Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Teresa

Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Teresa »

Jeg synes ikke jeg kunne finde en tråd om dette, så ja, oprettede min egen. Som overskriften lyder er min skinnypige svært undervægtig. i februar var vi så uheldige at vores marsvine-piger (efter et års harmoni og idyl) kom op og slås, hvilket gik hårdt ud over min skinnytøs, som måtte til dyrelæge og syes med 5 sting :? :(. En måned eller to efter var hun igen afsted, denne gang grundet tænderne som hun fik raspet og klippet. Hun går nu med min gamle sheltie pige, og som tidligere nævnt hygger de sig rigtig sammen.

Desværre har hun svært ved at komme sig helt efter denne omgang. Jeg har hørt at skinnyer generelt har svært ved at komme sig efter sygdom, og dyrelægens teori er at de simpelthen ikke kan spise nok, når deres stofskifte er så højt, hvilket resultere i at de ikke kan tage på og holde varmen på ├®n og samme tid med et almindeligt foder. Efter at have læst lidt frem og tilbage på nettet er jeg kommet frem til at flere skinnyavlere fodre med 'special designede' skinny-blandinger af det ene og det andet fordi de netop har brug for flere fibre og ikke mindst kulhydrater end almindelige marsvin.

Jeg har i samråd med min dyrlæge prøvet at få hende op i vægt, og i øjeblikket fodres hun morgen og aften med en blanding af Zupreem og Oxbow, som dyrelægen før har haft held med at opfede chinchillaer på - der er dog en hage, at det er til den fine sum af 200 g til 210 kr,- :? Blandingen giver hende en god energi, og hun er hverken afkræftet eller kold - tværtimod er hun så vild med det at hun skriger hver gang nogle rejser sig, i tilfælde af at de lige skulle komme forbi hende med noget af det gode.. Derudover fodrer jeg med ovator som grundfoder - det er dog somom hun ikke rigtig gider at spise det, tilgengæld æder hun tonsvis af hø. Er også blevet rådet til at fodre godt med gulerødder, da de indeholder kulhydrater en mas. Hun vejer kun knap 600 gram på en god dag, og er gået op og ned i vægt siden feb. Hun er en lille skinny, og var i sine gode dage oppe på 700 gram.

Jeg kan næsten forstå på det hele, at ovator ikke alene kan bruges som fuldfoder til skinnyer, og jeg kunne så godt tænke mig at høre hvad fodre jeres skinnyer med, og om nogen har positive erfarringer med det ene og det andet i forbindelse med genopfedning? :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Lina »

jeg bruger så kun ovator til min.. men jeg ved at mange bruger royal rabbit til at give lidt extra.
Du kunne osse overveje vitakrafts kugler, de er rigtigt gode hvis dyrene kan tåle lidt extra på sidebenene.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Teresa

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Teresa »

Lina skrev:jeg bruger så kun ovator til min.. men jeg ved at mange bruger royal rabbit til at give lidt extra.
Du kunne osse overveje vitakrafts kugler, de er rigtigt gode hvis dyrene kan tåle lidt extra på sidebenene.
Har prøvet vitakrafts kugler, men det giver simpelthen ikke nok - kan slet ikke ses på vægten. Har kigget lidt på royal rabbit, men en stor del af det er desværre halm, og det er jeg ikke så vild med... :( :oops:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Lina »

er det muligt at den ikke har det varmt nok?
Det var nemlig min største bekymring, fordi vi lever 'koldt' her... og min er ganske rigtigt ikke helt så stor som jeg havde ønsket - men ellers fin og kompakt. Her er så brugt en teddy som varmepude.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Von Hammelev

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Von Hammelev »

Vi bruger rabbit royal og så ovator til vores.
Mutterne elsker rabbit royal, så det kan jeg varmt anbefale.

tira

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af tira »

jeg brugte også RR til mine da jeg havde dem :D

Teresa

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Teresa »

