogen erfaring osv.

Det er jo ikke meget anderledes end når vi hver i sær har en vægt på hunnerne vi går efter hvornår de skal til han. Nogle trækker dem på de næste vejer 1000gram andre går ikke så langt op.

Meget af det med at sætte marsvin sammen handler også om at kende sine dyr og sine linier, samt erfaring.

Besvar