Meget, meget vigtigt... (Pasning/foder)

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Mit marsvin fik faktisk det rigtig kedelige supermarked-foder i fire ├âÔǪR, og det har faktisk aldrig rørt ham. Men jeg var heller ikke særlig gammel. Men da jeg fik mit næste marsvin (synes det var synd han havde gået alene i 4 år), så begyndte jeg at læse mere og alt det, så nu køber jeg faktisk kun rigtig marsvinefoder. Jeg køber helst mix til marsvin, da det faktisk (efter min mening) ser lidt mere spændende ud (og de EEEELSKER det), men de får også marsvinepiller med c-vitamin. MEN jeg kan altså godt snige en lille Best Friend Festival eller Festmiddag ind i programmet :wink: Marsvinene elsker det (især Festmiddag), men de får som regel kun det bedste af det bedste (alle ti marsvin :D ).

Det er jo smag og behag hvad man giver sine marsvin, men jeg giver altid mine det bedste jeg kan :D

Jeg har ingen bud på det her, men jeg tror ikke det kan skyldes supermarked-foder, men hvad ved jeg? :D

-Michella

Mutten

Indlæg af Mutten »

Altså.. Før i tiden når han bare fik 15 g foder, så næste morgen når jeg vågnede sad der nærmest en hel prop i *nummeren* på ham.. Men jeg har fundet en løsning.. Han går sammen med en anden han, og jeg forkæler dem ret meget, de får en spk. hver, altså to, af tre slags foder.. det ene er Best freind, det andet er best freind festival, og det trejdie er faktisk hamsterfoder, som jeg købte for at eksperimentere om han skulle have noget til mindre dyr, hvor foderet(Efter min mening) ikke ligge så tungt i maven.. men løsningen er at jeg dertil hælder 2 - 3 spk. vand over.. Pyha..

Spk. = Spiseskefuld

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Lille netop den med nummeren... det hedder noget specielt.. husker nok ikke helt rigtigt, men jeg mener det er noget med slap tarm. Det er der nogen marsvin der får.. gerne når de er lidt oppe i årene. Mener ikke der findes en kur, men at man så lige selv skal hjælpe dem af med bæ'en.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

Hej.

Det hedder endetarmslammelse og bliver som regel kroniskt.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Luna

Indlæg af Luna »

mine får en masse forskelligt blandet. Jeg køber f.eks. Vitakraft Regualer(kuglerne), Vitakraft Party mix tror jeg den hedder, Best friend├é┬┤s posen,blander en skudefuld selv fra ZZ, så får de 1 andet mærke + 1 pakke af de der marsvine piller. Udover det tilsætter jeg tørret frugt såsom æble,banan og gulerod, og persillepiller Alt det blander jeg i en stor glad forvirring i foderspanden og så er der serveret. Grunden til jeg gør det sådan er at jeg har et hittemarsvin som desværre har mega dårlige tænder,så det er ikke alt hun kan spise uden at de knækker. De knækker bla på vitakraft kuglerne.Derfor blander jeg det hele og så sortere hun selv.Det fungere rigtig fint.
Derudover får de selvfølgelig grønt morgen og aften og tilskud af hø løbende.
og jeg synes da umiddelbart mine 3 tøser ser okay ud , hvad mener i= I kan jo kigge på profilbilledet.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Svataben skrev:Det var bare bemærkningen om, at vi da vist skulle få byttet foderet ud, der slog mig lidt, da jeg jo rent faktisk køber mad DIREKTE BEREGNET P├âÔǪ MARSVIN.
Whiskas er også lavet specielt til katte, men flere undersøgelser har vist, at indholdet af næringsstoffer i Whiskas faktisk ikke passer specielt godt til kattes behov. :wink:

Marsvin er nogle stædige små bæster, som på mange måder kan sammenlignes med børn. Hvis børn fik lov, ville de gerne leve af bestemt ting (fx slik og is). Marsvin kan på tilsvarende vis meget hurtigt lære at sortere i en farvestrålende foderblanding og på en måde ende med at få en meget ensidig kost. Af den grund sværger jeg til de tyske marsvinepiller, som er helt ensartede. De sorterer ikke, og jeg ved fra en foderanalyse, at de får deres ernæringsmæssige behov dækket - hverken mere eller mindre. :)

Diverse kulørte foderblandinger er efter min mening for dyre (jeg giver til sammenligning 5 kr./kg.) og risikoen for foderallergi og fejlernæring er for stor til, at jeg nogensinde ville fodre mine dyr med den. Det er muligt, at marsvin kan leve fint på det - mine skal bare ikke. :wink:

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Isa/De La Creme »

Det er muligt, at marsvin kan leve fint på det - mine skal bare ikke.
Nemlig :D
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Llyn Dinas skrev:Hvis børn fik lov, ville de gerne leve af bestemt ting (fx slik og is).
Jeg er et stort barn som kan bestemme selv... leve Taffel og Coca Cola 8)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar