Green power

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Green power

Indlæg af Lina »

og kigger man på RR's deklaration ifølge deres hjemmeside.. så er der jo svinemeget korn i - og der forstår jeg så slet ikke hvorfor folk sværger til det...

Ingredients: Grass, Wheat, Oats, Oatfeed, Barley, Peas Maize, Alfalfa, Wheatfeed, Dehulled Soya Bean, Herbs (marigold flowers, mint and nettle), Carrot, Glucose, Straw, Soya Oil and Fruit.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Agurken

Re: Green power

Indlæg af Agurken »

Hvordan er det med Grass og skinnyer ??

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Green power

Indlæg af Kjelin »

Du kan fint bruge det til skinnyer - de er jo netop i den gruppe der snildt kan bruge ekstra energirigt foder, pga deres store varmetab.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

von_fancy

Re: Green power

Indlæg af von_fancy »

Agurken skrev:Hvordan er det med Grass og skinnyer ??
Mine Skinnyer er blandt dem der får Grass dagligt. Men de skal vænnes til det langsomt når man starter med at give dem, da det ellers godt kan give dårlig mave. (Kan det nok også ved de alm. marsvin, men der er lidt kortere afstand mellem diarr├® til det er rigtig galt, ved en skinny..)

Agurken

Re: Green power

Indlæg af Agurken »

von_fancy skrev:
Agurken skrev:Hvordan er det med Grass og skinnyer ??
Mine Skinnyer er blandt dem der får Grass dagligt. Men de skal vænnes til det langsomt når man starter med at give dem, da det ellers godt kan give dårlig mave. (Kan det nok også ved de alm. marsvin, men der er lidt kortere afstand mellem diarr├® til det er rigtig galt, ved en skinny..)
Super.. :)

Det var nemlig lidt sarte maver jeg havde i tankerne..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Green power

Indlæg af Lina »

jeg har så aldrig oplevet nogen af mine få bare lidt dårlig mave af det, men jeg skal ikke kunne sige om det er den mængde jeg giver... så fisk..
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Green power

Indlæg af von_fancy »

Mine har heller ikke fået dårlig mave af det, men når det kommer til skinnyer vil jeg hellere starte meget langsomt og trappe op, for erfaret i andre sammenhæng er der bare ikke langt fra man opdager diarr├® ved en skinny til det er rigtig galt.

cavies

Re: Green power

Indlæg af cavies »

Lina skrev:Nu klør jeg mig jo lidt i nakken over at der hele tiden bliver skelet til 'den store mængde melasse'... øh ja, men det ER altså kun 8%, og det er jeg pænt sikker på er væsentligt mindre end alt det sukkersnask der er i diverse musliblandinger, som folk rask væk blander deres foder op med.

Så måske der lige skulle lidt ro på 'sukkerpanikken'...
Nu fodrer man jo normalt heller ikke kun med m├╝sli blandinger. Og ja det ved alle vist også er fedende.
Sukker er ikke godt for nogle i store mængder...hverken dyr eller mennesker.

von sortfod

Re: Green power

Indlæg af von sortfod »

Agurken skrev:Hvordan er det med Grass og skinnyer ??
Fint fint til skinnyer.

Alle mine mutter får grass hver dag. De får det hver aften inden jeg går i seng.

Og det har jeg ikke oplevet problemer med hverken pga. melassen. Eller generelt med overvægtige dyr.

Og skinnyerne elsker det også, og de kan ligesom alle andre marsvin godt tåle det. Der er ingen forskel der på skinnyer og andre marsvin.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Green power

Indlæg af Lina »

cavies skrev:
Lina skrev:Nu klør jeg mig jo lidt i nakken over at der hele tiden bliver skelet til 'den store mængde melasse'... øh ja, men det ER altså kun 8%, og det er jeg pænt sikker på er væsentligt mindre end alt det sukkersnask der er i diverse musliblandinger, som folk rask væk blander deres foder op med.

Så måske der lige skulle lidt ro på 'sukkerpanikken'...
Nu fodrer man jo normalt heller ikke kun med m├╝sli blandinger. Og ja det ved alle vist også er fedende.
Sukker er ikke godt for nogle i store mængder...hverken dyr eller mennesker.
Nej men mange sværger til at blande op med diverse ting, fordi man har skinnyer eller whatever - og jeg er pænt sikker på at der i de tilfælde så nok er langt mere sukker i end de sølle 8% vi nu snakker om her.
Plus at der så osse er f.ex. mere korn i.. og sikkert osse mere af andre ting, som de egentligt ikke har godt af.
Og jeg går jo så i min naivitet ud fra at folk ikke giver 1 kg Grass til hvert marsvin om dagen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

cavies

Re: Green power

Indlæg af cavies »

Jeg ved ikke hvor meget melasse der er i eks. RR.
Man bruger melassen for at bevare vitaminerne i fodret, og/eller for at det skal bevare fugtigheden. Så det er ofte tilsat div. foder. Det er ikke tilsat fordi det er en ekstra "godbid" for dyret.
Og det jeg bare prøver at fortælle er....Hvis man i forvejen har store dyr er der ingen grund til at fodre dem med eks. Grass eller andre produkter tilsat melasse.
Men det er super hvis man har nogle dyr der mangler masse. Dog stadig i begrænsede mængder.

von sortfod

Re: Green power

Indlæg af von sortfod »

Jeg har normal størrelses dyr for det meste. Og der er altså ikke nogen af dem der er blevet fede af at få grass hver aften siden Sig sidste år.....

De får mere masse ja, men ikke som fedt. I hvertfald ikke mine... Men ja hvis man har store dyr på 1300 gram eller mere så kan det da blive et problem....

Men vil så sige at min mors "tykke" Panda også får grass uden at blive fed af det og han ligger på ca. 1300 gram.

cavies

Re: Green power

Indlæg af cavies »

Jeg tror alle ved at sukker ikke er godt, især ikke hvis man i forvejen er overvægtig.
At man så vælger at spise sukker alligevel er jo ens egen sag.
Jeg tror jeg stopper her, da det åbenbart er svært at komme igennem med mit budskab.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Green power

Indlæg af Lina »

Dit budskab går da fint igennem???

Det ville nu engang være dejligt, hvis folk ikke tyede til det argument fordi andre ikke er enige med dem...
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Green power

Indlæg af von sortfod »

Vi er bare ikke helt enige. Kun delvis.

Men som sagt har jeg ikke nogen skrupler med det, da jeg ikke har overvægtige dyr hos mig.. Kun alm. vægt og så dem der godt kunne trænge til noget mere.... :D

Besvar