Foder

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Foder

Indlæg af Marsvin »

Har lige snakket med Laila som er hos sin mor, jeg er hos mine forældre.

Hun tror at hun måske godt kan finde det igen, men det bliver først efter vi er kommet hjem fra juleferie.

Det skulle være med meget små (og mange) bogstaver og en masse procentsatser.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Marsvin skrev:Det var ikke møntet på nogen specielt. Jeg er bare så træt af at læse at nogen har hørt noget fra tyskere, uden at kunne komme med nogle referencer. Det vender tilbage igen og igen og så tager vi diskussionen igen.....
Okay...fint nok, det kan jeg også godt se kan være irriterende...men det slipper man jo nok aldrig for, for der vil hele tiden være nogle som kommer med nye indput, selvom der så også vil være "gammelt stof" for andre...men man lærer hele livet, og jeg er da kun blevet mere bekræftet i at vi har lang vej endnu når det kommer til at lære om marsvins næringsbehov.
Og det med fakta og referencer er jo altså bare svært at finde...sådan er det med begrundelser både for og imod...derfor kan jeg blive ligeså irriteret over at læse igen og igen at vi har det vi har, og det funker fint nok, så vi vil ikke høre om at der kunne være nye måder at gøre tingene på, og sålænge man ikke kan bevise at det vi gør er dårligt så fortsætter vi, velvidende at vi ikke engang ved om det rent faktisk er så godt.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Marsvin skrev:Det skulle være med meget små (og mange) bogstaver og en masse procentsatser.
okay, det lyder som en af de tunge :-|
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Foder

Indlæg af Marsvin »

alatind skrev:
Marsvin skrev:Det var ikke møntet på nogen specielt. Jeg er bare så træt af at læse at nogen har hørt noget fra tyskere, uden at kunne komme med nogle referencer. Det vender tilbage igen og igen og så tager vi diskussionen igen.....
Okay...fint nok, det kan jeg også godt se kan være irriterende...men det slipper man jo nok aldrig for, for der vil hele tiden være nogle som kommer med nye indput, selvom der så også vil være "gammelt stof" for andre...men man lærer hele livet, og jeg er da kun blevet mere bekræftet i at vi har lang vej endnu når det kommer til at lære om marsvins næringsbehov.
Og det med fakta og referencer er jo altså bare svært at finde...sådan er det med begrundelser både for og imod...derfor kan jeg blive ligeså irriteret over at læse igen og igen at vi har det vi har, og det funker fint nok, så vi vil ikke høre om at der kunne være nye måder at gøre tingene på, og sålænge man ikke kan bevise at det vi gør er dårligt så fortsætter vi, velvidende at vi ikke engang ved om det rent faktisk er så godt.
Problemet er jo at der netop ikke kommer nyt. Det er den samme "gamle traver" der snakkes om hver eneste gang. Og den er gammel.

Hvis der kom noget nyt, så tror jeg at man ville være meget mere lydhør.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Houmann

Re: Foder

Indlæg af Houmann »

Jeg undrer mig bare over at feks. både den danske og den svenske marsvineklub i deres foder vejledning skriver at marsvin skal have grønt ? Men at mange opdrættere åbenbart "kun" giver piller (uanset mærke, jeg er ligeglad med om det hedder Ovator eller ?). Hvis det direkte er skadeligt at give grønt udover et pillefoder, burde marsvineklubberne så ikke gøre mere ud af at undersøge hvordan tingene rent faktisk forholder sig ? Og så evt. ændre på fodervejledningen ?
Jeg tror desværre at det er rigtigt svært at få lavet en seriøs og brugbar undersøgelse bl.a fordi vi har vores dyr under meget forskellige forhold: Nogen dyr går kun ude, andre går kun inde. Nogen dyr flytter 14 gange i løbet af livet, andre flytter aldrig. Nogen bliver der avlet hårdt på, andre bliver aldrig brugt. Nogen får grønt hver dag, andre ser aldrig grønt, osv. osv. Alt sammen ting der er med til at påvirke dyrenes levealder, udover genetisk arv.
Indtil der er en marsvineglad forsker som sætter sig for at lave en veldokumenteret undersøgelse, med en hulens bunke marsvin, der alle har samme leveforhold, må vi nok stadig trække på hinandens erfaringer, samt selv danne vores egne meninger om tingene.

von sortfod

Re: Foder

Indlæg af von sortfod »

Houmann skrev:Jeg undrer mig bare over at feks. både den danske og den svenske marsvineklub i deres foder vejledning skriver at marsvin skal have grønt ? Men at mange opdrættere åbenbart "kun" giver piller (uanset mærke, jeg er ligeglad med om det hedder Ovator eller ?). Hvis det direkte er skadeligt at give grønt udover et pillefoder, burde marsvineklubberne så ikke gøre mere ud af at undersøge hvordan tingene rent faktisk forholder sig ? .
Nu siden jeg sidder som PR ansvarlig og lige har opdateret de forskellige særtryk DMK har, så kan jeg fortælle dig at alle særtrykkende er skrevet af forskellige opdrættere i DMK gennem tiden.
Alle særtrykkene er skrevet ud fra de forskellige forfatteres erfaringer inden for marsvin, osv.

