Foder

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

von sortfod

Re: Foder

Indlæg af von sortfod »

Et suplerings foder skulle det netop være et som ikke dækker alle marsvinet behov for vitamin osv. Og det vil så siger at med et suplerings foder burde det logiske da være at man fodrede med masser og grønt og hø og de så fik ovator som et suplement til det.

Men ja jeg tror også at de folk som fodre med meget grønt og dagligt er dem hvor det måske ikke er smart med ovator til.
Men os andre som ikke giver daglig grønt vi oplever ikke den slags problemer, eller for det meste ikke.

Så det kan let ske at det ikke er smart med ovator til dem som fodre med meget grønt. Men det er også det jeg hele tiden har ment. Fordi jeg forsat mener ovator er det fuldfoder da det dækker alle marsvinet behov for vitamin over. pånær hø og vand jo.
At ovator så skriver på sin hjemmeside det er et suplement foder det giver jeg så ikke meget for. Men det er hvad jeg mener om det.

Men der er stadig langt derfra og så til at sige tørfoder er dårligt for marsvin og man udelukkende bør fodre med grønt, og hø.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Foder

Indlæg af Lina »

De fleste er vel enige i at hø bør være den største foderbestanddel, ik?
I så fald kan man vel postulere at det ovator vi bruger, bliver brugt til supplering.

... bare en tanke..
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Foder

Indlæg af von sortfod »

Lina skrev:De fleste er vel enige i at hø bør være den største foderbestanddel, ik?
I så fald kan man vel postulere at det ovator vi bruger, bliver brugt til supplering.

... bare en tanke..
Ja det er jo nemlig det. Og derved bliver det til supplering men samtidigt dækker det alle behov udover hø og vand og kan derfor også kaldes et fuldfoder mere eller mindre jo.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Jeg tolker det som at det er et foder som man bruger som supplement til den ellers sammensatte menu man giver sine marsvin.
Jeg tolker supplerende foder som noget man kan supplere til det man ellers normalt fodrer med, og ikke som en reel del af det man fodrer med.
von sortfod skrev:Og derved bliver det til supplering men samtidigt dækker det alle behov udover hø og vand og kan derfor også kaldes et fuldfoder mere eller mindre jo.
Ovator har på sin hp både fuldfoder OG suppleringsfoder, så man kan ihvertfald konkludere at de netop ikke mener at suppleringsfoder og fuldfoder er det samme.
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Foder

Indlæg af von sortfod »

Ja det er muligt.

Men det fuldfoder som ovator har på sin side er er en hel del korn i, det er et blandings foder, som vi har brugt som m├╝sli foder til mutterne. Og det er det ganske fint til. Men ikke til hverdags foder.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Men spørgsmålet er så om Ovator-pillerne er egnet som hverdagsfoder...det er det jeg godt kunne tænke mig at finde ud af.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Foder

Indlæg af Marsvin »

Laila/Pavon har skrevet om Ovator tidligere og analyseret indholdet i forhold til mange udenlandske undersøgelser. Ovator er det foder der kommer tættest på alle de ting der bør være i foder til marsvin. Selvfølgelig skal de have hø som er en vigtig del af deres foder, det er ikke kun for hyggens skyld.

Vores dyr får sjældent grønt, men får guf i form af en lucerne blanding (har vi brugt i et års tid).

Vi har i rigtigt mange år fodret med Ovator. Et gæt er 7-8 år.

Vi har mange dyr der bliver over 4 år gamle, selvom de både har været brugt i avl og blevet udstillet. Før i tiden fodrede jeg med det der vist nok nu hedder ØA piller (tidligere Slangerup) og der blev dyrene i gennemsnit ikke så gamle som de gør nu.

Vi fortsætter med at fodre på den samme måde, da det ihvertfald virker fint med vores dyr og de trives fint på det.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von_fancy

Re: Foder

Indlæg af von_fancy »

Som det også er blevet sagt mange gange, indeholder Ovator alt det dyrene skal have, undtagen hø, for så vidt.
Hvis man så derudover fodrer med meget grønt mv. så er det nok ikke ulogisk at der kan opstå problemer pga. "for meget" af noget. Men så må man jo justere enten tørfoder eller hvad man giver ud over.
Det er absolut ikke noget der, i mine øjne i hvert fald, betyder at Ovator er et dårligt foder.
Fuldfoder (jeg kan ikke se hvordan Ovator skulle være suppleringsfoder og ikke fuldfoder, når man tænker på indholdet deri?) + en masse "unødvendigt" (unødvendigt i forhold til hvad dyrene får gennem tørfoderet) = måske for meget af nogle ting.

Jeg ved ikke om det gav mening. Men det jeg mener er, at det må være logik at hvis man giver et tørfoder der i princippet indeholdet ALT, og man derudover supplerer med en hel masse - så laver man selv problemerne for dyrene. Hvis man vil fodre med en masse supplement (her tænker jeg grønt og andet - altså ikke almindeligt hø) så må man justere på tørfoderet. Men det er jo ikke tørfoderets skyld og betyder ikke at det er dårligt eller indeholder for meget af tingene.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Det som jeg er nysgerrig på er hvad selve fabrikanten mener med suppleringsfoder kontra fuldfoder. Hvilke dyr de mener skal have suppleringsfoder og hvilke der skal have fuldfoder...Og hvad de forestiller sig man fodrer med udover deres tørkost. Men jeg kan ikke tysk og kan derfor ikke forhøre mig direkte hos fabrikanten...men måske der er andre som kan udlede noget fra deres hp?
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: Foder

Indlæg af von_fancy »

Skal gerne indrømme at jeg ikke giver meget for deres egen definition af fuldfoder kontra suppleringsfoder.

