Aldersgrænse for parring/fødsel?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Cougar

Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Cougar »

Nu så jeg en tråd herinde igår aftes som blev låst grundet en uenighed omkring alder for parring/fødsel. - og nu er den vist slettet? Kan i hvertfald ikke finde den.

Jeg kender ikke til forhistorien omkring uenigheden, men ihvertfald opretter jeg IKKE denne tråd for, at fortsætte netop d├®n diskussion!

Har gået og tænkt lidt over tråden idag....omkring det der med maximum alderen.

Jeg kunne forstå, at de i sverige siger max 1┬¢ år og at vi herhjemme jo siger 1 år.

Kan det ikke lade sig gøre, at få et egentlig videnskabeligt grundlag for en etisk korrekt maximum alder?

Personligt så anede jeg ikke, at de i sverige siger 1┬¢ år - jeg har altid hørt, at maxgrænsen er 1 år.......og det er så indgroet i mig, at jeg ikke tør andet end, at holde mig til denne grænse.
Jeg ville dog umådelig gerne have et videnskabeligt resultat, at forholde mig til.

Det er selvfølgelig et større projekt, men kunne det tænkes, at en sammenligning med sveriges grænser kontra dk┬┤s grænser, kunne give os lidt indsigt i problematikken omkring fødselsproblematikker, set i forhold til bækkenets elasticitet mv?

Står selv med en skinnybærerhun, som jeg i den grad gerne ville lave et kuld på - hun er stor, vejer 1150 g, hendes kondition er fin, men hun er fylder 1 år i denne måned. Jeg tør ikke - det står fast.
Men lå der noget dokumentation for, at grænsen sagtens kan strækkes til 1┬¢ år - uden, at risikoen for fødselsproblemer er større end hvis mutten er under 1 år - så ville det være noget andet.

Der er ingen tvivl om, at konditionen har en meget meget stor del, at sige i forhold til vellykkede drægtigheder - men kunne det være muligt, at få nogle svenskere på banen, som har haft flere (mange) mutter der har født i en alder af ca 1┬¢ år, som vil fortælle om deres erfaringer - gode som dårlige?

Som det er nu, så tør jeg ikke få et kuld på min muttepige - jeg ville klandre mig selv SÅ meget for det, hvis det gik galt - ved slet ikke om andres erfaringer ville kunne få mig til, at turde andet end, at holde mig til den så indgroede 1 års grænse. Ville rigtig gerne have nogle forskningsresultater på bordet, som jeg kan forholde mig til.

Er det muligt, at få det? Ville nogle af jer som enten er dyrlæge eller f.eks. du Kjelin som er på vej ind i den verdensdel, kunne/ville/gide, at dykke ned i et sådant projekt - er det overhovedet muligt, at undersøge og ville en sådan undersøgelse kunne give et brugbart og håndgribeligt resultat - eller ville det fortsat være "svævende".

Vil i af jer som er herinde, der har haft mutter der har født senere end 1 år, stå frem og fortælle om jeres oplevelser?
Kan det lade sig gøre, at få en åben og saglig debat uden, at det bliver til mudderkastning på nogen måde?

von_fancy

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von_fancy »

Cougar skrev:Vil i af jer som er herinde, der har haft mutter der har født senere end 1 år, stå frem og fortælle om jeres oplevelser?
Uden at kommentere noget af alt det andet - jeg har haft et par stykker der af forskellige grunde har født efter de er fyldt 1 år. De har alle klaret det til UG og der har ingen problemer været med hverken drægtighed eller fødsel.

Cougar

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Cougar »

Min Sheltiepige Snowdrop gik med han læææænge - og fødte nøjagtig dagen før hendes 1 års fødselsdag :lol: - men det er også det eneste jeg har oplevet være tæt på "grænsen".

Nu sådan ├®n som min skinnybærer pige - hende ville de vel i sverige, ikke være bange for, at sætte til parring?

Hvor gamle var dine, da de fødte?

von sortfod

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von sortfod »

Jeg havde en hun jeg ikke kunne få drægtig. Jeg endte med at mærke hende drægtig på hendes 1 års fødselsdag. Hun fødte et fint kuld unger og har siden lavet flere kuld uden problemer. Indtil hun selv døde hos en anden ejer.

