Stenfrugter

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Låst
Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Stenfrugter

Indlæg af Lina »

Marsvinefolket er ikke altid enige om stenfrugter - må de få kødet, hvis bare man piller stenen fra, eller må de ikke.

Vi har derfor fået lov at bruge følgende indlæg som et opslag - og så kan man derefter selv vurdere, om det er en risiko man vil løbe eller ej.
PiaB skrev:Nu har jeg en svigerinde som læser sin kandidat i naturresourcer (dog afbrudt pt af barsel) og hun er ægte plantenørd :lol:
i forbindelse med jeg undersøgte blåsyre indhold i nogle frugter hev jeg lidt i hende - hun er så klog :lol:

Generelt set:
ALLE stenfrugter, frugtens kød og frugtens grene og rødder indeholder blåsyre! ALT! også kødet! uanset om man står og piller stenen ud! :wink:

Det der så gør at f.eks. marsvin tåler nogle stenfrugter bedre (eller ikke-tåler dem mindre) end andre er koncentrationen af blåsyre i f.eks. kødet...
mængden af blåsyre i nektariners frugtkød OG sten er f.eks. ikke nær så høj som blommer! :wink:
Derfor er mængden af den indtagede blåsyre væsentligt mindre...

mennesker som er vant til at spise mange blommer tåler dem f.eks. rigtigt godt! Men hvis en som ALDRIG spiser blommer (f.eks. mig :roll: :lol: ) får en mild forstoppelse - så er blommer et fantastisk naturligt afføringsmiddel :lol: for min krop tåler ikke blåsyren...

http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5syre
En blåsyrekoncentration på få hundrede ppm i luft vil slå et menneske ihjel i løbet af få minutter[4]. Giftigheden skyldes cyanidionen der forhindrer den cellulære respiration. Mest kendt som middel i kemisk krigsførelse er blåsyre nok under navnet Zyklon B, der blev brugt af Hitlers nazi-regime til udryddelsen af jøder og andre politiske modstandere under 2. verdenskrig.
:shock: Denne del er i mine øjne så stor en advarsel at ingen af mine dyr vil få det mindste der kunne minde om noget som helst med stenfrugter

Blåsyre er ikke for sjov, og jeg ryster hver gang på hovedet når jeg hører om folk der giver der rotter mandler, tørrede abrikoser o.l.....
hver gang leger de med dyrets liv - eller dens tarmflora!
Jeg har en gang modtaget en hamster - den havde diarr├®, hvilket jeg undrede mig over og hørte sælger ad - "jamen den fik lidt blomme med i kassen"
1 døgn senere var den lille skid død af diarr├® og blåsyre forgiftning, trods intens behandling med zoolac og noget der skulle neutralisere blåsyren, som den fik af dyrlægen :(

blåsyre er møggiftigt hvis mængden bliver for stor ift. dyrets vægt og hvor godt arten tåler blåsyre...
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Låst