Hvide rodfrugter

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Houmann

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Houmann »

Jeg er selvfølgelig helt enig i at kildekritik er sundt ! Men i princippet er det jo ikke nytænkning at fodre marsvin uden brug af marsvinepiller, så hvorfor den store modstand mod at fodre efter denne metode ?

Når admin. begynder at blande ulovlige aflivningsmetoder ind i en debat omkring fodring med kunstige eller naturlige c-vitaminer, bliver jeg en anelse undrende ? For det første aner jeg ikke hvad det er for metoder han nævner ? Og for det andet hører det ingen steder hjemme i en foderdebat. Hvis det skal være en debat, og ikke et diktatur, kræver det at der er plads til forskellige meninger og holdninger ! Ellers får ingen af os noget ud af at være på et forum.

Indenfor hundeverden kan det være en "jungle" at finde frem til den bedste fodringsmetode, specielt hvis man ikke har labrador. Jeg har engelsk mastiff, som vejer ca. 100 kg. og min dyrlæge indrømmede blankt at hun intet aner omkring fodring af så store hunde. Jeg har derfor måtte trække på andre mastiff-ejeres erfaringer omkring fodring af lige præcis min race.

Det samme vil jeg meget gerne gøre brug af på et marsvineforum. Men hvis kritikken hagler ned, mens der bliver råbt på kilder, som man så muligvis ikke en gang kigger på, hvad er så meningen med et forum ?

Igen vil jeg fremhæve at alle har ret til at fodre som de vil, men en åben debat er nødvendig for at man kan foretage et kvalificeret valg !

De fleste marsvineejere i dette land er jo kæledyrsejere, som gerne vil give grønt til deres dyr. Jeg synes derfor netop at det er vigtigt at have en åben debat omkring fodring med grønt, så f.eks. kæledyrsejere kan blive obs på et det ikke kun handler om at give grønt, hvis man ønsker dette, men at det også er vigtigt at give varrieret grønt. Hvis en kæledyrsejer f.eks. giver 4 gulerødder dagligt, samt marsvinepiller, vil dyret jo komme til at lide af fejlernæring, på trods af/netop fordi der gives meget grønt. Fordi der så gives for store mængder gulerødder. Lad os dog blive enige om at være uenige, og så komme videre i teksten, så alle kan få glæde af debatten på dette forum.

von_fancy

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af von_fancy »

Problemet ligger jo bl.a. i at der bliver bedst om ordentlige faglige kilder - og så bliver der henvist til tyske youtube klip og tyskere generelt, samtidig med der bliver smidt en masse personlige meninger og holdninger på bordet, uden den dokumentation de fleste sidder og venter på - det er ikke til at debattere ud fra.

Jeg mangler f.eks. stadig noget fagligt dokumentation på det du sidder og snakker om mht. det kunstige c-vitamin i forhold til det fra grøntet, til trods for Mette Rueløkkes udtalelse om at ascorbinsyre er ascorbinsyre uanset kilden og at kroppen ikke kan kende forskel...?

von sortfod

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af von sortfod »

Houmann skrev: Hvis en kæledyrsejer f.eks. giver 4 gulerødder dagligt, samt marsvinepiller, vil dyret jo komme til at lide af fejlernæring, på trods af/netop fordi der gives meget grønt. .
Overdrivelse fremmer da vist forståelsen der.

For 4 gullerødder dagligt og ovator/ andet c vitamin foder giver ved gud da ikke fejlernæring. Derudover burde de også få hø udover gullerødderne og tørfodret.

Men i hvertfald så skulle mine 50 dyr have lidt af fejlernæring da.

Houmann

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Houmann »

von_fancy skrev:Problemet ligger jo bl.a. i at der bliver bedst om ordentlige faglige kilder - og så bliver der henvist til tyske youtube klip og tyskere generelt, samtidig med der bliver smidt en masse personlige meninger og holdninger på bordet, uden den dokumentation de fleste sidder og venter på - det er ikke til at debattere ud fra.

Jeg mangler f.eks. stadig noget fagligt dokumentation på det du sidder og snakker om mht. det kunstige c-vitamin i forhold til det fra grøntet, til trods for Mette Rueløkkes udtalelse om at ascorbinsyre er ascorbinsyre uanset kilden og at kroppen ikke kan kende forskel...?
Fordi der bl.a bliver henvist til tyske sider, er det jo ikke ensbetydende med at det er ufagligt, og vi ikke kan bruge oplysningerne til noget. Netop i tyskland er der forsket meget i fodring og marsvineadfærd. Men der er da også danske links. Har du læst/kigget på de henvisninger der er ? Bl.a den danske forsker ?

