Sådan går det når man fodrer forkert...

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

Vi har et par feriebørn, og for en ordens skyld, følgende billeder er IKKE af mine feriebørn fra Saturns.

Ejeren er af den type, som giver mig lyst til at prøve at banke foderargumenter ind i hendes hovede med en marmorkagerulle... I kender typen, den med misforstået godhed.
De to små øffere spiser ik reget meget tørkost, og de får ellers vitakraftkugler... men det er ikke så underligt, for der bliver postet i dem af grønt... og frugt, og iblandt frugten osse en filans masse syreholdigt 'fordi de så godt kan lide appelsin' ..

Resultatet af denne her misforståede godhed, ja den ses altså nu... på bisserne.
De to piger har tænder der ligner 20 røde cecil og 2 liter coca cola hver dag :?

Billederne viser desværre ikke helt hvor misfarvede de er...

Billede

og her uden knæk, sikkert pga forkert kost
Billede

Så når vi fodermæssigt snakker om at fodre mere konservativt, og styre os med det grønne - så ER det altså ikke fordi vi ikke under dyrene det grønne at spise. Det er tværtimod fordi det på længere sigt er i dyrenes interesse at man fodrer så korrekt som muligt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Myrina

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Myrina »

Er det så fra nu af at man ikke mere skal dunkes oveni hovedet, fordi man ikke giver grønt og frugt hver dag?

Men masser af hø og grundfoder?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

jasgu!

Det folk glemmer er jo altså at selvom der nok er langt fra vores tamme marsvin, til de marsvin der lever på sletten i argentina eller wherever, så er deres fordøjelsessystem jo nok ikke ret forskelligt af den grund... og på sletterne, der flyder det altså ik med appelsiner, æbler, vindruer, agurker osv.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

nicole71

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af nicole71 »

uha sikke nogen tænder

her består foderet af hø ad libitum. pille foder ad libitum og grønt som snak.

de små elsker jo det grønne og de får vinteren igennem hvidkål og gulerødder, men i sommer tiden består det grønne af selv pluk og hvad jeg ellers bruger til salat m.m
de får grønt efter sæson.

jeg har også 4 ferie børn fra to forskellige familier. må da lige tjekke deres bisser engang. den ene familie er nemlig lidt for gode ved dem. de er lige runde nok.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

Det er jo egentligt sjovt, for det med at være for go og rar ved dyrene, det sker tit i børnefamilier... hvorfor er de så ikke samtidigt goe og rare ved deres børn, og lader dem leve af burgere, pommes fritter og cola?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Myrina

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Myrina »

Må børn ikke få det? :shock:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

niks, men jeg må gerne...
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Næsedyret

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Næsedyret »

Det nedereste billede ligner i mine øjne 'læbesvamp' som bare sidder på tænderne. Lyder måske åndet - men det er faktisk reelt nok, -læbesvamp sætter sig også på tænderne, -udbrud på næsen kan komme efterfølgende. En lille syre-pause skulle kunne gøre tricket - så får bassen fine hvide bisser igen.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Kjelin »

Ad for nogle grimme bisser. Ja tror da også hellere jeg må kigge tænder på mine kusines svin, de lever vist også vældig meget af grønt.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Lina »

med dem her tror jeg at hovedsynderen er frugt.. akkurat som hvis man kigger på mig, så ved man at hovedsynderen er chips :oops:
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Kjelin »

Lina skrev:med dem her tror jeg at hovedsynderen er frugt.. akkurat som hvis man kigger på mig, så ved man at hovedsynderen er chips :oops:
:lol: Og min til tider hyperaktivitet må hænge sammen med den mængde sukker der til tider ryger indenbors *GG*
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Precious

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Precious »

Lina skrev:jasgu!

Det folk glemmer er jo altså at selvom der nok er langt fra vores tamme marsvin, til de marsvin der lever på sletten i argentina eller wherever, så er deres fordøjelsessystem jo nok ikke ret forskelligt af den grund... og på sletterne, der flyder det altså ik med appelsiner, æbler, vindruer, agurker osv.
gør det ik??????????????? :shock:

heidi

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af heidi »

puha... nu jeg jo ret ny ifaget med marsvin.... derfor tror jeg måske jeg kan være en der giver for meget grønt :shock: . troede egentlig ikke de kunne få for meget. mine får salat eller gulerødder, blomkål og peberfrugt for det meste. hvor meget er for meget???? er der en grønt doserings tommelfingerregel indenfor marsvin ???
hvordan holder man dem bedst når bisser skal tjekkes egentlig, tror da mine vil bide mig hvis jeg prøver at tjekke :?

Athene

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Athene »

heidi skrev:puha... nu jeg jo ret ny ifaget med marsvin.... derfor tror jeg måske jeg kan være en der giver for meget grønt :shock: . troede egentlig ikke de kunne få for meget. mine får salat eller gulerødder, blomkål og peberfrugt for det meste. hvor meget er for meget???? er der en grønt doserings tommelfingerregel indenfor marsvin ???
hvordan holder man dem bedst når bisser skal tjekkes egentlig, tror da mine vil bide mig hvis jeg prøver at tjekke :?

Mine får også grønt hver dag, men som dig.. kål, majs (gule hehe), græs, mælkebøtter, skvadderkål osv. Tror også det er frugten som er synderen, da der er så meget sukker og syre i.

Dolphi

Re: Sådan går det når man fodrer forkert...

Indlæg af Dolphi »

Lina skrev:Det er jo egentligt sjovt, for det med at være for go og rar ved dyrene, det sker tit i børnefamilier... hvorfor er de så ikke samtidigt goe og rare ved deres børn, og lader dem leve af burgere, pommes fritter og cola?
Hvis man giver ungerne for meget cola begynder tandlægen at piske en stemning op omkring SYREANGREB - altså det er sørme heller ikke let :oops: :mrgreen:

Tilbage til emnet : Stakkels mutter og ja jeg er sikker på at der er nogle opdrættere/marsvineejere der går "amok" med grønt og alt muligt andet.

Så =D> for din lille "opsang" !

Besvar