Ubegrænset adgang til foder?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Bente

Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af Bente »

Jeg har læst i det seneste nr af AT, at marsvin ikke bør have ubegrænset adgang til foder, men kun til hø og vand, at de bør spise op, før der bliver givet noget nyt og det, at de bliver lidt sultne, kun er en god ting. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om I andre lader jeres marsvins foderskåle stå i burene hele tiden? Jeg synes nemlig ikke helt, at jeg kan få det til at stemme overens med, hvad jeg ellers har læst rundt omkring.

von_fancy

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af von_fancy »

Ja deres foderskåle står i buret hele tiden, men de får ikke mere foder end de spiser op inden de bliver fodret næste gang.

von sortfod

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af von sortfod »

von_fancy skrev:Ja deres foderskåle står i buret hele tiden, men de får ikke mere foder end de spiser op inden de bliver fodret næste gang.
Samme her. Selvom der er mange der mener de skal ha fulde madskåle hele tiden, så får de det ikke her. Dels ville jeg blive ruineret i foder, og dels så har jeg en masse marsvin som ville æde og æde til de kunne trille...

NoiaBell

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af NoiaBell »

Jeg giver foder når skålen er tom, eller nok mere: så godt som tom. :mrgreen:
Og det er oftest 1 gang i døgnet, i perioder hvert 1┬¢ døgn, de spiser ikke altid lige meget grundfoder, det afhænger meget af hvor meget grønt de har fået.
Tjekker som regel ofte og sørger altid for, at de ikke vil løbe tør i løbet af natten eller hvis jeg er væk hele dagen.

Så nej, skålen er ikke altid fyldt, men venter heller ikke til den er helt tom, hvis nu jeg alligevel står ved buret og opdager at der er alligevel kun er en bundsjat tilbaws! :mrgreen:

claus

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af claus »

Jeg fodrer med marsvinepiller fra Aller Mølle og så noget tilskudsfoder der hedder Top-Hit og mine mutter har altid adgang til foder, jeg kan ikke have det, hvis de går rundt og er lækkersultne :oops: ligesom vi andre bliver.

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af Annetten »

Herhjemme oplever vi aldrig tomme foderskåle. Måske skålen er for stor :doubt: .

Men der er jo også forskel på hvor meget og hvor tit vi giver vores mutter grønt.
Hvis de ofte får grønt så æder de vel færre piller.

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af Møffemor »

Her er der ingen tomme skåle og fylder op morgen og aften :wink:

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af LenePi »

Heller aldrig tomme skåle herhjemme!

Alt bliver fyldt op ├®n gang om dagen, på nær hø som jeg fylder op flere gange om dagen. :)
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Tobiasmor

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af Tobiasmor »

Der bliver fyldt op en gang om dagen, men skålen er aldrig blevet helt tom før en påfyldning :wink:

Mine går så meget til og fra tørfoderet, men de sidder typisk og hygge gnasker samtidig med vi spiser vores måltider, da deres bur står lige kolds op af spisebordet :D

Bente

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af Bente »

Mange tak for svarene. Jeg har nu prøvet at veje deres foder af, så der er ca 40 gram foder pr gris i skålen og så vil jeg se, hvor længe det holder.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af Marsvin »

Med Ovator siger man at et marsvin spiser 30-35g pr. dag.

Vores går ALDRIG uden foder i skålene. De spiser selv det de har behov for. Man skal huske at både HANNER & HUNNER kan få drægtighedssyge (Fedtlever) hvis de IKKE får foder nok. Ca. 24 timer uden foder, og så er det SLUT!!!

Vores har hellere for store end for små skåle. Vi er kommet ned på 60+ marsvin. Dengang vi havde flest købte jeg 10 x 25 Kg Ovator om måneden. Nu kan vi klare os med 3-4 x 25 Kg om måneden.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von_fancy

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af von_fancy »

Marsvin skrev:Man skal huske at både HANNER & HUNNER kan få drægtighedssyge (Fedtlever) hvis de IKKE får foder nok. Ca. 24 timer uden foder, og så er det SLUT!!!
Nu er der jo også kæmpe forskel på om skålene når at blive tomme, og så til at de går uden foder i over 24 timer - tror ikke lige der er tale om sidstnævnte hos særlig mange mennesker :wink:

von sortfod

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af von sortfod »

Marsvin skrev: Vi er kommet ned på 60+ marsvin. Dengang vi havde flest købte jeg 10 x 25 Kg Ovator om måneden. Nu kan vi klare os med 3-4 x 25 Kg om måneden.
Der kan man så se forskellen. Jeg har ca. 50 marsvin og jeg bruger max 3 sække om månenden, ofte kun 2-2┬¢.

Det er ikke fordi mine sulter de får foder 1 gang om dagen, og der får de det de har brug for. Det vil sige de spiser op mere eller mindre inden de får foder igen, men de sulter heller ikke.

Hvis skålene er slikket inden så sætter jeg foder mængden op. Men har rimelig styr på hvor meget mine marsvin spiser, selvom det svinger lidt selvfølgelig.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af alatind »

Nu har jeg ikke læst det indlæg i nyeste AT, men det foruroliger mig meget at der tales om at et marsvin har brug for en bestemt mængde pillefoder, fordi marsvin kan veje mellem 800 og 1500 gram og stadig være sunde voksne marsvin, og alene derfor kan det ene marsvin have brug for mere mad end det andet. Vi kender heller ikke meget til deres forbrænding, og hvis nu der er forskel der også, så kan vi måske gøre mere skade end gavn ved at give dem alle den samme mængde mad.

Og der er STOR forskel på hvor meget mine svin spiser hver især, nogle skal have mere hø og mindre foder andre er det omvendt. Og det må de altså nu engang selv bestemme i mine bure...hvis jeg begyndte at veje mit foder af og dermed i perioder begrænse deres tilgang til foder, så ville de ikke selv have muligheden for at vælge hø kontra piller.

Der er altid piller i skålene og hø i burene herhjemme.
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: Ubegrænset adgang til foder?

Indlæg af von_fancy »

Jeg tror budskabet i den artikel er blevet misforstået lidt... Eller det kommer måske an på hvordan man læser det.

Der står
Ingen dyr har godt af at have fri adgang til mad. Heller ikke marsvin. De skal have fri
adgang til hø og vand. Men ellers skal de spise op, inden de får serveret ny mad.
På den måde bevarer dyrene deres madglæde og er mere motiverede under træning.
Det er godt at være sulten ind imellem. For så smager maden bare meget bedre. Præcis
som vi kender det fra os selv.
Men det handler om at hvis dyrene får ubegrænset foder, er de ikke ligeså motiverede under f.eks. klikkertræning, hvor man bruger mad/godbidder som belønning som hvis de ikke hele tiden har mad.
Det vil så sige at dyrene skulle blive mere "dovne" af det, og f.eks. ikke have så stor tilbøjelighed til at hænge på kanten og tigge f.eks., hvis man havde foder i skålene hele tiden... - det passer så ikke på mine dyr i hvert fald (nogle spiser ikke op før de får nyt foder) :wink:

Besvar