Lina skrev:er det muligt at den ikke har det varmt nok?
Det var nemlig min største bekymring, fordi vi lever 'koldt' her... og min er ganske rigtigt ikke helt så stor som jeg havde ønsket - men ellers fin og kompakt. Her er så brugt en teddy som varmepude.
Jeg tror det ikke. Jeg tjekker hendes temperatur flere gange dagligt, fordi jeg netop opdagede at hun var kold en dag (efter hun var blevet syet sammen igen). Siden har jeg tændt radiatoren igen, og så har hun (næsten - går jo i skole) altid haft en varm flaske med pels på til at ligge sig op af. Derudover går hun jo med Sepratchewangine (sheltie) nu, som hun ellers så fint afbenytter som hendes egen personlige pelskåbe - ved ikke om du har set min billede af dem forleden, men det er et af mange, hehe... :roll:

Rabbit Royal - også selv om der er så meget halm i? Troede slet ikke marsvin måtte få halm :oops:

von_fancy

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af von_fancy »

Til mine fodrer jeg med en blanding af ovator+valset korn+m├╝sli foder. M├╝sli foderet er noget vi henter i Tyskland, lige pt. kører vi med Struktur-Mix - har tidligere vist et billede herinde af indholdet, super lækkert foder med masser af guf i. Det valsede korn er fordi de er helt vilde med det, og det giver et boost i forhold til at få størrelse på.
Og så får de selvfølgelig ligesom alle de andre Greenpower Grass med melasse, som er helt supert.

Teresa

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Teresa »

von_fancy skrev:Til mine fodrer jeg med en blanding af ovator+valset korn+m├╝sli foder. M├╝sli foderet er noget vi henter i Tyskland, lige pt. kører vi med Struktur-Mix - har tidligere vist et billede herinde af indholdet, super lækkert foder med masser af guf i. Det valsede korn er fordi de er helt vilde med det, og det giver et boost i forhold til at få størrelse på.
Og så får de selvfølgelig ligesom alle de andre Greenpower Grass med melasse, som er helt supert.
Nå ja, Green power Grass har jeg slet ikke tænkt på. Har læst lidt om det, noget med 92% hø og 8% rørmelasse ikke? - Kommer i ekstra melasse i?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Lina »

niks, bruger det bare som det er.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af von_fancy »

Lina skrev:niks, bruger det bare som det er.
Samme her

Teresa

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Teresa »

von_fancy skrev:
Lina skrev:niks, bruger det bare som det er.
Samme her
Det lyder som noget der skal prøves. :D

Teresa

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Teresa »

Struktur-Mix ser ud til at indeholde en sørens masse godt, men så igen 10% halm :?
Nogen der ved mere om hvordan marsvin har det med halm? Synes nemlig at huske at der var en masse debat om marsvin og halm for et par år tilbage?

von_fancy

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af von_fancy »

Teresa skrev:Struktur-Mix ser ud til at indeholde en sørens masse godt, men så igen 10% halm :?
Nogen der ved mere om hvordan marsvin har det med halm? Synes nemlig at huske at der var en masse debat om marsvin og halm for et par år tilbage?
Det er ikke halm.. Det er noget lucernehø der er i..

Teresa

Re: Specialblanding til skinnyer? - Mulig opfedningskur søges...

Indlæg af Teresa »

von_fancy skrev:
Teresa skrev:Struktur-Mix ser ud til at indeholde en sørens masse godt, men så igen 10% halm :?
Nogen der ved mere om hvordan marsvin har det med halm? Synes nemlig at huske at der var en masse debat om marsvin og halm for et par år tilbage?
Det er ikke halm.. Det er noget lucernehø der er i..
Så er det måske det forkerte jeg har kig på? - http://www.eggersmann.dk/index.php?pageID=432&WPID=19
Det kunne være du havde et link til den rigtige blanding så? :oops: (hvis man nu spørger pænt)

Besvar