For tyk og for tynd

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Sayad

For tyk og for tynd

Indlæg af Sayad »

Jeg har en ældre han som er ved at blive lidt 'benet' at mærke på, han er lidt over 3 år gammel, så det har selvfølgelig også lidt at sige.. Men han taber sig sådan stille og roligt. Er der noget jeg bør/kan give ham så han ikke bliver ved med at tabe sig? Han får Tima mega c og så supplere jeg med vitakraft kugler og sådan noget 'Nature dinner' foder / hø, samt alm. hø. og grønt.

En af mine andre marsvin har det modsatte problem, hun både er og virker/føles alt for stor/tyk. hun ligner nærmest en der er drægtig (det er hun ikke). Hun får kun tima mega c samt selvfølgelig hø og grønt. En af hendes burkammerater er også liidt stor i det. Skal lige siges hun har haft 3 kuld før og er ved at være 2 år gammel, så hun er jo også lidt 'brugt' 8) Men hvad kan jeg så gøre for at få hende / dem lidt slankere i det? de får ikke for meget grønt, og foderpillerne skal de jo have..

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvor meget taber din gamle han sig, og over hvor lang tid?
Det gør ikke noget, at dine hunner er småtykke. Så har de mere at stå imod med. Kan du evt sætte billeder ind af dem, og skrive hvor meget de vejer? Nogle få marsvin bliver så tykke, at det er til gene for dem. Hvis de eksempelvis bliver slidte på maven, eller får svamp nederst på maven, fordi der ikke kommer luft til, er det for meget. Men de voksne må godt være runde, og have lidt dobbelthager, uden at det betyder slankekur :)
Billede

Sayad

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Sayad »

billeder kommer senere, men kan da lige skrive vægten ind

fra d. 4/4 2009 - 12/4 2010 altså cirka et år, har hans vægt ligget rimelig stabilt på ca. 1200g
1150 g
1180 g
1160 g
1180 g
1200 g
1195 g
1190 g
1245 g
1165 g
1200 g
1225 g
1215 g
1250 g
1285 g
1250 g
1260 g
1245 g
1300 g
1295 g
1275 g
1270 g
1260 g
1280 g
1280 g

og her de sidste par måneders vejning:
12/6 2010: 1175 g
20/7 2010: 1140 g
26/8 2010: 1080 g
25/10 2010 IDAG: 940 g


de to tykke trunter vejer 1310 g og 1300 g

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg tror jeg ville bestille tid til et helbredstjek, hos en marsvinekyndig dyrlæge, for at være sikker på, at det ikke er tænderne eller andet, der gør at han taber sig. De kan sagtens have en vægt, der ligger et par hundrede gram under deres normale kampvægt, fra de er omkring de tre år, men jeg synes måske det er lidt i overkanten, hvad din mut har tabt. Nogen bliver hurtigere gamle end andre, så det kan også være, at han har det fint, men jeg tror jeg ville få det undersøgt. Dine trunter ville ikke bekymre mig, med mindre den er meget små af bygning :)
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Lina »

jeg er enig.

Hvis dyrlægen ikke kan finde noget, så er det mest nærliggende at han er ved at takke af - og så er det op til dig, hvornår du synes det skal være helt slut.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Sayad

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Sayad »

Så kom der lidt billeder af hunnerne..

Den første hun på 1300 g
Billede

Her sammen med en af burkammeraterne, kastrat
Billede


og et af hagen ;)
Billede

Og her den anden på 1310g
Billede

Her sammen med kastraten
Billede


MHT den gamle undervægtige, så er han glad og frisk som altid, og spiser som han skal. 3 år er jo ikke sådan meeeget, men han virker gammel, forstået på den måde at jeg tror ikke at han bliver mange år endnu, men indtil videre har han det i hvert fald fint. her er lige et billede, selvom man ikke ser det så godt, man mærker det mere.

Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Lina »

Nogen marsvin bliver 'gamle' allerede som 2-årige.

Når jeg kommer ud for den type aldersplagede grise, så sætter jeg 2 kriterier for hvornår jeg synes de skal takke af med æren i behold. Den ene går på hvor friske og livsglade de er. Den anden bliver en individuelt sat minimumsvægt som jeg kan tolerere - den grænse er forskellig fra dyr til dyr, fordi jeg sætter den lidt efter hvad deres 'normalvægt' er. Og så er det kun et spørgsmål om hvilket kriterie vi rammer først.. om det er livsglæden der forsvinder, eller at vægten kommer ned på det satte absolutte minimum.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Pia,Birkerød

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Pia,Birkerød »

Haha, hvor er tøsen sød, lækker og pæreformet:D :lol: jeg har selv en mut der ligner i formen.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Sikke nogle søde dyr du har :) Lad bare trunterne være trunter. Du fodrer jo korrekt, med hø, og godt tørfoder, så det er helt fint.
Billede

Louise_02

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af Louise_02 »

Hej

Jeg har selv haft en gammel hun (8 år) som også begyndte at tabe sig meget voldsomt, hos dyrlægen fik vi at vide at vi skulle holde øje med om der blev drukket mere vand end sædvanligt for det kunne være et tegn på at nyrerne var ved at stå af. Men det kunne også være noget diar├® og derfor skulle hun have noget der hedder fibreplex som er godt mod dette.

Men jeg vil klart anbefale at tage til dyrlæge og lige få tjekket ham igennem!

von sortfod

Re: For tyk og for tynd

Indlæg af von sortfod »

Diarre vil du kunne se. Så det er let og udelukke det.

Angående nyrene ja så vil de drikke mere, hvis nyrene ikke fungere korrekt. Men det kan lige så godt være en million andre ting. Eller simpel alderdom.

Det kan kun en dyrlæge finde ud af.

Besvar