I bund og grund handler det jo om at vores dyr har behov for vitaminer/mineraler for at leve og ikke blive syge, og igen, ingen stiller vel spørgsmålstegn ved at dyrene kan leve fint uden brug af marsvinepiller ?? Så hvorfor disse lange diskussioner ?
Hvis du ikke føler dig overbevist om at fodring uden brug af marsvinepiller er noget for dig, så lad vær ! :wink:

Houmann

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Houmann »

von sortfod skrev:
Houmann skrev: Hvis en kæledyrsejer f.eks. giver 4 gulerødder dagligt, samt marsvinepiller, vil dyret jo komme til at lide af fejlernæring, på trods af/netop fordi der gives meget grønt. .
Overdrivelse fremmer da vist forståelsen der.

For 4 gullerødder dagligt og ovator/ andet c vitamin foder giver ved gud da ikke fejlernæring. Derudover burde de også få hø udover gullerødderne og tørfodret.

Men i hvertfald så skulle mine 50 dyr have lidt af fejlernæring da.
Hele min pointe er netop at hvis et marsvin får ca. 4 gulerødder dagligt, så er der meget stor risiko for fejlernæring. Da der jo er grænser for hvor meget et marsvin kan spise om dagen, vil en menu bestående af 4 gulerødder dagligt, jo forhindre at dyret så får spist nok hø/andet foder. Det jeg har kunne læse er at man anbefaler ca 100 gr. blandet grønt pr marsvin, hvis du giver 2-300 gr. gulerødder får dyret ikke spist meget andet end det.

Groft sagt så svarer det til at jeg beslutter mig for at leve af en menu bestående af lever og hvidkål, fordi det skulle være sundt. Men ingen er vel i tvivl om at det i længden vil give fejlernæring da jeg så kommer til at mangle en masse andre vigtige vitaminer og mineraler ?

Ligesom vi mennesker skal spise varrieret, er det også vigtigt at marsvin spiser varrieret.

von_fancy

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af von_fancy »

Houmann skrev:Fordi der bl.a bliver henvist til tyske sider, er det jo ikke ensbetydende med at det er ufagligt, og vi ikke kan bruge oplysningerne til noget. Netop i tyskland er der forsket meget i fodring og marsvineadfærd. Men der er da også danske links. Har du læst/kigget på de henvisninger der er ? Bl.a den danske forsker ?
Jeg betegner ikke ting der kommer fra youtube som faglige kilder - og det vil jeg ikke bruge tid på.
Hvilke henvisninger til en dansk forsker? Jeg har kun fundet henvisninger til tysk tekst og youtube i dit indlæg? - kan selvfølgelig også være jeg ikke har kigget grundigt nok efter.
Houmann skrev:I bund og grund handler det jo om at vores dyr har behov for vitaminer/mineraler for at leve og ikke blive syge, og igen, ingen stiller vel spørgsmålstegn ved at dyrene kan leve fint uden brug af marsvinepiller ?? Så hvorfor disse lange diskussioner ?
Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved de godt kan leve uden marsvinepiller - men jeg mener ikke det er så simpelt som nogen vil gøre det til. Der skal andet end bare 1/6 rød peber til dagligt, for at marsvinet er dækket ind, og det simplificeres desværre meget til at det er bare det de skal have. Nej, der skal også andet til.
Men hvis der ikke skal stilles spørgsmålstegn ved at de godt kan leve fint uden marsvinepiller - hvorfor skal der så stilles spørgsmålstegn ved at de godt kan leve fint med marsvinepiller?
Jeg forsøger bare at få den dokumentation hevet ud af de folk der har så meget imod marsvinepillerne. For jeg har stadig ikke set den dokumentation. :wink:

