Aller Mølle og kalksten

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af Kjelin »

Nej det er det jeg mener - fordi du fodre med at foder der allerede indeholde det calcium dine dyr har brug for, oplever du ingen mangelsymptomer. Ergo er calciumtilskud overflødigt.

Skulle der derimod være et behov for at give calcium tilskud, skulle tilskuddet nærmere være dagligt. Nøjagtigt som mennesker der ikke indtager nok calcium, dagligt kan tage calciumtabletter.
Ved mangel bør man yderligere tage/give D-vitamin, da det øger optagelsen af calcium fra mave-tarm kanalen.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af Lina »

er det ikke osse derfor mange vælger at give kalktilskud dagligt til drægtige satinhunner?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

krisser

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af krisser »

D vil sige = foderskift ?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af Kjelin »

Lina: Jo præcis, for har man et reelt problem med hypocalcæmi(f.eks. hos sine drægtige satinhunner), så nytter det ikke noget at give calcium f.eks. 2 måneder før den sættes til han.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af Kjelin »

krisser skrev:D vil sige = foderskift ?
Nu snakker du ikke om at du oplever mangelsymptomer hos dine dyr, men hvis du ikke synes de trives på det, så skal du helt klart følge din sunde fornuft og prøve med et foderskift. :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

krisser

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af krisser »

Kjelin skrev:
krisser skrev:D vil sige = foderskift ?
Nu snakker du ikke om at du oplever mangelsymptomer hos dine dyr, men hvis du ikke synes de trives på det, så skal du helt klart følge din sunde fornuft og prøve med et foderskift. :)
Jeg har li & har stadig et problem m jeg døjer m drægtighedssyge og d er bestemt ik rart. Så det er derfor jeg tænker foderskift. Jeg prøvede at gi dem kalkstene i burene da der var nogle der ga mig d råd men d er måske helt forkert ?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af Kjelin »

Det er ikke nødvendigvis forkert, problemet er bare at drægtighedsyge ikke nødvendigvis opstår pga. calciummangel, det kan også skyldes andre ting.
Problemstillingen er også at hvis det er calciummangel der er "dit" problem, så kan det ikke nødvendigvis rettes op på ved at give dyrene en kalksten. Du kan jo netop ikke holde øje med om den ene bruger den meget (måske for meget) og om den anden slet ikke rører den.

Jeg synes bestemt du bør prøve med at andet foder og se om det kan hjælpe dig på rette vej. Hvis det ikke hjælper eller kun hjælper lidt, bør du måske overveje om der er andre faktorer i spil. Måske har du udvalgt forkerte avlshunner, som genetisk er mere disponible for at udvikle sygdommen, måske er der sygdom i din bestand, som ikke viser sig hos de ellers raske dyr osv.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

krisser

Re: Aller Mølle og kalksten

Indlæg af krisser »

Ja der ka være mange muligheder men jeg prøver først foderskift. Takker mange gange for svar

Besvar