Kræsent marsvin.

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Kræsent marsvin.

Indlæg af putte »

Hej alle sammen Ôÿ║

Jeg ville høre om der er nogle som jeg, som der også har et eller flere marsvin som der er kræsne?
Vi har to skønne han unger og hvor den ene er mega kræsen hvad der angår grønt. Han vil kun have salat og mælkebøtte samt græs. Vi har prøvet flere gange at give både gulerødder,agurk,peberfrugter,majskolber,persille,spidskål og meget andet bla lidt frugt også men lige meget hvad det er, så bliver det vendt ryggen. Men ham den anden spiser til gengæld alt hvad det bliver tilbudt.
Jeg ved godt at lige så vel som vi kan være kræsne at så kan dyr også. Men jeg syntes bare at det er mærkeligt at marsvin ikke kan li hverken gulerødder eller alt det andet. Udover grønt så får de foderkugler fra Vitakraft plus hø og det vil han gerne have. Han er ellers sund og rask og det er jo det vigtigste Ôÿ║
Han er 7 uger og han ven er 9.

Venlig hilsen Katya

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Kræsent marsvin.

Indlæg af putte »

Jeg har vejet Panda ( den kræsne ) i dag og han vejer 397 g. Er det ikke meget lidt for et marsvin på godt 8 uger? Som jeg også har skrevet ovenover at så vil han kun have salat, mælkebøtter samt græs og så selvfølgelig foderkuglerne/hø men alt andet af grønsager som beskrevet ovenover vil han ikke have. Det bekymre mig rigtig meget for jeg er bange for at han ikke tager nok på i vægt eller at han går og er sulten. Vi har også prøvet med broccoli og blomkål og rødbede men nej heller ikke det blev spist :(
Jeg håber virkelig at der er nogle som kan give mig et godt råd eller bare fortælle mig om vægten er for lille.
På forhånd tak Ôÿ║

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Kræsent marsvin.

Indlæg af Mysteries »

Jeg synes det virker som en lidt lav vægt på et 8-ugers marsvin. Det passer bedre til en på 5-6 uger, men der kan selvfølgelig være nogen der har haft et udgangspunkt med en meget lille fødselsvægt, f.eks. været en del af et meget stort kuld. Har du kigget på hans fortænder om de vokser som de skal eller om de er skæve eller knækkede? Det slår mig at det han spiser er noget han kan få ind i munden uden at bruge fortænderne. Prøv at sammenligne både vægt og tænder med dit andet marsvin, og mærk på ham om han virker mager eller bare lille af vækst.
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Kræsent marsvin.

Indlæg af putte »

Charlie ( vores andet marsvin ) vejer 804 g og han er godt 10 uger, så det er jo en hel fordobling af hvad Panda vejer og det bekymre mig da godt nok nu, hvor du skriver at Pandas vægt svare til en på 5-6 uger. Der var to unger i kuldet udover ham ( vores marsvin kommer to forskellige steder fra ).
Men jeg vil lige få min kæreste til at undersøge Pandas fortænder og se om der skulle være noget der. Men foderkuglerne spiser han, ville han kunne det hvis der er noget i vejen med fortænderne? På forhånd tak Ôÿ║

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Kræsent marsvin.

Indlæg af Mysteries »

Ja det ville han godt, hvis de er små nok, altså junior-kuglestørrelse. Kan de komme ind i munden til kindtænderne, kan de tygges.
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Kræsent marsvin.

Indlæg af putte »

Vi har sammenlignet Pandas fortænder med Charlie's og der er ikke nogle forskel på dem med hensyn til form. Vi har også været på nettet for at se hvordan sådan nogle skal se ud og Pandas ser helt normale ud.
Men der er sket det dejlige at han så småt er begyndt at gerne ville have majskolbe og det er jo bare super dejligt :) så jeg håber bare at det samme sker med gulerødder og alt det andet. Jeg vejede ham igår og vægten er kommet op på 424 g. Så det går da frem ad. Men jeg ville lyve hvis jeg sagde at min bekymring var væk.
Af tørfoder får de junier-foderkuglerne fra Vitakraft og hø blandet med urter ( købt hos Maxi zoo ).

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Kræsent marsvin.

Indlæg af putte »

Nu har jeg læst mange steder at man skal give sine mutter varieret grønt - men hvordan gør man det hvis de kun vil have noget bestemt?
Spørgsmålet er ikke rettet imod Panda som tidligere i denne tråd men imod vores muttemor og hendes pige.
De vil kun have salat, agurk, peberfrugter, gulerødder. Majskolber kan de også godt li men dem kan man bare ikke købe mere pga årstiden, så det er kun det andet de får indtil kolberne kommer i butikkerne igen som jo først er engang slutningen af foråret.

Jeg har læst herinde at man kan udelukkende lægge det i buret som mutterne ikke vil have og så til sidst skal de nok begynde at æde det. Men hvor længe skal man gøre det? For vi er jo ikke intr i at de går rundt og er sultne. Jeg har nemlig forsøgt at lægge andet ned til dem udover deres yngels-grønt men det bliver ikke ædt.
Jeg syntes bare at det må være kedeligt for dem at få det samme og det samme hele tiden og det er der jo ikke meget varieret i.

Besvar