Foder ved krystaller i urinen

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

GINNIPIG

Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af GINNIPIG »

Hejsa Allesammen :D

Jeg fodrer normalt med ovator, som jeg er rigtig glad for, men nu har to af vores ældre hunner fået mange krystaller i urinen, jeg har sat de to i bur for sig selv, og er startet op med at fodrer dem med vitakraft kugler, som jeg mener at Anetten vist har haft held med at bruge i samme situation.
Men jeg kunne godt tænke mig et alternativt foder, da jeg syntes at vitakraft bliver lidt dyrt i længden, hvis det skal bruges til andet end guffer, især, hvis der kommer flere med samme problemer.
Jeg havde tænkt på at købe tima c, men jeg er desværre ikke rigtig inde i alt det der med calcium -fosfor forhold mm, så hvad siger i?
Eller måske et helt andet alternativ....

Tobiasmor

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af Tobiasmor »

Tima Mega C er det udemærket produkt, det har jeg haft købt før hos Zooplus, mine mutter var dog ikke så begejstret for det som de er for Ovator, så jeg vil anbefale at du starter med at købe en mindre portion for at se om det er noget for dem :wink:

GINNIPIG

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af GINNIPIG »

Ok, det er kun dem med problemer jeg vil give det, jeg har tænkt mig at fotsætte med ovator til resten.
Men bare forholdene er optimale, når de nu har problemer.
Men jeg kan godt forestille mig at der skal lidt tilvending til, de er jo meget glade for ovatoren.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af Marsvin »

Hvad giver du af grønt? For det er meget sandsynligt at det kan rykke balancen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

GINNIPIG

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af GINNIPIG »

Jeg giver ud over ovator, en smule RR, og grass.
De for grønt ca en gang dagligt, men ikke i de vilde mængder. F.eks et stykke knold seleri, en halv gulerod, en kvart peber frugt, eller lign.
Jeg har ikke haft fodret med gulerødder i flere dage i træk, da jeg har læst det ikke er for godt, for C-F balancen.
Om sommeren for de noget mere grønt, jeg plukker, men problemet er opstået nu her i vinter.

De for selvfølgelig også hø ad libitum

von_fancy

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af von_fancy »

Du skal jo huske at godt hø så vidt jeg husker indeholder rigtig meget calcium, så hvis de har det ad libitum skal der jo måske suppleres med noget grønt med fosfor (som f.eks. gulerødder) hvis man har problemer med calciummet.
Bare en tanke.. :)

GINNIPIG

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af GINNIPIG »

Det kan sagtens være du har ret.
Jeg har hele tiden holdt meget igen med gulerødderne, da jeg netop havde læst, at det forskubber balancen.
Og de spiser virkelig meget hø.
Jeg syntes bare det er virkeligt svært at gennemskue det der med fodring.
Er der nogen tal på hvordan det er med hø og calcium, og det er vel også forskelligt med hvad hø det er, der er jo stor forskel på hø..

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Nu bliver jeg altså lige nødt til at pippe :) Hvis grønt skubber til balancen i Ca/P, så er det fordi det gives i så store mængder, at de ikke spiser deres tørfoder. Ellers er koncentrationerne af de to stoffer så store i Ovator, i forhold til i grøntsager, at det ikke betyder noget mærkbart for forholdet. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men hvis man eksempelvis har 200 røde legoklodser og 100 gule, så har du stadig meget tæt på dobbelt så mange røde som gule, selvom du får tre ekstra gule. Hvis man derimod har 20 røde og 10 gule, så rykker det noget i forholdet, hvis man får tre ekstra gule.

Når man ikke skal give for mange gulerødder, så er det pga indholdet af oxalsyre, der sammen med calcium kan danne calciumoxalat. Det er et fast stof (krystaller eller pulver om man vil), og det får skyld for at være en af bestanddelene i blæresten, og sikkert også af de krystaller din gris har i urinen.