Jeg kan citere fra ├®t af dine tidligere indlæg:
Såvidt jeg har kunne finde frem til virker det kunstige C-vitamin kun som forebyggende mod skørbug (det er jo også væsentligt nok i forhold til marsvin). Det har ingen helsefremmende effekt da de naturlige karetenoider mangler - med mindre man spiser meget grønt ved siden af (og så er det kunstige jo slet ikke nødvendigt). Tværtimod er der en fare for nyreskader hvis marsvinet ikke får skillet sig af med C-vitaminet da det som ikke bruges, omdannes til oxalsyre. Samtidig kan meget kunstigt C-vitamin forsurer urinen, og dyr som er disponeret for det, kan få nyreskader og hudproblemer som fx. læbesvamp.
Det er for så vidt også rigtigt nok, men problemet er bare at det kunstige C-vitamin mangler alle de naturlige stoffer (hele komplekset) som gør at det "virker" effektivt - især som immunforsvarsstyrkende.
Samtidig er problemet at kunstigt C-vitamin som kroppen ikke bruger eller tisser ud, reduceres til oxalsyre som kan give nyresten. Marsvin drikker desværre ofte for lidt vand, og tørfoder indeholder i modsætning til grønt ikke meget vand = mindre urin = mere oxalsyre i kroppen = risiko for nyresten. Hos mennesker er det anderledes da vi drikker langt mere væske og har nemmere ved at udskille C-vitaminet igen.
Altså der er ingen positive virkninger ved kunstigt C-vitamin og derfor er der ingen grund til at spise store mængder kunstigt C-vitamin da det alligevel ikke kan forebygge en evt. forkølelse.
Kunstigt C-vitamin kan marsvin altså godt "overleve" på, men de får ikke alle de gode ting med (fx styrkelsen af immunforsvaret) som hvis de får det gennem grønt. Samtidig er der fare for nyreproblemer hvis marsvinet ikke drikker nok.
C-vitamin kan ikke overdoseres gennem grønt da det grønne indeholder samtlige de stoffer som gør C-vitaminet aktivt og samtidig indeholder grønt masser af væske = marsvinet kan skille sig af med oveskydende vitamin og undgår det farlige mellemstadie, oxalsyren.
Derfor er min pointe også at der slet ikke er nogen grund til at købe tørfoder med C-vitamin da det både er enormt nemt at dække deres behov gennem grønt og samtidig undgår man risikoen for sygdomme relateret til kunstigt C-vitamin
Og hvor er al dokumentationen til de udsagn?? Det er det JEG sidder og efterspørger i hvert fald.
At ├®n tysk dyrlæge siger det er den rette måde at fodre på overbeviser mig ikke. Det kan være de andre tusinde tyske dyrlæger mener det modsatte, og hvad tror man så på!?
Jeg har skam også tidligere hørt at "aaaaaaalle tyskerne går væk fra ovator fordi det er noget skidt", det er bare ikke noget fodersælgerne dernede kender til sjovt nok, så der skal lidt mere til..
Houmann skrev:Hvis du ikke føler dig overbevist om at fodring uden brug af marsvinepiller er noget for dig, så lad vær ! :wink:
Det gør jeg skam også. Men det ændrer ikke på jeg skam gerne vil lytte og lære - men man lærer ikke noget af at andre har hørt noget fra en anden, som måske har hørt det fra en anden, som har læst det på nettet, og så derefter bare tilslutter sig den trend uden i det mindste at undersøge sagerne eller se dokumentationen.
Jeg leger ikke forsøgsdyr med mine dyr, så jeg ændrer ikke den slags vitale ting uden først at have noget ordentlig fakta på området. - og det er bare det jeg forsøger. Ikke at diskutere for at diskutere, men faktisk fordi jeg er interesseret.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Marsvin »

Houmann skrev:Når admin. begynder at blande ulovlige aflivningsmetoder ind i en debat omkring fodring med kunstige eller naturlige c-vitaminer, bliver jeg en anelse undrende ? For det første aner jeg ikke hvad det er for metoder han nævner ? Og for det andet hører det ingen steder hjemme i en foderdebat. Hvis det skal være en debat, og ikke et diktatur, kræver det at der er plads til forskellige meninger og holdninger ! Ellers får ingen af os noget ud af at være på et forum.
Den vigtigste ting ved at være på dette forum er at man får de korrekte oplysninger. Trediehåndsoplysninger (eller længere ude) er IKKE noget jeg vil lade stå usagt.

Aflivningsmetoder der er ulovlige er noget jeg desværre ved DMK ikke har reageret på... Tænk over det!!!

Som Benedikte skriver, så er det en ud af flere tusinde der siger det.

Dokumentation?, Altså noget der er anerkendt af dem der ved noget om det!!!
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Marsvin »

Houmann skrev:Jeg er selvfølgelig helt enig i at kildekritik er sundt ! Men i princippet er det jo ikke nytænkning at fodre marsvin uden brug af marsvinepiller, så hvorfor den store modstand mod at fodre efter denne metode ?

