Hvor skal de små mutter have?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Anne-MarieK
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 23. nov 2012 12:43

Hvor skal de små mutter have?

Indlæg af Anne-MarieK »

Hejsa :-)

Vi er virkelig forvirrede omkring, hvordan fodringen af vores små mutter skal foregå. Nogle siger, at man skal give mest grønt og holde tilbage med marsvinepillerne, mens andre siger præcis det modsatte. Hvad gør I?

Vi bruger Burgess Excell og har læst, at man skal give ca. 30-40 gram pr. kg. marsvin om dagen, så da vores er knap 500 gram og 9 uger gamle, giver vi dem ca. 20 gram om morgenen og fylder så skålene lidt op om aftenen, hvis der er forsvundet en masse.
Derudover giver vi dem grønt hver morgen og aften - indtil videre har det været hvidkål, grønkål, rød peberfrugt, broccoli og krus- samt bredbladet persille. I aften skal de prøve pastinak og rødbeder for første gang :-)
Ydermere giver vi dem gulerødder og agurk som snack, når de er i deres løbegård eller hos os.
Og så selvfølgelig en MASSE godt hø!!

Men vi er hele tiden i tvivl om, hvorvidt vi fodrer for meget, for lidt eller med en forkert fordeling af henholdsvis grønt og foderpiller.
Hvor meget grønt skal de ca. have om dagen, når de nu samtidig skulle få dækket deres c-vitamin behov igennem tørfoderet? Måler I efter gram eller...???
Er det for meget at bede om, at I fx lister madplanen op for en typisk uge hos jer? Det ville hjælpe os stort!

Mange hilsener,
Daniel og Anne-Marie :-)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor skal de små mutter have?

Indlæg af Lina »

åååh det er jo faktisk noget der ligner et religionsspørgsmål - og bølgerne kan gå virkelig højt i den debat.

I bund og grund, så synes jeg at man skal gøre det som man har bedst mavefornemmelse med... men osse at fodrer man med lidt eller intet tørfoder, så mener jeg at det kræver at man sætter sig godt ind i hvad alting indeholder, så man er sikker på at dyrene er dækket godt ind.

Selv fodrer jeg med tørfoder - og selvfølgelig ├╝berlækkert enghø - det gør jeg hovedsageligt fordi jeg ikke føler at jeg er i stand til at vurdere godt nok om dyrene er dækket ind via 'kun grønt og hø'. For mig er det jo ikke kun et spørgsmål om c-vitamin, men osse en helt masse andre ting.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvor skal de små mutter have?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg synes du skal fortsætte med at fodre som du gør. Det lyder yderst fornuftigt, med lækkert hø, et tørfoder, som er blandt de bedste på markedet, og grønt morgen og aften :)
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvor skal de små mutter have?

Indlæg af Kjelin »

Enig med Rikke, det lyder superfint det du gør :mrgreen:
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Anne-MarieK
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 23. nov 2012 12:43

Re: Hvor skal de små mutter have?

Indlæg af Anne-MarieK »

Tusind tak for jeres svar alle tre :-)
Det er vel nok dejligt at høre, at vi gør det rigtige!! Så vil vi bare fortsætte, som vi har gjort frem til nu :-)

Besvar