Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Phobia

Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af Phobia »

Hej allesammen....

Hermed min første post. :-) Jeg elsker allerede dette forum og tror snart jeg har været igennem samtlige tråde i alle under-fora. Genialt sted at få info og bare hyggesnakke om mutlingerne. Der er godt nok sket meget siden jeg havde marsvin som barn.

Men til sagen... Jeg har nu to skinnys, en han og en hun, og er ved at finde burkammerater til dem begge. Jeg har have og ubegrænset adgang til mælkebøtter, skvalderkål og æblegrene. Men hvor meget må de få af det? Er skvalderkål eller mælkebøtter bedst, rent ernæringsmæssigt? Æblegrenene er vel mest for tænderne, selvom de også guffer bladene.
Hvor meget frisk grønt må de få dagligt?
Ud over det friske grønne får de Maxøes marsvineblanding som er tilsat c-vitamin, og selvfølgelig ubegrænsede mængder hø.
Må marsvin få grøntsager der har været frosne? Jeg tænker især ting som frosne grønne bønner, de der posemix af gulerod, blomkål og broccoli o.l. Er alle vitaminer helt døde, eller kan det være et godt supplement for at variere?

Jeg overvejer i øvrigt at fryse skvalderkål og mælkebøtter ned, og supplere med det til vinter. Mister den slags meget ernæringsmæssigt ved frysning, og er det kun at betragte som fyld? Hvad med tørring, er det bedre?

Håber på gode svar fra alle jer erfarne. :-) På forhånd tak.

von_fancy

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af von_fancy »

Velkommen ;)

Der er ikke rigtig nogen grænser for hvor meget og hvor lidt de må få af grønt dagligt. De skal selvfølgelig vænnes til tingene langsomt (især skinnyer har jeg oplevet skal vænnes lidt langsommere til ting pga. risikoen for dårlig mave) men ellers er der ikke så mange grænser. De skal selvfølgelig have nok c-vitamin, så hvis ikke det er c-vitaminholdigt grønt man fodrer med (ved ikke lige på stående fod hvor meget c-vit der er i hhv. mælkebøtter og skvalderkål) skal man jo selvfølgelig være obs på de ikke kun spiser sig mæt deri men også får tørfoderet med c-vitamin i.

Frosne grøntsager er nok ikke tomme for vitaminer - men måske ville det give mere hvis du tørrede mælkebøtterne og skvalderkålen i stedet for at fryse det ned.... Bare et forslag - jeg ved det ikke :)
Men bønner skal du dog holde dig fra.

Phobia

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af Phobia »

Hejsa...

Tusind tak for svar. At de ikke må få bønner er absolut rart at vide.
Indtil videre guffer de godt at både marsvineblanding og grønt, men det er jo svært at vide HVOR meget blanding de egentlig skal guffe, for at få dækket c-vitaminsbehovet. Kender du noget til det? Et ca-tal mht. gram eller noget?

Jeg tror jeg vil forsøge mig med både frysning og tørring og se hvordan det bliver. Det er jo også fedest hvis grisene også gider at æde det, inden jeg kaster mig ud i de store eksperimenter. :?

I øvrigt så er din hjemmeside en jeg har luret meget på. Dejligt design og masser af nem adgang til info. Tak for den. :)

von_fancy

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af von_fancy »

Gram mæssigt afhænger af c-vitamin indholdet i foderet (med et foder på ca. 1000 mg./c-vitamin pr. kilo er det noget med 30g. foder de skal spise dagligt for at være dækket ind), og fodrer du med grønt der indeholder c-vitamin er det jo tilsvarende mindre de har behov for at tørfoder.

Og tak for ros af min side :)

El┬┤Propsi

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af El┬┤Propsi »

Tørrede mælkebøtter, skvalderkål og brændenælder er rigtig godt som tilskud til høet om vinteren...
Det er selvfølgelig også godt om sommeren, men jeg oplever, at det er nemmere at fodre varieret om sommeren end om vinteren, så jeg laver altid lidt "uret hø" af disse planter..og det bliver så drysset over foderet om vinteren..