Cougar

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Cougar »

Bum bum - men så har hun jo så heller ikke været så langt over de 1 år.....

von_fancy

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von_fancy »

Cougar skrev:Hvor gamle var dine, da de fødte?
Årh nu stiller du krav til hukommelsen hehe... Den sidste jeg havde, var en skinnybærer hun der var 1 år og 1 uge da hun fødte. En anden var en Sheltie der pga. en sløv opvækst først fik sit første kuld få dage inden hun fyldte 1 år.
Andre kan jeg ikke lige sætte alder på, da de ikke figurerer på min hp.

von sortfod

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von sortfod »

Cougar skrev:Bum bum - men så har hun jo så heller ikke været så langt over de 1 år.....
Nej.. Har også haft en anden hun som var 1 år og 1 mdr. da hun nedkom ca. det gik også fint.

Cougar

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Cougar »

De er jo OGSÅ tæt på den såkaldte aldersgrænse :wink:

von sortfod

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af von sortfod »

Cougar skrev:De er jo OGSÅ tæt på den såkaldte aldersgrænse :wink:
jo jo men det er stadig over 1 år eller 10 mdr. som andre siger.

Cougar

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Cougar »

Jooo - men der er stadig langt til 1 år og 6 mdr.

I sverige - hvis altså den nævnte grænse holder stik - ville de jo turde sætte en hun på 1 år til parring? Som så måske først erklæres drægtig, når den er 1 år og 3 måneder og føder når den er ca 1 år og 5 mdr.

Det er jo en væsentlig forskel fra de tal/aldre vi snakker om her :wink:

Von Hammelev

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Von Hammelev »

Min ældste første gangsfødende fødte på sin 1 års fødselsdag.
Jeg ville personligt gå efter et årsreglen, da jeg ikke vil risikere noget.

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Annetten »

Jeg har haft 2 piger der har født første gang på deres 1-års fødselsdag. De klarede det flot begge 2.

Jeg har så haft 1 hun inde til parring (ejet af en klassekammerat til min datter). Fin hun med en vægt
på 925 gram. Hun blev parret ret hurtigt og kom så hjem igen. Hvad jeg ikke vidste var, at hun faktisk
fyldte 1 år da hun gik med hannen. Familien var ikke klar over 1-års "reglen" og det faldt ikke mig ind at
spørge, da jeg vidste at de ikke havde haft mutter så længe.

Hunnen her fødte så et kuld på 4 unger og klarede det hele så flot.

Hvis jeg havde vist at hunnen var "så gammel", forstå mig ret, så ville jeg nok ikke havde taget hende ind
da det jo kan gå galt hos nogle hunner. Og den risiko syntes jeg ikke de skulle løbe med deres hun.

Men det kunne være rigtig spændende at høre lidt mere om, hvilke erfaringer svenskerne har med 1┬¢ år
som 1. gangs fødende.

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Gizmo »

De fleste af mine er 1 år +/- 2-3 mdr. når de føder første gang, jeg har aldrig oplevet problemer med dem der er over 1 år, dem der haft svært ved at føde har altid været under 1 år.. En enkelt har været 1 år og 4 mdr. da hun fødte et fint kuld helt uden problemer. Men det er altid konditionen som er afgørende for mig, den skal selvfølgelig være i orden, ellers kommer de ikke til han.. Det er mine erfaringer..
Jeg ville på igen måder have problemer med at parre den skinnybærer du nævner..

Maria Hjort

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Maria Hjort »

Heller ingen problemer her.

Har haft mange kuld de sidste 8 år og har haft adskillige hunner som først har født da de var 18 mdr. Jeg har mistet ├®n af disse under fødsel, men har mistet flere af de hunner der har været under et år da de fødte første gang.
Der kan ses mange komplikationer i forbindelse med fødsel hos marsvin hvoraf smalt og ikke elastisk bækken kun er en af dem. Antallet af unger, kondition, stress, str. på ungen (erne) etc etc så det kan være svært at differentiere da det ofte går stærkt når hunnerne bliver dårlige...jeg ville derfor ikke kunne fastslå med det blotte øje om problemer skyldes at hunnen er sat til for sent eller om det er andre uheldige omstændigheder der spiller ind.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Aldersgrænse for parring/fødsel?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Der er kun blevet født fem kuld her, så jeg har ikke så meget erfaring at bygge på, men jeg fik en drægtig hun hjem, som var sat til han da hun var 12 måneder. Hendes to kuldsøstre blev sat til han samtidig, og kom også til at føde her, da de var knap 15 måneder. Ingen af de tre havde problemer med fødslen, men de var også i rigtig god kondition, da de blev parret.
Billede

Besvar