Jeg er vild med Ovator, men det er kendt, at enkelte marsvin tåler det dårligt. Både Line og Annette har et svin, som danner krystaller, der sætter sig i pelsen omkring tissekonen, så snart de får ovator. Det de ellers får, giver ikke problemer, så det kan være de vil fortælle, hvad de fodrer de besværlige grise med :)
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af Lina »

Der kan jo osse være de der små individuelle forskelle.. lissom at jeg ikke tåler clementiner og hørfrø, uden at få ... ahem.. kedelige tendenser sydpå.. men det ændrer jo ikke på at både clementiner og hørfra er sundt for det store flertal.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af von sortfod »

Jeg vil så sige jeg har fodret med gullerødder i snart 3 mdr. i træk uden problemer. Mine har fået hø, ovator og en smule grass samt masser af gullerødder.

Og det uden problemer.

Tror det afhænger meget af hvor modtagelig/sarte dyrene er overfor det med calcium/fosfor forholdet osv. Og hvor ledt de danner krystaller.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Fuldstændig enig med jer begge to:)
Jeg ville prøve med noget andet foder.
Billede

GINNIPIG

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af GINNIPIG »

Jeg skiftede allerede foder for 4-5 dage siden hos de to til vitakraftkugler, og det har allerede hjulpet på dem begge.
Hos den ene kan man intet se længere, og hos den anden er der stadig en smule pus på understellet, så det har da helt klart hjulpet.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af alatind »

Jeg har to grise som dannede aflejringer i pelsen, dvs små kalk-agtige belægninger på hårstråene omkring kønnet.
Den ene gris var slemmest, med forandringer på både pels og hud.
Den anden havde kun lidt belægninger i pelsen...

Jeg tog Ovator fra dem og gav dem forskellige andre tørfoder-emner, og der gik få dage så kunne jeg se forbedringer...så fik de lige lidt ovator igen, og der kom samme dag belægninger i pelsen...ovator fra dem igen (de går heldigvis i samme bur) og belægningerne forsvinder...så jeg kan nærmest se en forskel fra time til time..

Så nu er ovator forbudt i det bur...og de får både Rabbit Royal, Vitakraft kugler og Multi Fit, og der ryger også lidt ærteflager og tørret persille og den slags guf i buret indimellem...derudover får de dagligt grønt, forskellig slags...samt superlækkert urtegræshø.
Jeg har ikke gået så meget op i balanceforskellen, også fordi jeg giver mine dyr mange forskellige ting...men ovatoren har altså en eller anden sammesætning som er dårlig for visse dyr, og nu hvor jeg har fundet "vejen" for mine to "sarte" trunter, så er det sådan.
Hilsen Line Tind

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af Annetten »

Min sarte Iwana får stadig lidt Ovator. Men det er så blandet ca. i forholde 1 til 3.
1 del ovator + 1 del vitakraft kugler - 1 del RR. Hun er meget fin i pels og omkring
vagina/tissekone :lol: og har taget 120 gram på siden hendes sidste "anfald".

Jeg er stadig meget glad for ovator og bruger det til resten af grisene og vil klart
anbefale det ti alt og alle. Men lige Iwana......hun tåler det dårligt.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Foder ved krystaller i urinen

Indlæg af Cillecc »

alatind skrev:Jeg har to grise som dannede aflejringer i pelsen, dvs små kalk-agtige belægninger på hårstråene omkring kønnet.
Den ene gris var slemmest, med forandringer på både pels og hud.
Den anden havde kun lidt belægninger i pelsen...

Jeg tog Ovator fra dem og gav dem forskellige andre tørfoder-emner, og der gik få dage så kunne jeg se forbedringer...så fik de lige lidt ovator igen, og der kom samme dag belægninger i pelsen...ovator fra dem igen (de går heldigvis i samme bur) og belægningerne forsvinder...så jeg kan nærmest se en forskel fra time til time..

Så nu er ovator forbudt i det bur...og de får både Rabbit Royal, Vitakraft kugler og Multi Fit, og der ryger også lidt ærteflager og tørret persille og den slags guf i buret indimellem...derudover får de dagligt grønt, forskellig slags...samt superlækkert urtegræshø.
Jeg har ikke gået så meget op i balanceforskellen, også fordi jeg giver mine dyr mange forskellige ting...men ovatoren har altså en eller anden sammesætning som er dårlig for visse dyr, og nu hvor jeg har fundet "vejen" for mine to "sarte" trunter, så er det sådan.
Er det sådan nogle små hvidlige prikker du mener?
For min ene han har nogle hvidlige prikker i pelsen lige over penis og han har det ikke andre steder?
Mine bliver nemlig også fodret med ovator
Billede

Besvar