Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Miss Sofie »

Steph og jeg snakkede lidt om hvordan vi ku få nok græs og grønt til dyrene.
Steph fortæller så, at man kan kan bruge plæneklippergræs.
No go med olie og benzin.
MEN!
Så siger han at han mener en elektrisk plæneklipper.
Sådan en til strøm som sku være uden olie og benzin :o
Kiggede lidt på nettet og fandt denne: http://www.harald-nyborg.dk/p8854/el-pl ... 2p-selekta

Hvad synes i?
Ville man ku gøre det?
For det er win at holde plæne samtidig :mrgreen:
Sofie
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af alatind »

Der er to ting i det med plæneklippet græs...

1. Gæring, som er hovedårsagen til at det kan være farligt at fodre med plæneklippet græs. Organiske ting gærer/rådner hurtigere, jo flere overskårne flader det har, og plæneklippet græs er hakket i så små stykker at det vil begynde at gære hurtigt, og derfor skal man fodre med det med det samme, og det vil betyde at I skal klippe en bane ad gangen, så der kun er til en fodring pr. klipning. Men hvis man fodrer med det samme så er småhakket græs ikke værre end længere stykker. Det er gæringen man skal være påpasselig med.

2. Og selvom det er en elektrisk så vil der sandsynligvis stadig være smøreolie i delene..

Jeg har en veninde som i årevis har fodret sine dyr med græs klippet med en håndskubber, hvor hun netop klipper en portion ad gangen, så hendes plæne ligner til tider noget der er løgn :lol: Men det er nok det eneste jeg selv ville gøre, selvom en håndskubber jo også bliver smurt en smule i ny og næ... og ellers er det ud med røveren i vejret og en håndsaks og så klipklipklip... I kan jo evt. lade et stykke af jeres plæne stå natural, og så klippe det med håndkraft.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Lina »

til sammenligning.. når jeg 'høster' græs med mit segl, og opbevarer det i skyggen og så der kommer luft til.. så kan en omgang snildt holde i et lille døgns tid, selvom det er hamrende sommervarmt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Maria Voigt »

Okay - det kommer til at lyde rimelig nørdet det her, MEN det gjorde en forskel.

Jeg har selv rendt rundt med håndskubberen og vil anbefale det til alle, som kan leve med en lidt, ehm, "tjavset" plæne, for som Lina og Line siger, så er det bedst bare, at klippe det man skal bruge inden for et døgns tid eller to. Mine forældre satte pris på, at hele plænen blev slået inden de fik gæster, så jeg forsøgte i en periode, at tørre græsset i rammer af hønsenet, som jeg vendte en gang imellem. Det gik i tørre perioder, men der var meget spild, da stråene var korte, og faldt ud gennem hullerne i nettet.
Jeg havde kun to mutter og oceaner af tid (folkeskolen...), så jeg droppede det første projekt, men gav ikke op. Jeg fandt et grønt område i nærheden, som vist blev slået en gang om året eller noget, og som ikke var alt for besøgt af hunde og deres... droppings. Det græs der var mindede om græsplænegræs og enorme mængder af det var gået i frø (genstridigt at plukke, og uden den helt store næringsværdi). I en lille lavning fandt jeg svaret på mine problemer; fløjlsgræs. Det er SUPER nemt at plukke, det var en tilpas længde, nemt at tørre og svinene elskede det. Jeg plukkede vist et par sækkefulde og måtte udvide mine tørrerammer, men det var det hele værd - især da jeg fik lov at importere det til et hjørne af græsplænen... :twisted:

Så hvis man har lysten, tiden og plads i haven kan jeg virkelig anbefale, at plante fløjlsgræs - it won't let you down :wink:
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Marsvin »

Der er altid problemer med smøring når det kommer til græsslåmaskiner uanset om de er af den ene eller den anden art. En gammel håndskubber med flere år på bagen der ikke er passet er der nok ikke de store smøremidler på mere, men der er stadig en risiko for det.
Så det er et nej til at bruge den metode. Gæringen er også et stort problem som Line så fint beskriver.

Saks, segl eller håndkraft til plukning er det der skal til for at gøre muttene tilfredse uden at risikere noget går galt.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Maria Voigt »

Du har ret, Johnny - selv en rest olie er for meget for et lille dyr.
Mange hilsener,
Maria Voigt

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Anni »

kender en del der bruger en håndskubber, med stor succes. Man kan endda få dem med op samler :-)
Agerskovs opdræt

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Marsvin »

Det er da "fint" at nogen bruger en håndskubber med godt resultat, men bliver den passet efter fabrikantens foreskrifter, så kræves der olie til smøring af de bevægelige dele. Og det er er ikke en god ting for mutter eller mennesker at spise. Så det er ikke noget man skal bruge.

Brug kræfterne med andre ting til at klippe græs, så man er sikker på at mutterne ikke får dårlig mave eller det der er værre.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Marsvin »

Ved håndkraft kan man også bedre sikre sig at der ikke lige kommer noget der er giftigt for mutterne med i "blandingen".
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af alatind »

Marsvin skrev:Ved håndkraft kan man også bedre sikre sig at der ikke lige kommer noget der er giftigt for mutterne med i "blandingen".
Her stemmer jeg i. Jeg klipper flere forskellige steder, både almindelig plæne og brakmarker, og det er hver eneste gang jeg klipper græs at jeg støder på andre planter, som jeg så kan gå udenom, da jeg klipper med en alm. saks.
Hilsen Line Tind

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Plæneklippergræs - uden benzin og olie!

Indlæg af Anni »

Marsvin skrev:Det er da "fint" at nogen bruger en håndskubber med godt resultat, men bliver den passet efter fabrikantens foreskrifter, så kræves der olie til smøring af de bevægelige dele. Og det er er ikke en god ting for mutter eller mennesker at spise. Så det er ikke noget man skal bruge.

Brug kræfterne med andre ting til at klippe græs, så man er sikker på at mutterne ikke får dårlig mave eller det der er værre.
Der bruges jo ikke olie på de klinger som skærer græsset over, når det er en gammeldags håndskubber, så kan ikke se det store problem idet.
Agerskovs opdræt

Besvar