Hvis man oversætter hvad de skriver om "fuldfoderet" så står der at det er den ideelle korn mix for marsvin. :? Det er sammensat af kornprodukter, biprodukter fra forarbejdning af frugt, tørret grøntfoder produkter og biprodukter fra forarbejdning af korn, oliefrø, mineraler, produkter og biprodukter af sukker, olier og fedtstoffer :?

Hvordan stemmer det overens med det vi ved omkring hvad marsvin er bygget til at spise og skal have? :?

Derudover indeholder det 300 mg./c-vitamin pr. kg. hvilket kun lige er nok til at give de krævede 10 mg. c-vitamin de skal have om dagen, HVIS de spiser de 35g. foder pr. marsvin som så er påkrævet. :?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Foder

Indlæg af Lina »

jamen det er jo lige det.. det stemmer jo rætti dårligt overens med hvad mange af os tror på.

Og så er vi tilbage i at man gør hvad man selv tror mest på.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Marsvin skrev:Ovator er det foder der kommer tættest på alle de ting der bør være i foder til marsvin
Det betvivler jeg slet ikke...men der kan være FOR meget af det hele, eftersom de betegner foderet som et supplement...
Kan det ikke tænkes at det kun er egnet hvis man ikke bruger grønt i sin daglige fodring?
von_fancy skrev: Skal gerne indrømme at jeg ikke giver meget for deres egen definition af fuldfoder kontra suppleringsfoder.

Hvis man oversætter hvad de skriver om "fuldfoderet" så står der at det er den ideelle korn mix for marsvin. :? Det er sammensat af kornprodukter, biprodukter fra forarbejdning af frugt, tørret grøntfoder produkter og biprodukter fra forarbejdning af korn, oliefrø, mineraler, produkter og biprodukter af sukker, olier og fedtstoffer :?
Det er jo ikke en definition på de to foder kontra hinanden, men blot en beskrivelse af fuldfoderet.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Foder

Indlæg af Lina »

Det kan vel lisså meget tænkes at tyskerne har en anden ide om hvordan foderet skal være sammensat, i forhold til hvad mange tror på her... sådan at hvad DE opfatter som værende en tilskudsfoder, opfatte vi som et fuldfoder.. og hvad de opfatter som et fuldfoder, det opfatter vi som tilskud.

Igen er vi tilbage i hvad man selv tror på.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Foder

Indlæg af von_fancy »

alatind skrev:
von_fancy skrev: Skal gerne indrømme at jeg ikke giver meget for deres egen definition af fuldfoder kontra suppleringsfoder.

Hvis man oversætter hvad de skriver om "fuldfoderet" så står der at det er den ideelle korn mix for marsvin. :? Det er sammensat af kornprodukter, biprodukter fra forarbejdning af frugt, tørret grøntfoder produkter og biprodukter fra forarbejdning af korn, oliefrø, mineraler, produkter og biprodukter af sukker, olier og fedtstoffer :?
Det er jo ikke en definition på de to foder kontra hinanden, men blot en beskrivelse af fuldfoderet.
Det har jeg heller ikke skrevet? Eller det er i hvert fald ikke det jeg mener..
Jeg mener, jeg ikke giver meget for deres definition (definition - når de har kaldt det ene "fuldfoder" og det andet "suppleringsfoder" så må de jo deri have defineret hvad de mener der skal være hvad) af "fuldfoder" i forhold til "suppleringsfoder" hvis man tænker hvad vi generelt har lært marsvin er indrettet til at spise, hvad de har brug for i et foder mv. når man ser på hvad "fuldfoderet" indeholder.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Foder

Indlæg af alatind »

Nu vil jeg godt lige understrege at jeg ikke siger at ovator er et dårligt foder, men blot undrer mig over at det betegnes som supplerende foder, og så bliver brugt som fuldfoder af rigtig mange i DK...jeg kan godt se hvor du vil hen, Lina, og jo, det kan tænkes at fabrikanten ikke tænker som os...men derfor kunne det jo være godt med nogle fakta på bordet. Især også fordi vi har brugt udenlandske undersøgelser i forbindelse med valg af ovator.
For der må jo trods alt sidde mange som både bruger ovator og grønt i det daglige foder, og så synes jeg det vil være rart at få fokus på at ovator måske er for meget i den sammenhæng.

Og når der snakkes om hvad vi har lært hvad marsvin er indrettet til at spise, ja, så deles vandende altså, for jeg mener nu engang at have lært at marsvin er indrettet til at spise frisk grønt hver dag.
Men jeg tror at jeg bliver misforstået i denne her debat, og det var slet ikke for at komme ud i en omgang "du fodrer helt forkert, hvis du ikke giver grønt"...men simpelthen et spørgsmål om at jeg er blevet bekendt med nye informationer vedr. ovator, og derfor er JEG kommet i tvivl om JEG fodrer på den bedste måde for MINE dyr.
Hilsen Line Tind

Besvar