Fedekur til nybagt mor?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Fedekur til nybagt mor?

Indlæg af LovelyLilac »

Min mormut fik unger for 5 dage siden. 4 styks sunde og raske unger med krudt i røven. Alt går fint og ungerne
tager på.
Men mormut er godt nok kommet på opgave mht at amme, og jeg ville gerne yde hende lidt ekstra hjælp, så hun ikke
taber sig. Hun er i forvejen et fint bygget lille marsvin.
Hun får pressede marsvinepiller (foderstof), godt hø ad libitum, lidt Fiber P, lidt tørret "blomster-eng"/brændenælder,
en lille portion frisk grønt (fx. græs, skvalderkål, 1/4 banan, gulerod, vindruer, æble). Det er den daglige kost.
Jeg har også givet hende ca. ┬¢ dl. vitakraft kugler til marsvineunger, tænkte der måske var lidt ekstra næring i dem?
Men hvad feder udover banan? What to do? :?
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Jeanette

Re: Fedekur til nybagt mor?

Indlæg af Jeanette »

Jeg synes det lyder som om du fodrer rigtigt. Når bare du holder øje med at hun spiser nok, og måske vejer hende engang imellem for at vide om hun taber sig, burde der vel ikke være problemer. Jeg har læst i Mette Rueløkke's bog, "Guineapig lopedia", at grøntsager befordrer mælkeydelsen, og at hvis mormut stadig producerer meget mælk efter at ungerne ikke dier mere, kunne man fjerne grøntsagerne fra kosten for at stoppe det. Som grønsager kan mutten også spise f.eks hvidkål, rødbede, selleri, broccoli, blomkål (især de grønne blade), spidskål, kinaradise, majs o.a. Man skal være varsom med at give frugt, fordi det kan forårsage læbesvamp.

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Fedekur til nybagt mor?

Indlæg af LenePi »

Efter en fødsel fodrer jeg altid med majskolber, for at give hende lidt ekstra krudt.. Og såh lidt snolderfoder.. Vitakraft kuglerne er okay.. Men jah.. Majs er rigtig gode.. Du piller bare lige det første lag blade af, og ligger hele kolben ind.. de ELSKER bladene :wink:
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Fedekur til nybagt mor?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hunner kan godt tabe sig, når de har kuld, men de tager på igen, efter et stykke tid. Nogen er meget hurtige til at komme op i vægt, medens andre skal bruge længere tid. Jeg giver dem ikke andet, end de har fået under drægtigheden. Altså piller, hø, grønt udefra om sommeren, og sørger for, at være sikker på, at hun får nok c-vitamin.
Billede

Besvar