Det kræver dog, at du har et sted, hvor du kan tørre det ordenligt...ellers ender det med at blive muggent...og så står du med syge...og endnu værre døde marsvin...

Frossent grønt har mine ikke fået meget af...har nogen enkelte gange givet dem en rest kogte ærter eller majs..og hvis det er kolbe majs...men de gider der ikke rigtigt...

Friske majs og ærter er derimod livretter...

von_fancy

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af von_fancy »

El´Propsi skrev:Det kræver dog, at du har et sted, hvor du kan tørre det ordenligt...ellers ender det med at blive muggent...og så står du med syge...og endnu værre døde marsvin...
Man kan bare samle f.eks. mælkebøtter i en buket, binde en snor omkring og hænge dem op.
Det er dog hurtigere at dele det ud i en bradepande i ovnen og tørre dem sådan. Det andet kan tage adskillige måneder før det er helt knastørt.

Tørret brændenælde siges desuden at have en virkning i produktionen af mælk, nu vi snakker om at tørre ting :)

El┬┤Propsi

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af El┬┤Propsi »

Ved at binde det i buketter som du beskriver og hænger det op, så der er luft omkring det, så tørre det også meget kort tid..

...men det med ovnen er en god ide...det vil jeg prøve...så kan jeg tørre endnu mere end jeg plejer...loftet i skuret kan kun have et begrænset antal urtebuketter hængene..

Det med brændenælder og mælkeproduktion vil jeg tage til efterretning...jeg vil da sørge for altid at have tørret brændenælder, så jeg altid har et tilskud til hunner der måske ikke har mælk nok...

Phobia

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af Phobia »

Det er mig der takker, Benedikte. :) (Jeg har også svaret i den anden tråd... Og plapret lidt rigeligt der også)

Jeg har selvfølgelig lige smidt posen fra foderet ud, da jeg hældte det over i en mere praktisk spand, men jeg må lige få det tjekket og få regnet på det, så jeg kan veje af og se hvad det egentlig fylder. Indtil videre æder de som... øh... svin, så jeg kan ikke forestille mig at de ikke får guffet nok. Jeg startede også langsom med det friske fra haven og begge har fine og faste pøller endnu, så jeg går ud fra at jeg ikke er gået for hurtigt frem. Skal nok være varsom.

Jeg vil forsøge mig med tørring. Det lyder unægteligt lidt smartere end frysning, da jeg også kan forestille mig at frosne ting bliver lidt kedelige/slatne af frysning. Jeg så også en opskrift på høsmuller-kager et andet sted herinde, og de skal sgu også prøves. Måske kan man blande noget tørret skvalderkål og mælkebøtter i dem, for at gøre det mere funky?

Er der tilfældigvis nogen der ved noget om c-vitaminindholdet i skvalderkål og mælkebøtter? Det kunne jo være lidt fedt at vide, og måske har noget et brugbart link.
Edit: Hov... Glemte lige at spørge om de må få FRISKE brændenælder, eller kun tørrede? Friske lyder da umiddelbart som noget ubehageligt noget. :shock:

Iiih.... Er allerede vildt glad for at være her. Det er SKØNT med velfungerende fora med så entusiastiske mennesker.

von_fancy

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af von_fancy »

De må gerne få friske brændenælder, men om de vil æde dem er nok en anden sag :lol:

Phobia

Re: Haveguf og grønt generelt- Hvad/hvor meget?

Indlæg af Phobia »

von_fancy skrev:De må gerne få friske brændenælder, men om de vil æde dem er nok en anden sag :lol:
:lol: Det er nok lige det... Jeg kom sådan til at grine ved tanken om marsvinets udtryk i det øjeblik nælderne rammer læberne. Og yyyrk.... Med skinniers hud! Aaaw, det er vist ikke det fedeste. Hvad med døvnælder? De er vel teknisk set ok?

Besvar