Fodring af marsvin

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

EliseBoisen

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af EliseBoisen »

Hvilke mærker af marsvinepiller overholder de i artiklen nævnte krav til indholdsstoffer?

Jeg fodrer med Cavia Pro, men kan se det indeholder lidt for lidt calcium og phosfor og der står under indhold bare "vegetabilske biprodukter hvilket jeg ikke synes er tilfredsstillende da det jo godt kan være korn og lignende.

Så jeg over vejer kraftigt at skifte, men til hvad? Kan se ovator indeholder korn og tima mega C indeholder vist lidt for lidt fiber så vidt jeg husker.

Men hvad siger i kloge mennesker? :)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af Marsvin »

Nu er det en 4 år gammel tråd du tager op. Marsvin er fra naturens side ikke indrettet til alt det grønt som nogen giver dem. Ja det er hyggeligt at se dem gnaske det i sig, men det er ikke en del af deres naturlige foder. Ja de har været domesticeret i mange år, men grønsager af diverse former er og bliver ikke en del af deres naturlige føde. Det findes ikke derfra hvor de oprindeligt kommer fra, i Andesbjergene i Syd-Amerika.

Citat fra det første indlæg:
"Nedenstående er en fodringsvejledning baseret på opdræt af marsvin igennem mange år og kan selvfølgelig bruges af både opdrættere og af dem med kun få marsvin.
Marsvin er fra naturens side stråspisere og ikke kornspisere, de er fra naturens side faktisk ret nøjsomme og det er meget nemmere at fodre ÔÇØfor godtÔÇØ end man lige tror. Deres basisføde skal bestå af godt græshø, som de altid skal have adgang til. Høet er en nødvendighed for deres trivsel, både på grund af fiberindholdet som regulerer fordøjelsen og holder deres ret kompliceret tarmsystem igeng på rette måde og pga. tiden der går med at tygge på det. Hø kan være mange ting, alt efter plantearterne i det og høsttidspunktet og der er helt sikkert forskel på næringsværdien i det, men det vil blive for omstændigt at komme ind på her. Høet skal lugte frisk og må ikke være fugtigt og ikke støve unaturligt meget. Marsvinets tænder er rodløse, hvilket vil sige at de vokser hele dyrets liv og de har derfor selvfølgelig behov for at slides, så de ikke bliver for lange. Dette sker ikke ved, som mange tror, ved at marsvinet gnaver i hårde ting, men ved tændernes naturlige slid imod hinanden, når dyret gumler på f.eks hø. Høets indehold af kisel hjælper også godt til med dette livsnødvendige slid på tænderne. Hø er samtidig en god kilde til Calcium, som er en vigtig bestanddel af dyrets knogler og tænder og som er vigtig for både drægtige marsvin og unger der skal vokse sig store. Selv om høet er en meget vigtig del af marsvinets kost både i naturen og i fangenskab, er det ikke helt nok til at dække deres behov for næring hjemme i buret. I naturen har marsvinet mulighed for at vælge mellem flere forskellige planter alt efter årstiden og den tager det ÔÇØfrisk fra fadÔÇØ, hvorved der er meget mindre spild af kostbare næringsstoffer i forhold til ÔÇØkøbe høÔÇØ, som har mistet en del af næringsindholdet under tørring og opbevaring. "
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

EliseBoisen

Re: Fodring af marsvin

Indlæg af EliseBoisen »

Jeg spurgte til mærker af marsvinepiller der overholder de nævnte kvalitetskrav ?!? Jeg har læst det første indlæg grundigt...

Besvar