Fodring af marsvin

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Charlie

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Charlie »

Super godt at lære af, når man som jeg står og skal købe sine første marsvin.
Tak! =D>

hilsen

Svataben

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Svataben »

Jeg tvivler ikke på, det er en god artikel men... Uh altså, hvor er det bare massive blokke af tekst. :shock:
Med mindre der var oplysninger, jeg ikke kunne finde andetsteds (og jeg desperat havde brug for at læse), så ville jeg springe det over, som det står nu.

Kunne der laves nogle flere linje-skift/afsnit og eventuelt nogle del-overskrifter eller lign? Også så man fx kunne springe til en del, man lige havde en undring over, istedet for at mose sig igennem hele teksten.

Pavon

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Pavon »

Svataben skrev:Jeg tvivler ikke på, det er en god artikel men... Uh altså, hvor er det bare massive blokke af tekst. :shock:
Med mindre der var oplysninger, jeg ikke kunne finde andetsteds (og jeg desperat havde brug for at læse), så ville jeg springe det over, som det står nu.

Kunne der laves nogle flere linje-skift/afsnit og eventuelt nogle del-overskrifter eller lign? Også så man fx kunne springe til en del, man lige havde en undring over, istedet for at mose sig igennem hele teksten.
Spring du det bare over :-)

Tulletøsen

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Tulletøsen »

^^
Synes det er et rimeligt uhøfligt svar :?

Det er da fint hvis du ikke er vild med kritik, men synes både den er positiv, og er givet på en sober og god måde.

Og jeg er helt enig i at det er utroligt svært at komme igennem teksten når der ikke er afsnit - det gælder både på tryk, men ISÆR her på nettet fordi det i forvejen kan være ret anstrengene for øjenen at læse på skærmen.

von sortfod

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af von sortfod »

Tulletøsen skrev:^^
Synes det er et rimeligt uhøfligt svar :?

Det er da fint hvis du ikke er vild med kritik, men synes både den er positiv, og er givet på en sober og god måde.

Og jeg er helt enig i at det er utroligt svært at komme igennem teksten når der ikke er afsnit - det gælder både på tryk, men ISÆR her på nettet fordi det i forvejen kan være ret anstrengene for øjenen at læse på skærmen.
Altså ikke alt kan sætte lige vildt op. Og noget af det er tørt tekst. Og sådan er det.

Det står jo folk frit for om de gider læse det eller vil finde det andet steds.

Folk må jo også godt printe det ud til privat brug. Så bliver det ikke på skærmen man skal læse.
Og man kan jo ikke behage alle.

Christina

runa
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 471
Tilmeldt: tors 17. apr 2008 09:05
Geografisk sted: agerskov
Kontakt:

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af runa »

super god artikel, dejlig at du har ville bruge tid på at fortælle om din fodring. Er rigtig brugbar når man ikke har haft marsvin i mange, mange år. tak
Opdræt af ch-teddy`er og kæledyr.

Henningbassen

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Henningbassen »

Fantastisk indlæg!

-Det vil blive udskrevet og puttet i "Marsvine-bogen" snarest muligt.

Tak, herfra (:

Websol

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Websol »

Ovenstående tekst er som skrevet, kun baseret på min egen erfaring og er ikke nogen ├óÔé¼┬Øvidenskabelig├óÔé¼┬Ø doktorafhandling. Det er ment som en vejledning og hjælp. Derudfra kan i gøre jeres egne erfaringer og tage de råd i mener at kunne bruge. I er velkomne til at stille spørgsmål ud fra det og jeg vil prøve at svare fra min bedste overbevisning. Der kan klart skrives meget mere, bl.a om C vitamin på godt og ondt, men det bliver ikke nu ;-)

Selve teksten er min og må ikke kopieres, hverken helt eller delvist.[/quote]


sikke bare dejlig tråd..

Har et spørgsmål det handler om nyre og marsvin.. har skrevet ret meget herinde omkring min Texel han bastian på 5 mdr. der blev kastereret.. og efterfølgende utrolig syg, historien kan evt. læses her http://www.mutterne.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=13820" onclick="window.open(this.href);return false; og her http://www.mutterne.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=14188" onclick="window.open(this.href);return false; Mit søgrgsmål går lidt på hvilden "grøn sag" der er mest nyrevenlig, samt hvilken fuldfodder ??

Jeg giver allaers mølle med c- vitamin og fodre som du beskriver med grønt.. og frisk godt hø..

har dog måtte forsøge alternative metoder for at få grisen igang igen.. care fydende fodder i 3 uger og med dårlige resutater havergryn og "mini mælk".. her var der ved minimælken og havergryn en tægttab på 60 gr.. og ved kun havergryn 40 gram.. han er nu kommet sig men er utrolig lille af sin str.. før opration 1000 gr og i skrivende stund 780 gr..

Håber det evt er noget ku kan hjælpe mig lidt vidre med.. på forhånd tak..

A-L xb

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af A-L xb »

Hejsa :D

Godt inlæg!
Jeg ville bare lige spørge om noget..
Marsvin har godt af broccoli pga meget C-vitamin. Men.. Skal det være råt eller kogt :?:

//A-L xb 8)

von sortfod

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af von sortfod »

A-L xb skrev:Hejsa :D

Godt inlæg!
Jeg ville bare lige spørge om noget..
Marsvin har godt af broccoli pga meget C-vitamin. Men.. Skal det være råt eller kogt :?:

//A-L xb 8)
Det skal være rå. Grønsager til marsvin skal altid være rå ( pånær hvis man giver bønner, hvilket jeg vil fraråde generelt)

Christina

Nikoline

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Nikoline »

Pavon skrev:
Grønt som bør undgås:
Kartofler kan indeholde solanin, som er giftigt og det hjælper IKKE at koge dem. Selve kartoffelplanten og roden er også giftig, samme gælder for tomatplanter...
Må man ikke give tomater?
Jeg har altid givet tomater - godt nok kun som snack, men alligevel.
Er det bare planterne eller også selve tomaterne, der er giftige?

Toffemis

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Toffemis »

det er kun det grønne der er giftigt :)

Mine får også tomat en gang imellem... Mine børn synes det ser sjovt ud når marsvinene prøver at bide i skallen på en cherrytomat :D

Nikoline

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Nikoline »

Toffemis skrev:det er kun det grønne der er giftigt :)

Mine får også tomat en gang imellem... Mine børn synes det ser sjovt ud når marsvinene prøver at bide i skallen på en cherrytomat :D
Godt. Så er jeg mere rolig ;)

Siri
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 921
Tilmeldt: lør 6. mar 2004 15:02
Geografisk sted: Roskilde

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Siri »

Jeg er kommet til at tænke på en lille detalje om calcium/fosfor (som sikkert gælder flere mikronæringsstoffer):
Hvordan er indholdet beregnet?
- er det som masse% eller stofmængdeandet? Måske noget tredje?
- jeg tænker, at hverken calcium eller fosfor findes som rent stof i foderet - fosfor optræder som regel i fosfationer (evt. med hydrogen- eller dihydrogen-) i et salt - men er det så saltet, forfat eller fosfor der regnes på? Samme for calcium (som jo er et metal) - regnes der på calcium(II)ionen eller et salt?

Det gælder egentlig også protein/kulhydrat/fedt: Er det masse% eller energi% der opgives?

Hvis forskellige producenter af foder beregner/opgiver forskelligt, kan det vel være svært at sammenligne...
VH Mig og Pullerne

PS. Jeg bruger størrelse 40 i sko (tror jeg nok)

Stenild

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Stenild »

Faldt lige over det her indlæg, det er rigtig godt :mrgreen:

Besvar