Tænder :)

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

von sortfod

Re: Tænder :)

Indlæg af von sortfod »

Ja grene hjælper på tænderne.

Jeg aner ikke det du skriver Teresa omkring det kun er æble træer af frugttræer.

Men i hvertfald må de også godt få gran og pil. Gran der de mest nålene af.

Men pilgrenene afbarker de fuldstændig. Og det er virkelig guf i hvertfald for mine dyr. Og det er virkelig godt for deres tænder.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Tænder :)

Indlæg af Kjelin »

Dejligt at han har fået det bedre, jeg er også nysgerrig mht behandling med kul??


Ja grene er godt for tænderne, mine piller også barken af og spiser det :mrgreen:
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Marsvinemor

Re: Tænder :)

Indlæg af Marsvinemor »

Det var sørme godt at dit marsvin fik det bedre, og at du var hurtig til at reagere. :D

Marizzle

Re: Tænder :)

Indlæg af Marizzle »

Hehe, jeg kan godt forstå det er lidt spændende.
Jeg synes jo også det er ret fascinerende.

Jamen altså den stilk han fik var vidst fra små cherrytomater. Min mor husker ikke hvor meget hun gav ham - hun vidste ikke engang om han havde spist det, da hun havde skiftet hans bur. Men allerede fra første dag, kunne jeg jo se at den var helt helt gal.

Og jeg beskriver gerne behandlingsforløbet ..det kan jo gavne i fremtiden :) hehe.

Jeg ringede til dyrlægen, og beskrev hans opførsel, plus mistanken om tomatstilkene. Jeg fik ham meget meget hurtigt derhen, og de beholdt ham det meste af dagen - jeg skulle til begravelse så jeg måtte hente ham senere.
De ringede så ved en 14. tiden, og sagde at de godt kunne se at han havde det rigtig skidt. Han reagerede på sine omgivelser, men ville ikke snakke, spise eller andet.
De gav ham kul - som altså binder giftstofferne, sådan at det ikke kommer ud i blodet - gennem tarmen. :) så kommer det altså ud som afføring. Udover det, gav de ham paraffin olie, som sætter tarmen igang. Og det var simpelthen for at få det der nu var derinde, ud. Ydermere gav de ham smertestillende da de jo får ondt i mavsen. Og så fik jeg en træt lille gris med hjem igen.
Jeg har fortsat hans behandling med en omgang smertestillende i munden, 1 gang om dagen. og paraffin olie 3 gange om dagen - og så får han en lille smule fiberpiller for at sætte fordøjelsen igang igen.
Allerede da han kom hjem kunne jeg se enorm forbedring. Han snakkede med mig, gik selv rundt i buret, spiste agurk (som dyrlægen bad mig give ham, da det indeholder væske) dagene efter var han lidt cranky. Hvilket jo er ganske forståeligt. Men han har det meget meget bedre. Han har for første gang nu, været oppe i madskålen og spise hans normale foder. Han får agurk, stadig paraffin olie, og har fået sit sidste skud smertestillende her til morgen.

Han snakker, og går selv rundt. han er også rigtig glad for hø, så for at forkæle ham, har jeg lagt en kæmpe bunke derind, som han kan boltre sig i.
Han er stadig relativt cranky. Han knurrer når han er oppe. Men som tiden går bliver han gladere og gladere, og når det er aften, er han som regel glad og snakkende, når jeg tager ham op :)

Marizzle

Re: Tænder :)

Indlæg af Marizzle »

alatind skrev:Det er virkelig dejligt at han er i bedring...
Kan du uddybe den behandling han har fået...det lyder rigtig spændende, og er jo en behandling mod forgiftning, hvilket ikke ses så tit hos marsvin.
Ved du hvor meget stilk han fik, og hvad det var...kan du spørge din mor? Var det f.eks. fra cherrytomater, som købes med en stilk?

