Hvor meget?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Søsser

Hvor meget?

Indlæg af Søsser »

Et kort spørgsmål :)
Hvor meget grønt skal et marsvin have om dagen, og kan man give for meget af det grønne?
Med grønt, mener jeg ikke frugt

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget?

Indlæg af Lina »

det kommer nok mest an på hvilket foder du giver... hvis foderet ikke dækker alle behovene, så er du ude hvor du selv skal hitte ud af at dække resten med grønt.

Hvis foderet så til gengæld dækker, så er vi lidt mere i den sjove ende.. hvor man kan give 'for sjov'.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Søsser

Re: Hvor meget?

Indlæg af Søsser »

De får marsvinpiller, med c-vitamin i og masser af frisk hø. Skal lige sige de ikke spiser noget særligt af pillerne. Er vist ikke deres favorit. :doubt:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget?

Indlæg af Lina »

næh, men hvis du fylder maven med småkager, så er der heller ik plads til rugbrødet ;-)

Det KAN altså være en god ide at ikke fylde dem til randen med grønt - for så er du tilbage i at du selv skal sidde og regne på at de får nok af alting.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Søsser

Re: Hvor meget?

Indlæg af Søsser »

Jamen, hvor meget grønt snakker vi om. 1/4 peberfrugt om dagen eller hvad? Sådan mere en retningslinie

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget?

Indlæg af Lina »

hehe, ja den er altså værre.. for jeg har altid givet mine sådan efter gef├╝hl :oops:
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ren

Re: Hvor meget?

Indlæg af Ren »

Jeg deler mit meget op. De får 3 forskellige ting om dagen. Det spænder alt fra en gulerod af alm. størrelse, til to - tre stave peberfrugt til hver, 2 skiver agurk til hver, majs får de to stykker der er ca. 4 - 5cm lange olign.
I dag har de f.eks. fået 6 skiver agurk og 10 stave peberfrugt (6 rød og 4 grøn). Har 3 mutter. Så får de lidt så de ikke skriger konstant og de bliver heller ikke tykke.
Græs og mælkebøtter måler jeg mig ligesom frem til efterhånden som jeg får hældt buret. Får som regel plukket mere end jeg synes de skal have, men det er lidt svært at vurdere når man render og plukker.
Mine er dækket 100% ind. De har hø og ovator ad libitum og de spiser rigtig godt af ovatoren (mere end rigelig ind i mellem), så vi er i det som Lina kalder den sjove ende.

Søsser

Re: Hvor meget?

Indlæg af Søsser »

Tusind tak, så har jeg lidt at gå efter. Troede faktisk ikke de kunne få for meget grønt :(
Hvis bare man giver dem noget af det med meget c-vitamin i..
Hvorfor er det de ikke bare må få en masse grønt hvis der er godt med c-vitamin i?

Ren

Re: Hvor meget?

Indlæg af Ren »

Fordi de bliver fede. Jeg har haft en syg hun, som jeg gav græs 2 - 3 gange om dagen for at holde hendes vægt oppe. De andre i buret ved siden af kunne slet ikke klare at hun fik og de ikke fik, så gav altid dem en lille smule også. Nu har jeg så to basser der virkelig er på kur og skal tabe mellem 100 - 150gram.
Så alt med måde.

Cougar

Re: Hvor meget?

Indlæg af Cougar »

Mine får hø om morgen og om eftermiddagen får de igen hø, der fyldes op med piller og så får de græs + en anelse mælkebøtter. Altså nu her i sommertiden.

Jeg giver gerne så meget, at de får det de kan spise, men jeg sørger gerne for, at de har spist noget af deres hø inden de får deres græs.

Om vinteren er græsset skiftet ud med gulerødder og her får de også gerne det de kan spise.
Man finder hurtigt ud af hvor meget de kan spise og så giver jeg lige en anelse under den mængde, så der bliver spist helt op.

Giver jeg anden form for grønt, så er det gerne hvidkål og når de er vænnet til dette, så får de igen det de næsten kan spise.

Alt andet grønt får de kun mindre stykker af.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvor meget?

Indlæg af Kjelin »

Gulerøddder bør ikke gives dagligt, hellere kål, peberfrugt, broccoli mm, og her i sommerhalvåret græs :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Cougar

Re: Hvor meget?

Indlæg af Cougar »

Hvorfor ikke gulerødder dagligt?

Besvar