Hvordan skulle en klub/forening undersøge tingene? De har jo på ingen måde nogle fordele som vi andre ikke har. Vi kan alle skrive til de forskellige foder firmaer uden det hjælper os. Vi kan også alle kontakte 100 dyrlæger som kan give lige så mange forklaringer.

Så hvordan vil du ha at DMK eller SMF skulle kunne undersøge tingene?

Derudover er særtrykkende og andet information DMK giver kun vejledende og det er op til folk selv om de vil følge det eller ej.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Foder

Indlæg af Lina »

En tilbundsgående undersøgelse koster mange mange mange penge... penge som ingen nok er villige til at stille til rådighed.. desværre.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

von_fancy skrev:
alatind skrev:Altså jeg synes det er underligt at man ikke kan stille spørgsmålstegn ved ovator uden at gøre sig selv til grin, fordi man har hørt det et sted...vi starter jo alle, eller rigtig mange af os gør ihvertfald, med at høre noget et sted...jeg behøver vel ikke få mundkurv på hvis ikke jeg kan komme med noget konkret, jeg må forhåbentlig gerne spørge ind til noget som jeg har hørt... At man stille spørgsmålstegn ved det gør ingen til grin. Men jeg synes bare der skal mere til end netop uklare fakta og svævende ting som "mange tyskere siger....". Der er ikke særlig mange der ligger inde med noget konkret fakta - men lige nu er der nærmest opstået ovator-forfærdelse, at det er et skidt foder og jeg ved ikke hvad folk kommer med, på baggrund af... Hvad?
Jeg har ledt efter Lailas anbefalinger omkring ovator, men kan ikke finde nogle link til de videnskabelige udenlandske undersøgelser du skriver om, Johnny...kan du henvise mig til dem?

I bund og grund så begyndte jeg at bruge ovator NETOP fordi jeg hørte et sted at det var godt at fodre med, og igen, jeg siger IKKE at ovator er dårligt, det handler for mig om at finde frem til om vi bruger foderet på den forkerte måde. Men jeg fik heller ikke nogle konkrete fakta, da jeg startede med ovator, kun folks ord på at det var godt at bruge.
Og nu hvor jeg så hører præcis på samme måde at der stilles tvivl om ovatorens korrekte brug...så er det pludselig 2. eller 3. hånds viden uden konkret fakta. For mig at se er det jo det samme...

På den ene side forgudes ovator, som er et tysk produkt, udviklet af tyskere (som dog ikke selv ynder at fuldfodre med det)...og på den anden side er der en vis fjendtlighed overfor tyskeres troværdighed...jeg havde nok troet at I andre også ville undre jer over at ovatoren kaldes supplerende foder, mens der findes fuldfoder fra samme fabrikant. Igen "som dog ikke selv ynder at fuldfodre med det" - det har du kun fra Ovators side, eller er det noget generelt du ved fra tyskere? hvem? hvor mange?

Hvorfor kalder de den supplerende? Spørg dem?
Det jeg "har hørt" er, at det er godt give f.eks. drægtige og diegivende hunner og dyr i voksealderen et par gange om ugen...men at det er for kraftigt et foder til voksne dyr som ikke er i avl...bl.a. calcium og c-vitamin er meget højt i ovator, og dyr som får for meget skal udskille det igen...dertil drikkes der store mængder vand, og der kan opstå problemer såsom kalkaflejringer og/eller sten i urinvejene. Hvis der skulle være problemer med at give det til dyr der ikke er i avl, ville der så ikke vise sig problemer ved det? Calcium indhold er 1,55% hvor Fosfor er 0,60% - ifølge Pavons fodringsartikel bør calcium ligge mellem 1,5-1,7 (det gør det) og fosfor max det halve (bingo). Hvor opstår det alt for meget calcium?