Ja sorry, men jeg bliver helt videbegærlig på det her...for jeg har ikke hørt før at man kan redde et marsvin med forgiftning ved hjælp af kul...hvordan fik han kul? Når det er hunde som får den behandling er det jo ret voldsomt, og de kaster helt vildt op, så vidt jeg husker...det kan marsvin jo ikke...

forresten - et lille ekstra fact .. :D hehe. jeg er selv ret videbegærlig, så det er dejligt at I spørger. :D hæhæ.
Der har været et afsnit af Alarm 112, på tv2, hvor en lille dreng spiser nogle bestemte bær, og der kommer han på skadestuen, og der får han kul.
Mit marsvin fik det oralt, dvs. det er noget de har givet ham i munden. Det binder jo som sagt giftstofferne, til afføringen, så det kommer ud, istedet for at blive optaget i tarmen og komme ud i blod osv osv. :D
Men de fik vidst konstateret at han vidst nok var blevet ret slemt forgiftet. stakkels lille gris.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Tænder :)

Indlæg af Kjelin »

Hvor spændende at høre om og krydser rigtig meget for at han hurtigt får det bedre :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Tænder :)

Indlæg af alatind »

Tak for uddybningen af forløbet...spændende at læse og dejligt at han er blevet frisk igen.
Hilsen Line Tind

Marizzle

Re: Tænder :)

Indlæg af Marizzle »

hehe, tak :)

Ih altså
Hvad gør jeg hvis han har spist papir? ..fra en lommelet?
jeg havde ham oppe i min seng, for at give ham paraffin olie, og så lå der tilfældigvis en kleenex ..og den fik han lige en luns af.
what to do?

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Tænder :)

Indlæg af alatind »

det tror jeg så ikke der sker noget ved...slet ikke hvis det kun er et mindre stykke...det er jo ikke giftigt som sådan...men det er vist en altædende svinebasse du har dig :lol:
Hilsen Line Tind

Marizzle

Re: Tænder :)

Indlæg af Marizzle »

hahahaha. altædende? det er vidst ikke ordet :D ..

Teresa

Re: Tænder :)

Indlæg af Teresa »

von sortfod skrev:Jeg aner ikke det du skriver Teresa omkring det kun er æble træer af frugttræer.
Altså jeg ved heller ikke om det passer. Overvejer kraftigt at skifte min dyrelæge, men det er hvert fald det han har sagt. :)

Marsvinemor

Re: Tænder :)

Indlæg af Marsvinemor »

Nu kan det godt være jeg er helt galt på den. Men så må I sige til, altså:

Marsvine mad altså tørkost, marsvine piller er godt for selve marsvinet. Grønt pga. c-vit. Og høet pga de bagerste tænder (kindtænderne).
Så snakker I også om fortænderne og der er jeg ikke med. Er det der det er godt at give dem de der kugler eller er der andet i vil råde mig/andre til??

PT. giver jeg tørkost til mine, grønt og gulerødder og hø. Men blev pludselig meget i tvivl omkring fortænderne :S

Hilsen en lidt forvirret marsvine ejer :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Tænder :)

Indlæg af Lina »

altså umiddelbart fodrer du fint nok, så jeg ville bare tage det stille og roligt.

Og du kan altid stikke en æblegren i ny og næ, bare for hyggens skyld.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Tænder :)

Indlæg af von sortfod »

Alt hvad marsvinet smider indenbors der skal hakkes kan slide på tænderne, hø, grønt, tørfoder og når de gnaver i huse, grene osv.

Der er blot forskel på hvor meget det hver især sliber tænderne og om det er kind tænderne eller fortænderne der bliver slebet.

Men ved at give marsvint tørfoder, forskellige slags grønt såsom gullerøder, osv. Og så eventuelt grene og andet godt der skal gnaves af. Samt hø, så skulle marsvinet ha det fint med at slibe tænderne.

Marsvinemor

Re: Tænder :)

Indlæg af Marsvinemor »

Til Lina:

Dejligt at høre jeg ikke er helt forkert på den. Sidste gang jeg tog en gren ind i buret, jeg har lang hårs marsvin, der filtrede det sig ind i dens hår. Så tør næsten ikke at give grene. Men jeg kan blive nødt til det. Så må ud og høre mine forældre om de har et par grene jeg kan få :)


Til von sortfod:

Altså grene der må jeg jo prøve, efter sidste forsøg tør jeg næsten ikke. Men vil gør alt for de søde dyr ;-)
Men giver gulerødder og hø og agurk, broccoli, og rød peber.
Og hvis de så ændre spiseevne eller hvad man nu siger, må jeg jo til dyrlægen :)


Tak til jer begge to.
Hilsen Pia

Besvar