Cavia Korrel - farligt??

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Cavia Korrel - farligt??

Indlæg af Louise9460 »

Jeg er i gang med at skifte fra Ovator til Cavia Korrel, fordi det ikke længere er muligt at få Ovator i mit nærområde...

Men jeg er blevet opmærksomme på nogle anklager mod Cavia Korrel, som ærligt talt gør mig temmelig bekymret, selv om jeg godt ved, at rigtig mange bruger netop dette foder og er tilfredse med det...

For det første er det gået op for mig, at der i Cavia Korrel er brugt genmodificeret soja; noget jeg personligt ikke bryder mig om.

Men det mest bekymrende er dog umiddelbart, at foderet er tilsat Menadion (K3-Vitamin), som faktisk er giftigt for marsvin og kan medføre svækkelse af immunforsvaret, forstyrrelse af blodlegemerne og svækkelse af leveren.
Samt at stoffet Butylhydrotoluol, som også findes i foderet, ligeledes skulle være skadeligt, idet forsøg med mus og rotter skulle have vist, at dette stof kan føre til mave- og leverkræft.

Jeg er selvfølgelig ikke ekspert på området og må derfor forholde mig til de artikler, jeg har læst og de fremsatte påstande deri... men jeg bliver alligevel bekymret for, om Cavia Korrel nu også ER så godt et foder, som jeg har fået at vide, når jeg læser om ovenstående.

Er der nogen af jer herinde, som har hørt om ovenstående?

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Cavia Korrel - farligt??

Indlæg af Miss Sofie »

Hvor har du fundet de oplysninger om foderet?
For umiddelbart kan jeg ikke finde det i indholdsfortegnelsen :)
Sofie
Billede

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Cavia Korrel - farligt??

Indlæg af Annetten »

Jeg har brugt CK i en årrække og har altid været glad for det. Mine marsvine ligeså.
Den ældste jeg har nu (marsvin altså) er 5 år og 8 mdr. og trives rigtig godt.
Har ikke haft problemer med drægtige hunner e.lign.

Skulle jeg endelig sige noget negativt om CK så ville det være at det feder en del. Syntes jeg.

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Cavia Korrel - farligt??

Indlæg af Louise9460 »

Artiklen om K3-Vitamin er her: http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9924603

Og jeg har fået lov til at citere følgende fra den side, hvor jeg fandt oplysningerne:

"I artiklen Optimale værdier i tørkost er omremset de vitamin- og mineral-værdier som forskere er nået frem til ikke bør overskrides i tørfoder.

Dertil bør nævnes at menadion, som ofte går under den finere betegnelse K3-vitamin, under alle omstændigheder ikke bør være et tilsætningsstof i det tørfoder, man eventuelt vælger at fodre med.

Marsvin får naturligt K-vitamin ved at æde deres afføring og har slet ikke brug for det i tørfoderet. Tværtimod virker syntetisk K-vitamin (menadion) som en gift for dem. Det svækker immunforsvaret, forstyrrer blodlegemerne og angriber leveren (videnskabeligt bevist på mus og det er i mange lande heller ikke tilladt i menneskeføde/kosttilskud).

Meget robuste marsvin vil måske først påvirkes af det efter mange år og måske slet ikke, mens andre mere ømfindtlige kan påvirkes af det tidligere.
"

For så vidt angår effekten af Butylhydrotoluol på mus og rotter, er der en artikel her: http://edepot.wur.nl/201857 (artiklen er en rapport om tumorer hos mus - den starter på hollandsk, men går over i engelsk. Læs side 33-34 og frem)

Jeg har lige tjekket indholdsfortegnelsen på min sæk CaviaKorrel, og både K3-Vitamin (Menadion) og Butylhydrotoluol (BHT) indgår i foderet. Der står ikke hvor meget. Jeg havde egentlig taget et billede af indholdsfortegnelsen med min mobil, men uanset hvad pokker jeg forsøger, bliver forum her ved med at skælde mig ud med teksten:

"Dine billeder må kun være op til 600 pixels i højden."

Så jeg kan ikke få lov til at sætte det ind. Men hvis det har interesse, så kan de, som er interesserede sende mig deres mobilnummer- så kan jeg sende billedet på MMS. :)

Som jeg forstår det, er det ikke garanteret, at alle marsvin bliver syge/påvirket af de skadelige stoffer i CaviaKorrel. Men jeg synes da, det er meget tankevækkende, at man bruger sådanne stoffer i et foder, angiveligt vel vidende, at de har/kan have skadelig effekt på de dyr, som skal spise foderet.

Besvar