I Pavons fodervejledning kan man læse at forholdet skal være 2:1, og i Ovator er forholdet 2.58:1, hvilket jo så er mere end det anbefalede. Så d├®r opstår det alt for meget calcium.
Ja, det er rigtigt at der også i samme vejledning står at fosfor max må være det halve af calcium..det er jo bare ikke nok at tro at så er det bingo helt fint...hvad nu hvis der var 1,7% calcium og 0,2% fosfor, så ville der jo være helt forkert forhold, men stadig var fosfor ikke over halvdelen af calcium.


Men ja, det kan være at jeg bare selv skal tro på hvad jeg selv synes lyder rigtigt, det er nok lidt det jeg læser som råd...
Jeg ville gerne se noget fakta omkring tingene, men vi svæver bare stadig med "mange tyskere siger..." eller hvad folk selv sidder og regner sammen på.

Mine kommentarer er lidt generelle til de punkter du skriver, så det er ikke fordi jeg hakker på dig, det var bare dig der skrev de punkter jeg lige ville kommentere på :)
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: Foder

Indlæg af von_fancy »

alatind skrev:
I Pavons fodervejledning kan man læse at forholdet skal være 2:1, og i Ovator er forholdet 2.58:1, hvilket jo så er mere end det anbefalede. Så d├®r opstår det alt for meget calcium.
Ja, det er rigtigt at der også i samme vejledning står at fosfor max må være det halve af calcium..det er jo bare ikke nok at tro at så er det bingo helt fint...hvad nu hvis der var 1,7% calcium og 0,2% fosfor, så ville der jo være helt forkert forhold, men stadig var fosfor ikke over halvdelen af calcium.
Når calcium skal ligge mellem 1,5-1,7 % og det er på 1,55% så er der ikke for meget - det kan vi vel godt blive enige om. Så må det vel være fosforindholdet der er for lavt, og ikke calcium indholdet der er for højt.
Så hvorfor hedder det at der er alt for meget calcium i, og ikke at der er for lidt fosfor i? Der er jo ikke for meget calcium i, i forhold til hvad der egentlig skal være? (Kan godt være det virker som det samme, men håber det kan forstås)..

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Ah well...men nu er det jo altså calcium som er synderen i forhold til kalkaflejringer osv...og eftersom der også er en del calcium i hø, så er det vel ikke ønskeligt at forholdet er skævt i ovator, uanset om det er calcium der er for meget af eller om det er fosfor der er for lidt af. Og vi er vel hermed enige om at forholdet mellem calcium og fosfor ikke er optimalt :wink:
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: Foder

Indlæg af von_fancy »

Vi er enige om at det kunne være bedre, men jeg ser ikke et forhold der er fuldstændig hen i skoven.
Jeg mener blot der så altså ikke er for meget calcium i foderet, men for lidt fosfor. :wink:

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

von_fancy skrev:Vi er enige om at det kunne være bedre, men jeg ser ikke et forhold der er fuldstændig hen i skoven.
Jeg mener blot der så altså ikke er for meget calcium i foderet, men for lidt fosfor. :wink:
Hvor langt ind i skoven skal vi så for at du synes det er okay...og hvofor vil du så se konkrete fakta, når du alligevel selv beslutter dig for hvornår det er okay?
Jeg forstår det bare ikke...hvilke informationer gør at du mener at calcium til marsvin skal ligge mellem 1,5 og 1,7? Det er vel Pavons fodervejledning, for det er den du henviser til. Men Pavon skriver selv i bunden af sin fodervejledning, og det er citeret:

"Ovenstående tekst er som skrevet, kun baseret på min egen erfaring og er ikke nogen ÔÇØvidenskabeligÔÇØ doktorafhandling. Det er ment som en vejledning og hjælp."

Jeg siger ikke at Pavons fodervejledning ikke er god, men blot at der ikke er nogle henvisninger, ikke nogle konkrete fakta...Laila har uden tvivl gjort alt det arbejde i bedste tro på at det er korrekt information. Men kunne det tænkes at der er kommet ny viden frem...?

Jeg har læst Pavons vejledning, men jeg har også læst at nyere forskning gennem analyser og undersøgelser har fastsat det daglige calciumbehov til at være mellem 0,3 og 0,6 og derved er 1,5 jo alt for meget.
Den nye information får mig til at se Ovator i et nyt lys, samtidig med at det faktum at det er betegnet som supplerende foder giver mening...for så vil drægtige, diegivende, voksende marsvin (og muligvis også satiner) have glæde af den ekstra calcium. Hvorimod andre marsvin vil få for meget hvis de alle bliver fodret ens.
Men eftersom der er rigtig mange af os som fodrer alle vores dyr ens (med undtagelse af måske skinnyer, der så vidt jeg ved får noget ekstra)...så vil denne nye måde at fodre på være omfattende og kræve at man tænker på en ny måde, men det er jo ikke en gyldig grund til at lade være.

