Hvor meget grønt er "for meget"?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Hvor meget grønt er "for meget"?

Indlæg af LiLocke »

Jeg har haft min to dejlige marsvin i en uges tid nu. De første 3 dage lod jeg dem være. Lagde kun agurk i deres bur så de kunne få væske.

Herudover har jeg de sidste par dage givet dem grønt fra hånden for at tæmme dem.
De spiser begge fra hånden nu. :)

Nu tænker jeg bare lige på: hvor meget grønt er "for meget?" På de sidste 2 dage har de fået 1 hel gulerød. Et mellemstort bundt persille og et godt stykke rød peber. (Har været små stykker så jeg kunne give dem 5 gange småt i stedet for 1 gang lille. Så de kan blive vandt til min hånd)

Og selvom dette ikke lige høre under foder: mit ene marsvin nyser? Ikke så ofte men han gør det dog? Er han forkølet ? Hvad er tegn på forkølelse ?

Plus: hvad betyder det når marsvin ryster? Ligesom en hund der har været i bad og ryster pelsen tør?

Vh. Josefine.

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Hvor meget grønt er "for meget"?

Indlæg af LiLocke »

(Den nyser 3-4 gange fra jeg vågner til jeg går i seng. Altså en 10-12 timer? Og så om natten ved jeg ikke selvfølgelig)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hvor meget grønt er "for meget"?

Indlæg af Mysteries »

Du kan sagtens give masser af grønt. Deres naturlige føde er græs og urter, så hø og grønt er det de skal have mest af, tørfoder er sådan set mest et supplement. Mine får gerne 100 g forskelligt grønt dagligt, fordelt på to måltider. Og spiser stadig masser af hø, men får så kun ca. 1 spsk tørfoder. Grøntfoderet må gerne være meget varieret og indeholde C-vitamin, og hellere bladgrønt end rodfrugter og frugt, da sidstnævnte indeholder mere sukker.

Nysen kan komme af støv fra hø eller spåner, eller hvis marsvinet har pudset sig (så er der ofte lidt hvidt sekret i øjnene lige bag efter), eller hvis de er lidt forkølede, hvor du vil se lidt flåd fra næsen. Er der tyktflydende gulligt flåd fra næsen skal du en tur omkring dyrlægen. Men ellers ville jeg lige se det an lidt, og se om det har været forbigående.

Marsvin har et stort krops- og lydsprog. Når de ryster hurtigt og kort på kroppen og siger sådan en "prrr" lyd, betyder det de er utrygge. En langtrukken brummen og vuggen med måsen er parrings- og dominansadfærd. Har de fået fugt i pelsen kan de også finde på at ryste sig for at få det ud. Jeg tænker det du har oplevet nok har været den første, den hvor de er lidt utryg. Det er deres måde at sige "det her kan jeg ikke lide", og de bruger det ofte ved en ny og fremmed lyd eller sådan noget. Jeg bruger faktisk lyden til at skælde ud hvis de gør noget jeg ikke vil have, som f.eks. bider i hud eller tøj (nogen marsvin har tænderne lidt langt fremme, hvis du forstår, og skal lige se hvor langt de kan gå med at nippe i ting :) ).
Christina

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Hvor meget grønt er "for meget"?

Indlæg af LiLocke »

Hej.

Okay mange tak, så behøver jeg ikke bekymre mig om at fodre dem med for meget grønt :)
Mht. nysen: altså de nyser kun engang imellem, intet puds om næse/øjne. Har lagt et tæppe rundt om burets ene side, toppen og bagsiden så de for mindre træk. Så må jeg se det an vel :)

Altså har godt set når de popcorner og ryster. Det ikke det jeg snakker om. :) det er også uden brummelyd. De ryster bare hele kroppen som en hund der har været i bad du ved. :)

Hvor tit klør marsvin sig forresten?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvor meget grønt er "for meget"?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Efter at have set den anden tråd under sygdom, så tror jeg de vil klø og ryste sig mindre, når de har fåt Frontline.
Billede

Besvar