Dilemma?!

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Dilemma?!

Indlæg af LBendix »

Jeg har to dejlige marsvine piger på godt 20mdr. Ingen af dem er specielt store af størrelsen. Men mit dilemma består i, at den ene, Blackie, vejer ca. 675g og hendes søster, Brownie, vejer ca. 875g.
Hvordan skal man fodre sådan to, når den ene har voldsomt brug for at tage på, hvor den anden er perfekt i vægt? Evt. nogle råd til, hvad jeg kan gøre, for at få Blackie til at tage på?
De får Cavia Complete, så de skulle gerne være dækket ind iforhold til det de skal have:)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dilemma?!

Indlæg af Mysteries »

De lyder meget små af marsvin på knap 2 år at være. Normalvægten ligger gerne på omkring et kilo, så selv de 875 er en ret lille hun. Du skal selvfølgelig også se på om de på nogen måde virker tykke (hvis de lidt usandsynligt skulle være ekstremt små af krop, og det er det der gør at de vejer så lidt, og ikke bare er meget slanke), men ellers ville jeg give dem fri adgang til foder begge to, masser af varieret grønt og godt spisehø. Har den mindste altid vejet så lidt, eller har hun tabt sig?
Christina

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Dilemma?!

Indlæg af LBendix »

Mysteries skrev:De lyder meget små af marsvin på knap 2 år at være. Normalvægten ligger gerne på omkring et kilo, så selv de 875 er en ret lille hun. Du skal selvfølgelig også se på om de på nogen måde virker tykke (hvis de lidt usandsynligt skulle være ekstremt små af krop, og det er det der gør at de vejer så lidt, og ikke bare er meget slanke), men ellers ville jeg give dem fri adgang til foder begge to, masser af varieret grønt og godt spisehø. Har den mindste altid vejet så lidt, eller har hun tabt sig?

Blackie(mindste) har tabt sig her på det sidste, det er hende, jeg har givet majsvælling. Blackie er meget tynd/slank og meget benet. Brownie har derimod en god rund mave:)
Da jeg var til dyrlæge med dem i vinters, mente dyrlægen, at de blot er meget små af bygning.
Jeg ligger lige nogle billeder ind, ved ikke om de kan bruges til så meget. Hvem der er hvem giver næsten sig selv;)

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Dilemma?!

Indlæg af LBendix »

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dilemma?!

Indlæg af Mysteries »

Jeg synes godt man kan fornemme Blackies hofter stikker lidt ud. Det er ikke normalt at de bare sådan taber sig uden der er noget galt. Har hendes appetit været svingende? Hvis hun har spist mindre kan det være tænderne den er gal med, eller at hun er dårlig af anden årsag (knuder, infektion eller sådan noget). Hvis hun ellers har normal appetit, kan det være hendes nyrer der ikke fungerer så godt og gør at hun taber sig. Så vil du også opleve hende drikke og tisse meget. Har du/dyrlægen prøvet at mærke hendes krop og bug igennem for evt. knuder? Har dyrlægen tjekket hendes tænder?
Christina

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Dilemma?!

Indlæg af LBendix »

Mysteries skrev:Jeg synes godt man kan fornemme Blackies hofter stikker lidt ud. Det er ikke normalt at de bare sådan taber sig uden der er noget galt. Har hendes appetit været svingende? Hvis hun har spist mindre kan det være tænderne den er gal med, eller at hun er dårlig af anden årsag (knuder, infektion eller sådan noget). Hvis hun ellers har normal appetit, kan det være hendes nyrer der ikke fungerer så godt og gør at hun taber sig. Så vil du også opleve hende drikke og tisse meget. Har du/dyrlægen prøvet at mærke hendes krop og bug igennem for evt. knuder? Har dyrlægen tjekket hendes tænder?
Jeg sætter stor pris på feedback herinde fra, som førstegangsejer er der godt nok mange ting, man er helt lost med!
Hun er desværre begyndt at tabe sig igen, så har taget den beslutning, at hun nok skal aflives. Den endelig beslutning bliver taget på lørdag, hvor jeg vil få hende kigget på, der hvor jeg købte hende.
Jeg kan tydeligt mærke alle hendes knogler og hofterne stikker ud. Da jeg havde hende til dyrlæge, mente han hun var tiptop, dog kunne det være hun havde en knude, men han kunne ikke sige noget med sikkerhed. Jeg synes ikke hun drikker og tisser mere end normalt. Jeg kan ikke umiddelbart mærke nogle knuder, og fortænderne ser fine ud. Hun har dog ikke fået undersøgt kindtænderne.

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Dilemma?!

Indlæg af LBendix »

Her til aften fik Blackie endelig fred.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dilemma?!

Indlæg af Mysteries »

Hvor trist :( Det gør mig ondt for dig. Håber du og Brownie er okay.
Christina

Besvar