Jeg synes det er skideærgeligt at der er denne nærmest fjendtlige holdning til nye måder at se tingene på, nye informationer osv...især fra et par enkelte opdrættere.
Det er som om man bare VIL have ret...
Men det kan være at jeg skal droppe at gøre forsøget herinde, det kunne tyde på det.
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: Foder

Indlæg af von_fancy »

Ja det jeg henter min viden fra er Pavons vejledning, for jeg er ikke i tvivl om at hun ikke bare har skrevet nogle ting grebet ud af blå luft. Jeg vil til hver en tid mene at personlig erfaring vejer mere end tilfældige undersøgelser - undersøgelser som ingen her stadig har set skyggen af, men kun hørt brudstykker af.
Nu snakker du om nye værdier - hvor kommer de fra? den der er kommet med dem, hvilken basis har vedkommende for dem? hvad er de baseret på? - igen, vi mangler en hel masse oplysninger for at overhovedet kunne tage stilling til noget.
Hvor er dokumentationen på at foder som ovator ER skadeligt eller indeholder så forkerte værdier?

Det er såmænd ikke så svært at forstå folks holdning til det her emne. Der kommer en hel masse synspunkter og tal - stik mod det vi i flere år har arbejdet med - uden ordentlig dokumentation bortset fra spekulationer fra folk.
Vi er mange herinde der gerne ville se noget fakta på bordet, men kommer det?

Jeg skal gerne indrømme jeg da føler mig stødt hvis jeg er i den kategori af "opdrættere der bare VIL have ret". Så forstår du i hvert fald ikke det jeg skriver.

Kom med fakta, kom med ordentlig dokumentation - lad være med bare at komme med "tyskere siger", "undersøgelser viser", "ny information siger" - giv os ordentlig dokumentation hvis der er noget, ellers ja så er forsøget da i hvert fald nytteløst.

Nikoline

Re: Foder

Indlæg af Nikoline »

På et andet forum er der blevet skrevet meget lange artikler om det negative ved Ovator (og andet fuldfoder, men Ovator i særdeleshed), og fodring med pellets frem for grønt ad libitum.. Om brugeren på det andet forum har ret, i det hun skriver, ved jeg ikke, men jeg oplever i hvert fald, at mine dyr trives rigtig godt på Ovator.

Dog skal det siges, at jeg faktisk ikke tror, det er så farligt igen at fodre udelukkende med grønt.. Jeg tror ikke nødvendigvis, man behøver at sidde og regne på det, hvis man sørger for at fodre med at varieret udvalg af grønt.
...men hvad ved jeg :mrgreen:

Jeg støttetde mig rigtig meget til Pavons artikel, dengang jeg skulle finde ud af alt det med fodring, og mine dyr bliver fodret med Ovator, til den dag de dør, eller til det bliver bevist for mig, at det er bedre at fodre på anden vis :wink:

Houmann

Re: Foder

Indlæg af Houmann »

Har lige været inde og Google lidt vedr. c-vitamin. Og har kunnet læse mig til at: C-vitamin er et flygtigt stof, der nedbrydes af bl.a lys, ilt og varme. Samt: "At personer, der indtager en C-vitaminrig kost, har en nedsat risiko for at pådrage sig kræft, hjerte-kar-sygdom og grå stær, mens en lignende effekt IKKE er vist ved indtagelse af askorbinsyretabletter" (kunstigt c-vitamin). Direkte siteret fra "Gyldendals åbne encyklopædi" på nettet.
Nu er min tanke så at det må vel også gøre sig gældende for marsvin ?
Altså må det jo nødvendigvis resultere i at c-vitaminet, som jo er kunstigt tilsat i et pillefoder, stille og roligt fordamper. Og jeg vil derfor mene at c-vitaminindholdet i et pillefoder nødvendigvis må blive mindre og mindre, jo længere tid der går fra det er blevet produceret, til det ender i foderskålen. Og at man derfor ikke kan regne med at angivelsen af c-vitamin på posen ?
Da der desuden ikke er bevist nedsat ririko for diverse sygdomme hos mennesker ved indtagelse af kunstigt c- vitamin, er min tanke at det jo muligvis også gælder for vores kære marsvin?
Sumasumarum: Jeg mener helt klart at hvis du skal være sikker på at dit marsvin får det livsnødvendige c-vitamin, skal de have grønt.

Besvar