blade til marsvin?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
sira666

blade til marsvin?

Indlæg af sira666 »

jeg syns det er underligt at mit marsvin ikke gider spise nogen blade som sårn... hun vil gerne spise helt nye kirsebærblade men alt andet lader hun ligge... kan marsvin bedre lide nogen blade end andre?

+ mit marsvins negle er ikke vokset i løbet af 2 år... kan hun mangle kalk og hvis hun gør hvorn sørger man så for at hun får nok?

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: blade til marsvin?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Marsvin må ikke få kirsebærblade. Men de må meget gerne få bøg, hassel, æble og pære.

Hvis marsvin er gamle kan deres neglevækst godt nærmest gå i stå. Så bliver de ofte mere tykkere end længere.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

sira666

Re: blade til marsvin?

Indlæg af sira666 »

nå ja... sorry... ikke kirsebærblade... vindrueblade... kirsebærbladende rør hun slet ikke :? det er de helt friske nyudsprungede vindrueblade hun spiser... de gør vel intet vel? de vokser hele min mors udestue til så dem har jeg frit slag til at gi hende :oops:

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: blade til marsvin?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Nej dem må hun heller ikke få.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

sira666

Re: blade til marsvin?

Indlæg af sira666 »

hva er der da galt med dem? og er der andre hun heller ikke må få?

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: blade til marsvin?

Indlæg af Maria Voigt »

Planter der bærer stenfrugter indeholder blåsyre, som er en del af "cyanid-familien" og meget giftig. Da marsvin er nogle små nogen, anbefaler jeg ikke at give marsvin stenfrugter og grene/blade fra træerne overhovedet.
Den største koncentration af blåsyre findes i stenene og i barken. Hvis man forestiller sig en 100% stenfri vindrue, vil den i teorien ikke indeholde blåsyre.
Mange hilsener,
Maria Voigt

sira666

Re: blade til marsvin?

Indlæg af sira666 »

så... hun må faktisk slet ikke få blade fra frugttræer(eller andre slags træer/buske der bærer ting med kerner i) ? men hvilke slags blade må de gerne få og hvilke slags må de ikke? for det forklare hvorfor hun nærmest aldrig spiser bladene jeg plukker til hende... regner dog ikke med det er derfor hun aldrig vil røre æbler men vil jo gerne vide hvilke slags blade jeg så kan give hende og om der er andre slags hun ikke må få?

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: blade til marsvin?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Hvis du læser mit 1 indlæg har jeg givet dig 4 almindelige træer som marsvin godt må få blade fra.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: blade til marsvin?

Indlæg af Marsvin »

Liguster (hæk) må de heller ikke få.

Du behøver ikke kun give blade. De må gerne få æblegrene og blade. Pil er også godt.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

sira666

Re: blade til marsvin?

Indlæg af sira666 »

tror bare jeg holder mig til græs, persille og grønt fra køleskabet(agurk, salat og pepperfrugt) mit marsvin er ikke interesseret i grene... hun vil kun bide i sine huse... så har opgivet at gi grene da det gør det besværligt når jeg skal skifte hø :doubt:

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: blade til marsvin?

Indlæg af Mabitha »

Ang. det med dit marsvins negle, så "klipper" især mit ene marsvin selv neglene på sine forpoter - jeg skal i hvert fald altid klippe oftere og mere på bagpoterne. Hvis de har et par mursten eller anden groft og hårdt i buret, kan det måske også være medvirkende til, at neglene slides naturligt..?

Ang. det med grene og blade, så er der forskel på kerner og sten i frugt: Grene og blade fra planter med frugter med kerner er ok, og kan fx være æbler, pærer, kiwi, div. slags meloner, appelsin, hindbær osv. Frugter med kerner har altså mere end ├®n kerne, hvorimod stenfrugter altid kun har ├®n sten, normalt i midten af frugten, fx. blomme, kirsebær og nektarin. Udover liguster og lign., skal man bl.a. holde sig fra tomat- og kartoffelplanter.
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar