kosttilskud, FIDOL

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

kosttilskud, FIDOL

Indlægaf Anonymous skrevet lør 25. aug 2007 15:37

SÅ var jeg ved dyrehandleren for at købe frontline - igen - Der havde så lige været sådan en apoteker mand med et nyt produkt - Fidol - hed det, der står : Fidol indeholder Solsikkeolije, fiskeolie, kæmpenatlysolie og antioxydanter.
Det kan bruges til alle pelsbærende små dyr samt hunde og katte. Så er det så jeg står og kigger i brochuren og det er LIGE det, det lyder umiddelbart som et drømmeprodukt.
Her er hvad der står i brochuren.

En mat, livløs pels og tr hud kan være tegn på dårlig trivsel. En blank, skinnende pels derimod er udtryk for sundhed og god trivsel hos vore kæledyr.

BÃ¥de for mennesker og dyr er de essentielle fedtsyrer (omega 3 og Omega 6) et uvurderligt supplement til den daglige kost. Fidol er netop et koncentrat af disse vigtige essentielle fedtsyrer.

Det kan bruges til alle pelsbærende små dyr samt hunde og katte. Så er det så jeg står og kigger i brochuren og det er LIGE det, det lyder umiddelbart som et drømmeprodukt.
Nu gide rjeg ikek sidde og skrive hele brochuren, men i korte træk står der:
De essientielle fedtsyrer er livsvigtige næringsstoffer, som dyr og mennesker ikke selv kan producere og derfor skal have tilført via foderet/maden som kosttilskud...

Nye amerikanske undersøgelser underbygger også den påstand, at angreb af lus og lopper på huden, reduceres eller forsvinder ved en fornuftig balance mellem de essentielle fedtsyrer...

Gamma linolensyre (GLA)
GLA er en meget vigtig fedtsyre, der findes naturligt i visse planter, bl.a. hjulkrone, og dannes normalt ud fra Linolensyre. Linolensyren findes i begetabilske olier, men først når denne linolensyre er omfannet til gammalinolensyre (GLA) kan den bruges af kroppens celler.
En række omstændigheder kan desværre hindre omdannelsen, d.eks. alderdom, visse typer af medicon, allergi, diabetes og visse leversygdomme.

Fidol er et kosttilskud til hunde og katte og er meget rigt på GLA, derudover findes fiskeolie og solsikkeolie i produktet. Fidol har med stor succes fundet anvendelse i behandlingen af allergi, hud- og pelsproblemer. Inden for den humane Medicin har GLA været brugt i behandlingen af allergisk hus og gigtsygdomme.

Lus og loppeangreb reduceres også i udbredt grad ved en kontinuerligt tilskud af Fidol. Virkningen kan først konstateres efter ca 8. ugers behandling, da de nye celler skal dannes fra bunden og erstatte de gamle.

Fidol er meget koncentreret, hvilket betyder at den daglige dosis ikke påvirker dyrets vægt eller giver anledning til en anderledes mave.

Dyrehandleren fortæller så, at de her celler her som der bliver dannet, gør også at dyrene giver afkom som.. aaaarhg hva var det han sagde, som altså er lisså gode som dem selv, eller noget i den stil. et eller andet.

NÅ men altså jeg kan jo så kun sige at jeg godt ved at det ikke er naturligt for marsvin at få fiskeolie, men alligevel...

Hvad synes i, ville i gi jeres marsvin sådan noget?
Anonymous

Indlægaf Lina skrevet lør 25. aug 2007 15:50

Altså hvis dyrene ikke giver afkom som er lisså gode som dem selv, så er de fandme dårlige avlsdyr alligevel, hehe.

Alle brochurer kan jo få ting til at lyde som noget helt vildt fantastisk... her er det jeg går ind og googler og ser hvad jeg kan finde af negativ kritik.
Billede Billede Billede Billede Billede
Save the earth - it's the only planet with chocolate!
Brugeravatar
Lina
Administrator
Administrator

Geografisk sted: Vestegnen

Indlægaf Pavon skrevet man 27. aug 2007 09:02

Ehm... Marsvin er 100% vegetarer og skal imø sgi ikke fyldes med fiskeolie og de bør heller ikke få tilført mere fedt/olie end det der er i deres kost i forvejen, men måske det kan være godt at gnide ind i pelsen udvortes ;-)
Rigtige Gnaverhjerner - Står fast
Pavon
Administrator
Administrator

Geografisk sted: Kolding

fedtsyrer

Indlægaf Shanti skrevet fre 31. aug 2007 18:35

Ja de er vegetarer og de burde jo få masser at fedtsyrer fra græs og bladgrønt :D
Shanti

Tilbage til Foder