Hjælp til foder

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

mama

Hjælp til foder

Indlæg af mama »

Vi har fået sådan en lille vældig sød Hr. Marsvin og han er blevet en fast del af familien. Hende vi købte ham af oplyste om at de bare brugte det billige foder fra super best, jeg købte så sådan en pose til ham men han spiser faktisk stort set ingenting af det. Heller ikke høet vil han spise, det eneste han spiser er agurk og gullerod når han får det.
Men jeg kom så til at tænke på om ikke man kan få noget andet foder til ham som er lidt mere spændende for ham at spise end den der gnaverblanding med korn, majs og kanin piller?

Det er mange år siden jeg havde marsvin sidst så jeg kan ikke rigtig huske hvad vi gav dem, jeg kan bare huske at der var sådan nogle sjove orange og grønne ting i som de elskede at spise.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp til foder

Indlæg af Lina »

orange og grønne ting er jo nok fyldt med kunstige farvestoffer ;-)

Men du har ret i at gnaverblanding fra et supermarked ikke er godt... det er faktisk ikke velegnet til nogen gnavere.
Han skal selvfølgelig have noget ordentligt marsvinefoder. Det kan enten være en blanding eller et pelleteret foder. Blandinger kan være meget godt og mere spændende for grisen... ulempen er så at rigtigt mange marsvin sorterer i foderet, og så altså ikke spiser det hele, og her tænker jeg at det så kan forrykke den næring, som de burde indtage, hvis de konsekvent undgår nogen af tingene.
Det nemmeste at få fat i er Vitakraft Regular. Det fåes stort set hos alle dyrehandlere. Det er sådan nogen grønne kasser med 600g i, og det er sådan nogen kugler, der knaser - alle marsvin elsker dem. Skal vi over i andre typer pellets, så afhænger udvalget nok en del af hvor man bor henne.... ellers kan man bestille hos zooplus.dk, de har noget som hedder Tima Mega C.

Jeg kan så ikke lide at han ikke spiser hø, for hø bør være en meget stor del af marsvins foderindtag.. så her må du gerne smide et par detaljer på om hvad det er for noget hø, du køber.
Det kan måske hænde, at det du har købt som hø, i virkeligheden er frøgræs.. som er totalt uden næring (lidt som at spise mariekiks) og som de fleste marsvin overhovedet ikke gider røre med en ildtang. Jeg har nemlig set at både dyrehandlere og supermarkeder har solgt frøgræs som hø, i de der store poser.
Har du plads, så kan det betale sig at købe en lille balle 'hestehø' hjem fra en foderstof. Igen afhænger det af, hvor du bor, om der er et godt tip.

Sidst, men ikke mindst.. grisen går alene?
Hvor gammel er han, og hvad vejer han?
Dit 'foderproblem' kan nemlig udemærket skyldes noget ganske simpelt... f.ex. at han er ensom, da marsvin er flokdyr og mange ikke trives uden en 'flok', eller ihvertfald en makker. Det kan osse være at han i tidernes morgen er taget fra sin mor lidt for tidligt, og derved ikke har lært hvad man spiser... marsvin lærer af hinanden, så når vi andre har et madkræsent dyr, så smider vi en makker ned som er altædende. Så kan den vise at tingene godt kan spises, og det smitter af på den anden.

Så hvis det var mig, så ville jeg have følgende ting på min tjekliste.
Nyt foder, evt. nyt hø... og så en makker.
Hans alder gør nok, at det sandsynligvis skal være en hanunge, så du ikke får problemer med rangorden i den lille flok. Kig hos opdrætterne i nærheden om der evt. skulle være noget du falder for - der er links inde på www.marsvineklub.dk - og her kan du snildt få en god lang sludder om pasning m.m.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

mama

Re: Hjælp til foder

Indlæg af mama »

Høet har jeg købt hos naboen (jeg bor på landet) så det skulle være rigtig hø det er ihvertfald købt som ikke frøgræs og ligner heller ikke frøgræs. Men han finder det ikke videre interessant at spise det.

Jeg har ikke lige vejet ham, men han er omkring 8 uger og blev taget fra hans mor da han var 5 uger.

Vi har kun den ene for buret er ikke stort nok til mere end den ene, men planen er at anskaffe et større bur efter nytår og så en lille ven til ham. Så håber jeg at de kan enes når de begge skal i nyt bur. Han virker også glad nok, han er meget kontaktsøgende og kommer over når vi sætter hånden ned i buret. Og grynter når han bliver kælet for, så det er ikke sådan at jeg er vildt nervøs for ham, jeg vil jo bare gerne have ham til at spise noget. Jeg har prøvet at veje madskålen når jeg har puttet mad i og så vejet den igen dagen efetr og så har han kun spist 10-15gram og det synes jeg jo ikke er ret meget men jeg er ikke helt inde i hvor meget han bør spise.

