foder.

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
dyremor

foder.

Indlæg af dyremor »

Hej så vil jeg gerne bede om noget hjælp #-o
skal marsvin have kalksten,saltsten ligesom fuglene,de gnaverstænger er de meget fedende
de får meget grønt hver dag i dag gulerod,brokoliæble,bladselleri de får lidt af hver,de er tre hunner
de har et stort bur 120 lang,så har de en stor indegård på 114x114 som de kommer i hver dag,der bruger jeg
avis og fleec tæppe,der har de senge huse og rør har lige taget nogle dejlige billeder af dem men skal først
finde ud af hvordan jeg gør men har set der er en god brugsanvisning så den må jeg da kunne finde ud af :roll:
tåler ikke savsmul så ville godt høre om der er andet man kunne bruge,de får enghø i deres høhæk og så får de foder
fra zoopluds hvor jeg har handlet i nogle år til de andre dyr kan ikke huske hvad det hedder,men der er meget c vitamin
i som jeg kan forstå de skal have extra af har læst lidt herinde :roll: men jeg syntes det er nogle dejlige nusse dyr når de tager imod en om morgen med deres pludren,de er meget glad for
både hunde og katte men de er også meget rolige da der kun er mig om dem,for uden mine hjælper men de nusser jo kun
men katten hoppede op i deres gård og lagde sig til at sove :godnat de var så hende og snuse til hende men hun sov bare
vidre som om det var hendes seng [-o< der lå hun i to timer imens de rente rundt og legede det var dejligt så det gik eftermiddagen med at sidde og betragte dem imens lå hundene udenfor buret kiggede ind. :^o

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: foder.

Indlæg af Lina »

efter min mening skal de hverken ha salt- eller kalksten, så længe man fodrer med noget fornuftigt... jeg tænker det er Tima Mega C du køber? Tværtimod kan man risikere 'misbrug', og så forrykke balancen den forkerte vej alligevel.

Gnaverstænger er ok, efter min mening.. så længe de altså ik lever af dem. Men sådan som hyggeguf engang imellem, der kan jeg ikke forestille mig at det gør helt vildt skade.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: foder.

Indlæg af alatind »

enig med lina...dog vil jeg sige at saltsten kan gøre lykke hos visse marsvin, men hvis de overslikker på dem er det nok ikke så godt...jeg har haft en gris der sad og skiftevis slikkede saltsten og drak en tår vand i lang tid...problemet løste sig dog ved at sætte saltstenen i den anden ende af buret, så den ikke sad lige ved vandflasken.
Hilsen Line Tind

scilia

Re: foder.

Indlæg af scilia »

Her lærte jeg også lige noget. Mine har nemlig fået både kalk- og mineralsten i buret. De bruger dem dog ikke, men det ser ud somom jeg ligeså godt kan tage dem væk igen.
Dyremor...hvor har du fundet den vejledning til billeder ?? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det og ville gentlig gerne vise et billede af mine mutter, så sig meget gerne til når du har knækket koden :)

von sortfod

Re: foder.

Indlæg af von sortfod »

For at få billederne på forummet : viewtopic.php?f=18&t=15708

scilia

Re: foder.

Indlæg af scilia »

Tusind tak til von Sortfod......Nu tror jeg det kan lade sig gøre :D

dyremor

Re: foder.

Indlæg af dyremor »

mange tak for hjælpen,så skal jeg da ikke købe det
ja det er det foder jeg bruger,og ja det er lige der
jeg læste det der kan selv jeg finde ud af det tror jeg nok :roll:

Nikoline

Re: foder.

Indlæg af Nikoline »

Jeg ville ikke give dem æble hver dag.. Der er meget syre i, og det kan være skadeligt for tænderne samt være årsag til læbesvamp.

Der er rigtig mange alternativer til spåner, så det er bare at prøve sig frem :) dog er spåner sikkert det billigeste du finder, men hvis man kun har et bur, kan man nok få det til at løbe rundt.
Bl.a. kan nævnes biobase (http://www.lux-shoppen.dk/biobase-p-41.html), carefresh (http://www.lux-shoppen.dk/carefresh-sto ... p-325.html) og tørvestrøelse..

dyremor

Re: foder.

Indlæg af dyremor »

hej nicoline :wink: da jeg er afhængnig af andre eller posten er det ret dyrt
i porto,har prøvet tørvesmul(spagnum) men de bliver jo sorte så når jeg tager
dem op har jeg jo osse jord på, :shock: men lige her hvor jeg bor er der en
dyrehandler :roll: men han er ret dyr men har købt care frees den er faktisk
ret god,jeg har lagt halm over nu har de haft det i tre dage,det lugter ikke
heller ikke vådt han køre lige forbi mig hver dag så han vil gerne bringe det
har set hos flere andre det er samme pris,undtaget zoolplus men nu skal jeg
lige prøve det,men tak for hjælpen,de får ikke æble mere en højst en gang
om ugen der er så meget andet grønt heller ikke salat der er ingen næring i
da jeg køber en del til fuglene er det altid varieret,i dag fik de blomkål,annas
fersken,lidt ris med grønsager lunet det er mine fugle helt vilde med så jeg
ville da lige prøve skal love for det gled ned spiser selv mange grønsager
men ikke kartofler dem tåler jeg ikke :x så det er nemt at varier hundene
elsker også grønsager men tak for hjælpen det er dejligt når i kan hjælpe
en nybegynder. #-o

von sortfod

Re: foder.

Indlæg af von sortfod »

Annanas er meget vandholdigt, og er meget sødt i det. Det ville jeg ikke give ret meget af, ej heller fersken.

Fersken er en stenfrugt og dem skal man generelt gå uden om pga. risiko for blåsyre.

Og Kartoffler er giftige for marsvin, både rå og kogte.

Jeg går ikke ud fra du gav ris til marsvinene også :D

von_fancy

Re: foder.

Indlæg af von_fancy »

von sortfod skrev:Annanas er meget vandholdigt, og er meget sødt i det. Det ville jeg ikke give ret meget af
Der er rigtig meget syre i ananas, så af den grund ville jeg heller ikke give det.

dyremor

Re: foder.

Indlæg af dyremor »

hej så får de ikke det mere det er jo dejligt man
kan spørge jer til råds og så få hurtig svar =D>
det er også svært når de andre kan tåle det men
jeg lære jo meget efterhånden man skal lære så
længe man lever er spået til 125 år så jeg skal
jo lære meget endnu. :lol:

Besvar