Når admin. begynder at blande ulovlige aflivningsmetoder ind i en debat omkring fodring med kunstige eller naturlige c-vitaminer, bliver jeg en anelse undrende ? For det første aner jeg ikke hvad det er for metoder han nævner ? Og for det andet hører det ingen steder hjemme i en foderdebat. Hvis det skal være en debat, og ikke et diktatur, kræver det at der er plads til forskellige meninger og holdninger ! Ellers får ingen af os noget ud af at være på et forum.
Hvis jeg var en DIKTATOR, tror du så at du ville få lov til at være herinde? :admin

Synes du selv at man skal lytte til de udenlandske opdrættere der ikke kan fodre bl.a. satin korrekt? Det håber jeg ikke. Stakkels dyr.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Houmann

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Houmann »

Først von Fancy:

Udsendelsen som kan ses på Youtube, er produceret og vist i tysk tv, og derefter lagt på youtube, den viser tyske forskere som kommenterer den danske forsker, Christian Gluuds forskningsresultater, som forøvrigt er publiceret og kan læses i et af de nævnte links.

Og nej, fodring med grønt er ikke så simpelt som at give 1/6 af en rød peberfrugt dagligt, netop derfor at det er vigtigt med en åben debat, så folk ikke af vanvare ender med fejlernærede dyr, fordi man ikke har sat sig ordentligt ind i tingene. Marsvin kræver langt, langt mere end bare røde peberfrugter.


Admin.:

Jeg må indrømme at jeg bliver en smule forvirret, når du skriver at du ikke vil forholde dig til 3. håndsoplysninger: der er intet 3. håndsoplysninger over de viste links ? de er fuldt ud tilgængelige på nettet.

Jeg ved ikke hvad det er for nogen ulovlige aflivningsmetoder du hele tiden nævner ? Men synes da helt klart at du skulle lave en tråd om dette emne, da jeg MEGET gerne støtter om om tiltag/lægger pres på Dmk hvis ikke tingene er i orden, og folk hjemmeafliver deres dyr på uforsvarlig vis. Lad høre hvad det handler om.

Ved ikke hvad du mener, når du skriver at Benedikte siger at ├®n ud af flere tusinde siger det ???

Jeg ved ikke hvilke udenlandske satinopdrættere du mener ikke fodrer deres dyr korrekt ? Og igen hvorfor blande satinopdrættere ind i en foderdebat vedr. fodring med naturlige vitaminer ?

Mht. om jeg fik "lov" til at være herinde, hvis du var udnævnt diktator......Tjaaa, hvad siger man til den slags ??? Jeg kan ikke sige andet end at jeg ikke ville egne mig til at leve under en diktator, det er jeg alt for gammel, selvstændig og stædig til at ville finde mig i 8)

Jeg har i dag fået tilsendt en masse nye spændende links, som jeg gerne henviser til, hvis der skulle være stemning for det ?

von_fancy

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af von_fancy »

Houmann - du springer stadig let og elegant hen over pointen med dokumentation.
Det er ikke nok at sige at det kan læses i ├®t af linksne.
Når du skriver som du gør (alle de røde citater i mit forrige indlæg) - så skal du bakke de udsagn op af konkret dokumentation - men så vidt jeg kan se svarede du slet ikke på den del?
Så kan vi ikke debattere.

von_fancy

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af von_fancy »

Houmann skrev:Ved ikke hvad du mener, når du skriver at Benedikte siger at ├®n ud af flere tusinde siger det ???
Bl.a. andet skrev jeg
von_fancy skrev:At ├®n tysk dyrlæge siger det er den rette måde at fodre på overbeviser mig ikke. Det kan være de andre tusinde tyske dyrlæger mener det modsatte, og hvad tror man så på!?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Lina »

Og nu synes jeg faktisk at den her tråd er løbet af sporet for langt og for længe, når man tænker på at lene spurgte om hvide grønsager til udstillingsdyr og IKKE om hvordan eller hvordan man ikke skal fodre.

Så hvis der skal debateres yderliger om lige netop fodermetoder og IKKE om udstillingsgrønt, må man starte en ny tråd.
Og det er ikke en høflig henstilling - det er en lodret ordre! :admin
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Saturn »

Jeg tager det skam ganske roligt. Jeg har bare haft ønske om at vide hvad jeg kunne fodre mine "vanskelige" mutter med op til en udstilling, så de ikke fik en markant orange mund. Men vanskelig mener jeg selvfølgelig det mutter, som er hvide rundt om munden.

I øvrigt synes jeg at der ikke burde dømmes ned for orange muttemunde på en udstilling. Selvfølgelig skal mutterne ikke have snask rundt om munden, men at de hvide er lidt orange er vel bare et tegn på at de får gulerødder, rød/orange peberfrugt mv. og har det godt....
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Lina »

lene, jeg er helt enig med dig.

Forskellen bør ligge i om den misfarvede pels ellers er ren og lækker... eller om den stadig er fedtet og snasket.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Hvide rodfrugter

Indlæg af Saturn »

Jeg tror jeg sender en forespørgsel ind til dommerudvalget.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Besvar