Ekstra kræsen?

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
nicolai-s

Ekstra kræsen?

Indlæg af nicolai-s »

Har for mange år siden haft marsvin, men den mindste af mine knægte fik en marsvineunge til sin fødselsdag, og siden har jeg prøvet næsten alt grønt jeg kunne finde på: mælkebøtteblade, gulerødder, agurk, salat osv og den spiser ikke noget af det. Jeg kan se at den spiser sit fodder, men kan det virkelig passe at den slet ikke kan li' noget grønt. Jeg mindes at mine gamle marsvin sprang direkte på grønne ting så snart de landede i buret.

von_fancy

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af von_fancy »

Det lyder usandsynligt at den bare ikke kan lide det... Men umiddelbart tænker jeg om den går alene? For det kunne godt have en indvirkning på at den måske ikke helt kan finde ud af at det faktisk smager godt... Så jeg ville starte med at skaffe den en ven (af samme køn) hvis den går alene, hvis det var mig ;)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af Lina »

hvis den nu er født og opvokset et sted hvor den ikke er blevet introduceret for grønt - ja så ved den ikke at det kan spises.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

CBKHLeo

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af CBKHLeo »

....lidt langt ude det her, men prøv at smaske gulerødder selv foran den, så kan det være at den lærer det... :lol:

nicolai-s

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af nicolai-s »

Tak for svarene, jeg har læst lidt op på marsvinets lyde og der er ingen lyde der indikerer sult.

Han går alene pt.

Om det lyder skørt eller ej så er jeg sgu villig til at spise et par gulerødder for at se om han fanger interessen ;)

von_fancy

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af von_fancy »

nicolai-s skrev:Tak for svarene, jeg har læst lidt op på marsvinets lyde og der er ingen lyde der indikerer sult.

Han går alene pt.

Om det lyder skørt eller ej så er jeg sgu villig til at spise et par gulerødder for at se om han fanger interessen ;)
Men at overveje en ven til ham?

nicolai-s

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af nicolai-s »

Har mere eller mindre besluttet mig for at købe et udebur her til sommeren med masser af plads. På den måde kan han sammen med en ny ven stå ude på altanen og nyde soltimerne sammen med os.

Igen, tak for svarene.

jjogab

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af jjogab »

husk hvis det marsvin skal stå ude må der ikke være under 10 grader da det giver stress - generelt er marsvin ikke udedyr da de kun har en lag pels og ikke som kaniner underuld.
Og hvis du vil have et marsvin mere skal du købe det "hurtigtst" muligt da dit marsvin kan glemme marsvinet sprog så en god - og billig invistering (125-150kr) er en rigtigt gos id├® marsvin vil også blive mere tam da det vil føle sig tryg. Marsvin er og bliver flokdyr :wink:

von sortfod

Re: Ekstra kræsen?

Indlæg af von sortfod »

Det med de 10 grader har altså noget med at gøre at marsvinene ikke trives i så kolde grader. Det kan ha indvikning på deres leve tid bla.

Marsvin kan sagtens være ude dyr. Det kræver bare de bliver sat ud mens det er varmt i vejret og så går derude og i takt med temperaturen daler vænner de sig til det. Hvis blot de er i læ for vind og vejr. Nok lige med undtagelse af denne strenge vinter vi har haft denne gang.

Marsvin glemmer ikke fra den ene dag til den anden marsvin sprog. Så fordi vedkommende venter lige lidt med at anskaffe sig endnu et marsvin det dør det første altså ikke af. Det kan være en fordel at få 2 stk. som har en alders forskel. Historien melder ikke noget om hvor lang tid det marsvin har været alene. Så vi kan ikke vide om det har været det i 1 uge eller om det er 5 mdr.

Men ja en ven til det vil da være at foretrække da marsvin korrekt nok er flok dyr og trives bedst mindst 2 sammen.

Besvar