Persille

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Svataben

Persille

Indlæg af Svataben »

Hejsa,
mine to mutter har besluttet, at de BESTEMT ikke kan lide agurke mere! Problemet er så, at jeg plejede at give dem agurkeskiver m c-vitamin pulver på.
Nu giver jeg dem persille istedet, men de æder mig ud af huset. Jeg ved ikke, hvor meget de skal have om dagen, så de får persille i vilde mængder.
Jeg har lige skiftet foder til Vitakraft kuglerne, men giver dem stadig et helt bundt persille om dagen (som købt i fx Bilka, Fakta, Brugsen ol. i en lille sort potte med plast om for 6-10 kr).

Kan de nøjes med mindre, eller får de for lidt?

Luna

Indlæg af Luna »

Okay du er da for vild:-) Du kan jo også putte pulvet på f.eks æbler,salat osv.
der får mine det..de får så også foder der indeholder c-vitamin så jeg må jo nok indrømme at det ikke er noget jeg husker hver dag..Men okay det kan godt være jeg begår en dødssynd...

Svataben

Indlæg af Svataben »

Oki, så længe de ikke får for lidt.
Jeg læste en artikel om det, og fik det helt dårligt ved tanken om, de problemer de kunne få, hvis det skete.

Jeg må hellere i gang med salaten og pulveret, for 6 kr om dagen på en uge konstant er jo ret mange penge (faktisk over 2000 kr om året) bare på persille. Jeg blev lidt træt af tanken, når jeg nu har pulveret stående. :roll:

Hvor meget pulver er det lige de skal have? De er to, og jeg tænker sådan i te-ske mål.

Luna

Indlæg af Luna »

mine de får kun en lille bitte smule..og de er jo 3 (snart 4)

Luna

Indlæg af Luna »


Svataben

Indlæg af Svataben »

Takker! :D
Jeg ville hade, hvis mine "børn" ikke havde det godt.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Hej.

Jeg har læst et sted, at 5 gram bredbladet persille, som er den persille der sku├é┬┤ indeholde mest c-vit., pr. dag pr. marsvin er nok til at dække deres behov for c-vitamin.
Har du prøvet at give dem kål? Især hvidkål, men også andet kål er rigt på c-vitamin. Og det er jo lige sæson nu for både hvidkål, spidskål, savoykål. Og lidt senere kommer den gode grønkål.

Hilsen Henriette.

Luna

Indlæg af Luna »

gulerødder indeholder da egentlig også c-vitamin...gør de ikk?

Svataben

Indlæg af Svataben »

Jo, jeg gav dem hvidkål, men helt ærligt - de PRUTTEDE så meget :shock:
Hver gang jeg havde dem ude, blev jeg ved med at tjekke, hvem af dem, der nu havde lavet en stor klam blød pølle. Det havde de bare ikke. Så så jeg Pio prutte, eller rettere rumle ski.. :mrgreen:
Jeg giver dem aldrig hvidkål igen.

Savoykålen ligger uspist i køleskabet, da de ikke gider den. De nægter også at røre peberfrugter ](*,) , men jeg vil bestemt prøve med spidskål!

Gulerod får de jævnligt. Men feder det ikke, når det er marsvin?

De skulle dog være dækket ind med persille, pulver på salat (eller hvad jeg nu finder), fodder m vitamin i og sidst men ikke mindst spidskål.

Tak for hjælpen. Det er dejligt at have nogen at spørge :D

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

Hej.

Drop du bare pulveret.

Jeg har ikke lige kigget efter hvor meget C-vitamin der er i Vitakraft kuglerne, men man skal regne med at et voksent marsvin spiser omkring 30 gram tørfoder om dagen, så læs hvor meget der er pr. 100 gram og regn ud hvor meget det giver dem af C-vitamin om dagen.

Skær ned på persillen, men gør det over en periode (når marsvin har fået for meget C-vitamin i en længere periode er det vigtigt at skære det ned langsomt). De får alt for meget C-vitamin nu :-)

100 gram persille indeholder 310 mg C-vitamin.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Svataben

Indlæg af Svataben »

Tak igen :)

Er meget beroliget.

Luna

Indlæg af Luna »

så har de sgu fået så hatten passer*G* :lol:

Kawaii

Indlæg af Kawaii »

og du behøves jo ikke kun give dem persille, det ved jeg ikke lige om du gør, men de bliver jo trætte af at få ens mad ligesom alle andre ville blive det :lol:

Brocolli, Hvidkål, Grønkål (er min heeeelt syge med) se hvad der er for årstiden, eks. er hvidkål billigt ;)

jeg bruger aldrig pulver da jeg har foder med C-vitamin i, plus de får grønt med c-vitamin i :lol:

og det lyder til de har fået en del persille, så er nu ikke bekymret for mangel på C-Vitamin ;)

Myrina

Indlæg af Myrina »

Her giver vi rød peber som direkte tilskud af C-vitamin. Det er som regl til at betale for en lille penge i en grønthandler.

Svataben

Indlæg af Svataben »

Jeg har besluttet at give dem lidt af hvert. De er heldigvis glade for spidskål og persille. Og så er der jo lidt i foderet også. Har regnet på det, og de får bestemt mere end nok lige nu. Så jeg trapper langsomt ned, som det blev foreslået. Så kan jeg bruge pulveret, når jeg ikke lige får handlet grønt.

Peberfrugtene gider de ikke - jeg stak et stykke hen. Punker vendte hovedet og gik ind i huset, mens Pio lige snusede. Så sagde jeg "kom nu" og stak det lidt tættere på. Hun "mundede" lidt på det og kiggede så på mig med et undskyldende "jeg KAN altså ikke li' det"-blik. Helt ærligt, hvis jeg ville have et kræsent og krævende dyr, havde jeg valgt en kat :roll:

Det eneste jeg aldrig giver dem igen er hvidkål. Så meget luft i maven kan ikke være rart for dem, og jeg gider ikke lugte til det :lol:

Besvar