Hvor meget er for meget?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Lina »

Nu bliver jeg træt i mine øjne, hvis vi igen skal til at 'debatere' forskellige fodringsmetoder.

Derfor en lille opfordring allerede nu, om at alle venligst vil respektere forskellighederne indenfor fodring - og acceptere når andre ikke fodrer som man selv gør.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Houmann

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Houmann »

von_fancy skrev:Så hvis nogen siger noget er sådan, så er det automatisk sådan?
God kildekritik :wink:
Eftersom det er en rigtig dygtig uddannet rescearcher der har fundet publiceret tysk forskningsmateriale om emnet, så JA, det er min overbevisning at jeg fodrer mine dyr mest optimalt med friske råvarer, fremfor en masse syntetisk fremstillede produkter, hvor jeg ingen garanti har for at de rent faktisk indeholder det som producenten påstår !

Jeg mangler stadig at se dokumentation for at foderpiller skulle være fantastiske ? Dokumentation ?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Lina »

Lina skrev:Nu bliver jeg træt i mine øjne, hvis vi igen skal til at 'debatere' forskellige fodringsmetoder.

Derfor en lille opfordring allerede nu, om at alle venligst vil respektere forskellighederne indenfor fodring - og acceptere når andre ikke fodrer som man selv gør.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Lina »

Og lige p.t. så rager det mig en høstblomst med dokumentation for noget som helst - tag så for POKKER at respektere hinanden!!!!
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Nala-og-molly

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Nala-og-molly »

Først 1000 tak for hjemmesiden med opdrættere :-) Den er bare super :-D

Også tak for alle de andre svar :-) jeg vidste godt meningerne om dette emne var meget forskelligt, men jeg må prøve mig frem og holde øje med deres vægt :-)

Jeg er nemlig selv utrolig glad for salat, grøntsager og frugt, men eftersom jeg kun er mig er der tit noget tilovers...

Jeg har ikke prøvet at give dem peberfrugt men vil købe nogle imorgen og se om de vil have det...
Mit problem er at jeg har en lille mistanke om at den mindste spiser det hele selv... De spiser ikke hvis jeg er i rummet (kan dog høre der bliver spist og drukket om natten) og det er også hende der er blevet lidt mere livlig efter de har været her i et par dage :-) og de er bestemt ikke glade for at komme ud af buret.
Men skal have købt en løbegård til dem så de kan komme ind i stuen om dagen og få lidt motion...

Men ellers igen 1000 tak for alle jeres svar. Jeg sætter virkelig stor pris på dem! Jeg er perfektionist og vil bare gøre hvad der er bedst for mine små piger :-)
Men har fået lånt 2 bøger på biblioteket som jeg så en anbefale her inde...

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af alatind »

Nala-og-molly skrev:Mit problem er at jeg har en lille mistanke om at den mindste spiser det hele selv..
hvis du skærer grøntsagerne ud i mindre stykker og lægger rigeligt, så kan de begge få...hvis der ligger grønt dagen efter så skal det bare fjernes...du finder hurtigt ud af hvor meget og hvad de spiser, så du ikke lægger for meget ned i buret.
Nala-og-molly skrev:De spiser ikke hvis jeg er i rummet (kan dog høre der bliver spist og drukket om natten) og det er også hende der er blevet lidt mere livlig efter de har været her i et par dage :-) og de er bestemt ikke glade for at komme ud af buret.
hvis du ikke har haft dem så længe så skal de nok komme ud af skallen...det kan godt tage nogle dage eller måske uger...så væbn dig med tålmodighed :wink:
Hilsen Line Tind

Nala-og-molly

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Nala-og-molly »

Se spiser altid alt det jeg giver dem,men i dag havde de ikke noget imod jeg var der men de "frøs" hver gang jeg bevægede mig.. men det er da fremskridt :-D


og de er begyndt at snakke på livet løs om natten :-)

Houmann

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Houmann »

En sikker vej til trygge og tillidsfulde grise, er grønt :wink: Alle mine dyr hænger ud over burkanten og pifter på grønt lige så snart de kan høre at jeg er på vej op ad trappen :D Største hit her i huset er røde peberfrugter, persille og selvfølgelig friskt græs/mælkebøtter om sommeren. Held og lykke med de små.

cecilie kamp

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af cecilie kamp »

Tillykke med de små :)

Jeg har også "bare" hyggedyr, og det har altid fungeret godt for mig med en god tørfoderblanding til marsvin fra en dyrehandel, Føtex eller Kvickly (aldrig de der gnaverblandinger der også er til kaniner og hamstre) - og så lidt af årstidens grøntsager. Det kan fx være gulerødder, hvidkål, rød peberfrugt, ærter osv. Agurk er deres slik, og en sjælden gang imellem får de også frugt, men det feder mere. Jeg giver dem friskt tørfoder hver dag, men ikke så meget at de ikke også er "tvunget" til at smage på det hele. Generelt har jeg aldrig haft et marsvin der "overspiser", de er som regel gode til at spise det de har brug for, og ikke mere. Mine grise er ude og løbe 2 gange om dagen, så de kan nok også tåle mere end nogle mere stillesiddende dyr. Mine kan iøvrigt også godt lide lidt tørret rugbrød i deres foder. :)

Du skal dog lige vide at kartofler er giftige for dem, og nogle slags grene.

cecilie kamp

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af cecilie kamp »

Jeg glemte lige at sige, at mht. din angst for at de ikke får C-vitamin nok - så plejer jeg at drysse en knivspids c-vitaminpulver over deres tørfoder om vinteren. :)

von sortfod

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af von sortfod »

Generelt set er de der dyrehandler blandinger bare ikke gode for marsvin. De indeholder næsten altid en masse korn, og marsvin er ikke korn spiserer. Derudover så indeholder de blandinger alverdens af mærkelige ting, solsikke frø og andre frø som heller ikke høre hjemme i gnaverblandinger.

Angående dem fra føtex osv. så er de ofte i en plast poste, og der kan altså risikerer at være mug eller andet skidt i dem. Så man skal passe på med foder i vakumpakket plast poser fra supermarkedet.

Og det er slet ikke nødvendigt at give c vitamin pulver til dyrene hvis du fodre med et ordentligt foder som indeholder nok c vitamin og eller giver varieret grønt og masser af hø. Så er de dækket ind.

cecilie kamp

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af cecilie kamp »

Jeg vil lige sige til mit forsvar, at jeg er meget kritisk med hvilket foder jeg køber - jeg køber aldrig noget med korn eller meget kraftige farver osv.. Og hvis det lugter mærkeligt ville jeg heller ikke fodre med det :) Jeg synes bare det er lidt kedeligt for dem kun at spise foderpiller, kan du anbefale noget andet blandet foder i mindre poser?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Lina »

jeg er superkritisk med musli, fordi en del dyr sorterer kraftigt. Men skal jeg endelig vælge noget blanding, så kan jeg egentligt meget godt lide multifit.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

cecilie kamp

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af cecilie kamp »

Ok, jamen tusind tak for tippet :)

Houmann

Re: Hvor meget er for meget?

Indlæg af Houmann »

Multifit, eller Rabbit Royal, som er begge super gode :) Men de kræver at du giver grønt med c-vitamin ved siden af (samt selvfølgelig hø). Har med stor succes givet mine grise grene fra æbletræer, bøgetræer og nøddetræer om sommeren, de elsker dem :D

Besvar