Græs, billeder af arterne

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
josie

Græs, billeder af arterne

Indlæg af josie »

Da der er vist interesse i at vide lidt om de forskellig græsser vil jeg prøve at skrive lidt om dem og lægge lidt billeder ind af dem

Jeg starter her med hundegræs og sener vil jeg lægge flere arter ind i indlæget.

Hundegræs er den græsart med lavest fruktanindhold. Den har et tuedannede aks(der hvor blomsterne/frøene sidder), den har nogle opretvoksenede og brede blade.
Billede
Billede
Billede
Billede

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

YES! -Jeg er på toppen over dette indlæg, -glæder mig meget til at lære mere om græs (TOTALT nørdet -I know) -Men fruktanindholdet som du også skrev om i en anden tråd, -er det godt eller skidt for grisene? -Skal man gå efter græs med lav næringsværdi -eller høj? Så vidt jeg husker fra de andre år er Hundegræs ikke en af mutternes ynglings-arter.

Pavon

Indlæg af Pavon »

Genialt... Den laver vi lige til et opslag, så den ikke forsvinder i mængden.

josie

Indlæg af josie »

Fruktan indholdet kan være både godt og skidt. Lav fruktan = lidt sukker mere træstof. God til dyr der er lidt til den fed side :lol:
højt fruktan = meget sukker lidt træstof. god til dyr der godt må tage lidt på :)

josie

Indlæg af josie »

Timothe:
Har et lavt indhold af fruktan. Den har opretstående blade og et tuedannet aks.
Billede
Billede
Dette er et billede af det der kaldes bladskeden, man kan se at der er en lille forskel i forholdet til hundegræs, og det og størrelsen på bladene er den måde man kan kende forskel på græsserne inden akset kommer frem
Billede
Billede
Billede

josie

Indlæg af josie »

Jeg var lige ude og køre en tur og så de græsser hvor akset er kommet frem og derved er de også meget nemmer at kende.

Svingel (rød, eng, stivbladet, strand)
Skedehinde meget kort. Mellemstor plante 30-60 cm høj. Oprette stængler. sammenrullet blade. småaks med korte stakke. lavt fruktan indhold.

Rødsvingel
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
strandsvingel
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
stivbladetsvingel
Billede
Billede
Billede
Billede
engsvingel
Billede
bladtænder
Billede
Billede
Billede
Billede
Senest rettet af josie tirs 22. maj 2007 22:51, rettet i alt 1 gang.

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

Der findes over 100 græsarter i Danmark :shock:

*smack*

Indlæg af *smack* »

Det her er genialt Josie. Tusind mange tak! :-)

josie

Indlæg af josie »

Nå men nu prøver vi så med rapgræs(eng, enårig og almindelig)

Engrapgræs:
Skedehinde er 1-2 mm lang, normalt lige afskøret. Planten bliver 10-100 cm. Bladplader korte, flade eller noget rendeformede og 2-3 mm brede. Småaks er ikke blåduggede.
Billede
skedehinden
Billede
akset
Billede
planten i tidligt stadie

Enårigrapgræs:
tidlig stadie -
Bladlejet er klaplagt, og bladskederne er noget sammentrykte. Bladene er tynde og ofte tværrynkede. Bladspidsen er bådformet. Holdes bladene op imod en lyskilde, ses 2 lyse striber langs midten af bladet. Skedehinden er 2-4 mm lang. Hele planten har ofte et sammenkrøllet udseende.
voksen plante -
Enårig Rapgræs er en lille plante med 5-20 cm lange, opstigende stængler. De stakløse småaks sidder i små åbne toppe. Enårig Rapgræs adskilles nemt fra andre Rapgræsser på størrelsen.
Kan forveksles med -
Rapgræs, alm., som er større, og er uden tværrynkede blade.
Vindaks, som ikke har bådformede bladspidser.
Billede
planten i tidligt stadie
Billede
akset
Billede
skedehinden
Billede
den bådformet spids og tværrynkerne

Almindeligrapgræs:
Tidlige stadie -
Bladlejet er klaplagt, og bladskederne er noget sammentrykte. Bladene er tynde og jævnt tilspidsede. Bladspidsen er bådformet. Holdes bladene op imod en lyskilde, ses 2 lyse striber langs midten af bladet. Skedehinden er meget lang, ca. 4-10 mm.
Voksen plante -
Alm. Rapgræs er en stor plante med ca. 30-70 cm høje, oprette stængler. De stakløse småaks er samlet i en åben top. Planten skelnes fra Eng-Rapgræs på den meget lange skedehinde.
Billede
Planten i den tidlige stadie
Billede
Akset
Billede
den meget lange skedehinde
Billede
Den bådformet bladspids

julia

Indlæg af julia »

Neeeeej, hvor er I dog bare irriterende! :lol:

Normalt går jeg bare ud haven og plukker! :lol: - Jeg tænker ikke over, hvad det er for noget græs, - jeg plukker det bare! - Eller mælkebøtter, eller skvalderkål?... - Jeg tror heller ikke, at mutterne går så højt op i det? :lol: - Jeg tror kun, at mutterne æder d├â┬®t, som de kan tåle, så jeg er ikke bekymret for dem! :D [/b]

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

julia skrev:Neeeeej, hvor er I dog bare irriterende! :lol:

Normalt går jeg bare ud haven og plukker! :lol: - Jeg tænker ikke over, hvad det er for noget græs, - jeg plukker det bare! - Eller mælkebøtter, eller skvalderkål?... - Jeg tror heller ikke, at mutterne går så højt op i det? :lol: - Jeg tror kun, at mutterne æder d├â┬®t, som de kan tåle, så jeg er ikke bekymret for dem! :D [/b]
Det skal du ikke være sikker på. Det er bedre at sikre sig at de kun får grønt som de kan tåle.

Der er specielt stor risiko ved vores domesticerede marsvin, da de aldrig har lært hvad de skal spise af resten af flokken og kan være så ivrige når der kommer grønt i buret at de bare æder løs. Det er set at en mutteejer har serveret liguster hæk for dem og mistede en hel masse dyr.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Myrina

Indlæg af Myrina »

Og Hyld er også en synder som de spiser.

julia

Indlæg af julia »

Hey,- de får altså ikke vores ligusterhæk! :lol: - Og hyld.... det har vi desværre ikke længere.... Jeg plejede ellers at plukke hyldeblomster fra naboens have til mine totter,- men nu har de fældet hele deres have!!! :twisted: (Muslimer! :lol: :lol: )

Myrina

Indlæg af Myrina »

julia skrev:Hey,- de får altså ikke vores ligusterhæk! :lol: - Og hyld.... det har vi desværre ikke længere.... Jeg plejede ellers at plukke hyldeblomster fra naboens have til mine totter,- men nu har de fældet hele deres have!!! :twisted: (Muslimer! :lol: :lol: )
├â╦£h, hvad har fældning af haven at gøre med at de er muslimer?

Besvar