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Hjælp til foder

Indlæg af famlarsen »

hej mama

vi har 4 marsvin i et bur på 140 x 70 cm, så medmindre dit nuværende bur er under halvt så stort som vores, mener jeg godt du kan have 2 gående, imens du finder et større bur, også fordi dit/dine marsvin stadig ikke er større end de er, så det mener jeg sagtens det kan gå som en lappeløsning, men alfa og omega er du så hurtigt som muligt finder en ven til ham, så garanterer jeg næsten (med mindre ham du har self er syg) at han begynder at spise

forestil dig som 8 uger at blive taget fra sin familie og til at være alene, når man er født som flokdyr???

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp til foder

Indlæg af Lina »

Hvor stort er dit bur?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

mama

Re: Hjælp til foder

Indlæg af mama »

Buret er ca 40x70cm

Kender i til dette foder?
http://www.landogfritid.dk/produkter/11 ... -3-kg.aspx

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp til foder

Indlæg af Lina »

jeg fandt en skrabet varedeklaration hos petworld.. stavefejlene er altså deres:

Kaninpiller, Hvede, Johannesbrød, Stibet Sosikke, Byg, Ærtemix, Hvid solsikke, Dari, Majs, Afskallet solsikke

Jeg ville ikke bruge det. Der står f.ex. ikke noget om c-vitamin, så 'kaninpiller' er bare ikke godt nok. Og så er der korn, korn, korn og så lige lidt mere korn i.


Mht. bur. I en snæver vending kan der nok godt gå 2 hanunger i det i nogen uger, og sikkert osse til efter nytår, hvis du har mulighed for at lave noget løbegård, så de kan krudte af..
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Hjælp til foder

Indlæg af Annetten »

Land og fritid sælger også Cavia Korell. Men det er så i sække af 25 kg. og det er jo lige i overkanten
til dit forbrug.

Hvor i landet bor du? Der er sikkert en opdrætter der vil sælge lidt til dig. Jeg bor selv i Slagelse og bor
du i nærheden kan du sagten købe af mig.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp til foder

Indlæg af alatind »

Hejsa... og tillykke med din lille gris :)

Hvis du gerne vil give ham noget blandingsfoder, så han har lidt forskelligt at vælge mellem, så er MaxiZoo's MultiFit til marsvin et udemærket foder, som jeg bl.a. selv fodrer med (jeg blander selv mit foder af flere ting). Jeg synes nemlig også at dyrene viser en form for glæde ved at have noget forskelligt i skålen, og mine dyr spiser nærmest det hele op, inden jeg fylder skålen igen, så de får spist det hele.
Jeg bruger også Vitakraft kuglerne, som alle mine dyr er vilde med. De fås i flere varianter, bl.a. til unger.
Hilsen Line Tind

mama

Re: Hjælp til foder

Indlæg af mama »

Nu har jeg fået fat i vitakraft til ham, dog er det det foder til unger jeg har købt, det var det eneste han havde hjemme derfra, men han har bestilt den anden hjem så jeg kan hente den når jeg løber tør igen.
Men er det mon egentlig bedst at han får den til unger når nu han ikke er ældre eller er regular den der er bedst?

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: Hjælp til foder

Indlæg af Møffemor »

Jeg synes det er en god id├¿ med Vitakraft kugler til unger.Så får han i hvert fald det han skal bruge,og især fordi han ikke har været vant til et særlig godt foder :wink: Ang. hø,ville jeg også prøve at give ham noget hø fra f.eks Vitakraft,de har med flere forskellige urter,så det skulle være muligt at finde noget han godt kan lide :mrgreen: Og derudover en masse grønt. :wink: Håber han trives.kan se at det er etpar dage siden du har skrevet :wink:

mama

Re: Hjælp til foder

Indlæg af mama »

Han er blevet en rigtig lille ædedolk hvad angår tør foder. Høet er han stadig ikke så glad for, men han spiser mere af det end tidligere. Og så spiser han det grønt han nu får. Nu skal han så bare have lært at drikke af flaske, det kan han nemlig ikke, så han har en skål med vand i buret, men det bliver bare hurtigt klamt og skal skiftes hele tiden.

Men jeg kan nu egentlig meget godt lide hans holdning til det gamle foder, han satte sig op og tissede i skålen, det har han ikke gjort med det nye, han kan dog stadig finde på at lægge en pølle eller to i skålen, men det må man vel tage med når man har småfolk. hehe.

bettemus

Re: Hjælp til foder

Indlæg af bettemus »

Det med pøllerne i madskålen er desværre ikke forbeholdt "småfolk" - det gør mine i hvert fald også :bgrin:

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hjælp til foder

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

bettemus skrev:Det med pøllerne i madskålen er desværre ikke forbeholdt "småfolk" - det gør mine i hvert fald også :bgrin:
Ja og især hvis den står i et hjørne :lol:
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hjælp til foder

Indlæg af Marsvin »

Det sker også når de popcorner, spæner rundt m.m. For så kan pøllerne godt blive sparket rundt omkring.
Så det behøver ikke betyde at de pøller i madskålen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar