Sådan går det når man fodrer forkert...

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

mon ikke vi alle kender den med at vi jo gerne vil være så goe og rare ved dyrene som vi overhovedet kan... og derfra er det jo ikke ret svært at kamme over og ende i at være goere og rarere end dyrene har godt af ;)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

stjernekaster

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af stjernekaster »

Føj da, for nogle tænder !!
Måske søger folk ikke så mange oplysninger om marsvin, da de i mange år har været "børne kæledyr" og kender nogle, der kender nogle, som kender nogle der har givet den slags kost ?
Hmm..

mutte-mor

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af mutte-mor »

Det er da skræmme billeder der vil noget...

Mener jeg giver mine små mutter en god kost, piller,hø er der altid i buret, friskplukket græs hver dag, peber hver dag og gulerod eller agurk som hygge i sofaen..
Men jeg måtte alligevel lige have dem ud og tjekke tænder da jeg så disse billeder... De ser pæne ud.. pæne hvide, ingen hakker at se, men hvor lange skal tænderne egentlig være..

Det skal lige siges at jeg også flittigt henter æblegrene til dem..

Mvh. Heidi

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

det skal være sådan at læberne dækker bisserne
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

mutte-mor

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af mutte-mor »

:D så har mine mutter fine bisser...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

Hvis man hiver læberne henholdsvis op eller ned, så kan det altså godt se drastisk ud... men hvis læberne fint dækker i afslappet tilstand (hængende neger-underlæbe tæller ikke), så er det stadig fint.
Der er jo lidt individuelle forskelle i bygningen.. lidt lissom når nogen mennesker smiler, så viser de hele gummesættet osse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

mutte-mor

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af mutte-mor »

Se se, som jeg lærer nye ting herinde... :)

Men jo mere jeg ved, jo bedre kan jeg passe mine (min søns) dejlige små dyr...

Enots

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Enots »

Mine får hver dag et lille stykke grønt fra hånden, på den måde kan jeg nemlig også lige få at se, om de er som de plejer (hænger skrigende ud over kanten) O:) masser af hø bliver der spist hver dag og så ovatar (er ikke lige sikker på stavningen). Frugt får de ikke, det spiser vi selv he he.

EliseBoisen

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af EliseBoisen »

Hvor meget grønt giver i andre jeres mutter? Jeg ved ikke helt om jeg giver for meget... Her om sommeren får de meget græs og det er deres maver vandt til, men hvor meget er for meget af grønt, græs og mælkebøtter og den slags? Jeg giver kun meget sjældent frugt og kun i meget små mængder :)

Houmann

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Houmann »

EliseBoisen skrev:Hvor meget grønt giver i andre jeres mutter? Jeg ved ikke helt om jeg giver for meget... Her om sommeren får de meget græs og det er deres maver vandt til, men hvor meget er for meget af grønt, græs og mælkebøtter og den slags? Jeg giver kun meget sjældent frugt og kun i meget små mængder :)
I min verden kan man ikke give for meget grønt, hvis det vel og mærke er varrieret grønt de får. Mine dyr får ca. 100 gr. grønt pr. snude pr. dag. Kender folk der giver 2-400 gr. grønt pr dag, så dyrene konstant har adgang til friskt grønt, 24 timer i døgnet.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Mysteries »

Houmann skrev:
EliseBoisen skrev:Hvor meget grønt giver i andre jeres mutter? Jeg ved ikke helt om jeg giver for meget... Her om sommeren får de meget græs og det er deres maver vandt til, men hvor meget er for meget af grønt, græs og mælkebøtter og den slags? Jeg giver kun meget sjældent frugt og kun i meget små mængder :)
I min verden kan man ikke give for meget grønt, hvis det vel og mærke er varrieret grønt de får. Mine dyr får ca. 100 gr. grønt pr. snude pr. dag. Kender folk der giver 2-400 gr. grønt pr dag, så dyrene konstant har adgang til friskt grønt, 24 timer i døgnet.
Jeg er enig, og det kommer meget an på hvad man giver af grønt. Frugt bør IKKE være den daglige kost, da det indeholder for meget sukker og syre. Men at give store mængder græs f.eks., det er nok den mest naturlige fodring.
Man skal i øvrigt nok tænke frugt=slik for marsvin, og så kun give det som en godbid en gang imellem, ligesom vi heller ikke selv bør spise slik hver dag :)
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af putte »

Nu ved jeg godt at denne tråd er nogle år gammel men jeg ville lige høre, om jeg har forstået den rigtig. Sådan som jeg læser den, så skal mutterne have mest tørfoder/hø frem for grønt for ellers kan deres tænder komme til at se sådan ud som på billederne af de stakkels marsvin. Er det rigtig læst? For har ellers læst det modsatte i en anden tråd.
Vores mutter får forskelligt grønt 3 gange om dagen - morgen, eftermiddag og aften. Det er måske for meget? Ved siden af har de en madskål stående med CK.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

nej problemet her er sukker/syre - altså alt for meget frugt. Grønt er helt fint. Men frugt indeholder stadig sukker, omend det er frugtsukker, og det kunne man så se på bisserne her.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af putte »

Lina skrev:nej problemet her er sukker/syre - altså alt for meget frugt. Grønt er helt fint. Men frugt indeholder stadig sukker, omend det er frugtsukker, og det kunne man så se på bisserne her.
Jeg er glad for at høre at jeg havde læst teksten forkert Ôÿ║
Vores mutter får slet ikke nogen former for frugt men udelukkende grønt af forskellige art for har også læst hvor usundt frugt er for dem. Så jeg er glad for at vi kan blive ved på den måde.
Mange tak for dit svar tilbage :D

Besvar