Gonzo og Ikana

Her kan du fortælle om planlagte kuld / nuværende parringer.

Redaktør: Redaktører

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Ulla »

Christina. Sig til hvis det er, Kirsten kan måske hjælpe med ungerne hvis det er, hun har jo tre der er 14 dage på torsdag. Hun kan måske tage en af ungerne til aflastning.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Stort øv! Jeg kan godt forstå du ikke synes det er trygt at vente med baytril til i morgen. Det ville jeg heller ikke være, og det kan gå så stærkt med marsvin :(
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Mysteries »

Hun er okay. Feberen faldet til 40,4, hvilket jo stadig er feber, men klart bedre. Det har helt klart hjulpet hende med væskebehandling - hun er kvikket mere op efter hver gang. Hun har fået smertestillende fra i dag, men vi venter med antibiotika/baytril. Det er det i det at det vil gå direkte til ungerne, og det er ikke sikkert deres små maver og nyrer kan tåle det. Og en af dyrlægerne nævnte det måske kunne være som det man ser hos søer, at de får farefeber. Hun spiser også lidt mere nu, men jeg giver stadig lidt CC så jeg er sikker på at hun bliver holdt i gang og har energi nok. Og væskebehandling fortsætter jeg med til hun er ovre feberen.
Ungerne ser ud til at klare sig indtil videre ved at jeg giver grød og lidt vand et par gange dagligt til de mindste to. Nu har jeg også set den mindste die lidt.

Ulla: tak for det. Jeg havde selv tænkt på dig og Kirsten Walther hvis det gik helt galt :)
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Ulla »

Jeg krydser fingere og håber det bedste :hug

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvordan går det me Ikana og ungerne Christina?
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Mysteries »

Den lille lyse han dier slet ikke hos hende, men han er en sej lille fyr og spiser grønt og hø og lidt tørfoder (Excel med oregano og solbær, de piller er nemlig meget små, og Vitakraft junior). Jeg startede med at give ham lidt grød fra mandag, men ville ikke overdrive, da jeg jo helst ville have ham til at die. Da jeg om onsdagen prøvede at sætte ham til mors dievorte var han mere interesseret i mine fingre, og så gav jeg op og har kørt ham på mere grød siden. Han tabte sig fra 98 til 88 g i starten og er i dag på 96 g, meget kvik og meget sulten når jeg giver ham grød. Jeg kan ikke forstå han kan have så meget i sin lille mave. I starten turde jeg ikke give ham mere end et par ml ad gangen, da man jo siger de kan have ca. 20 ml i maven pr. kg. Nu spiser han 4 ml og virker stadig sulten. Han er måske nok lille, sammenlignet med søsteren på 143 g, men jeg er ikke i tvivl om at han nok skal klare den.
Ikana har haft feber hele tiden og begyndte også at ralle fra luftvejene morgen og aften fra omkring onsdag tror jeg. Hun har ikke spist så meget og mister pelsen på ryggen og maven, sikkert pga. hormoner og manglende ernæring. I starten gav jeg hende Critical Care 3 gange dagligt, omkring 5 ml. Og væske under huden også, op til 30-40 ml sammenlagt på et døgn. Hun virkede som om hun kvikkede op efter hver gang. Hun har også fået et par kalkinjektioner og er på meloxoral (det samme som metacam) siden tirsdag. Jeg vurderer lige om hun skal have i dag også.
Da jeg havde en lang arbejdsdag torsdag tog jeg mor og unger med på arbejde, for at kunne give den lille lyse han grød og for at dyrlægerne kunne se på Ikana om der var noget mere vi kunne gøre for hende. Min chef synes stadig ikke vi skal give antibiotika, af hensyn til de to diende unger, men at vi ser det an til mandag. Torsdagen betød desværre også at hun tabte sig yderligere, da hun ikke spiste nok. Så skal lillemand med på arbejde igen, bliver det med en barnepige og ikke mor.
Jeg har nu sat critical care doserne ret meget op. Putter så meget i hende hun gider, når jeg alligevel giver lillemanden grød. Vi er nok på 9-13 ml CC nu. Og hver gang jeg har fyldt CC på hende og sætter hende i buret, går hun i gang med at spise hø eller grønt. Hun spiser selv meget bedre nu, og jeg har været ude og finde majs og banan til hende, for at få lidt mere fedt på hende. Hun er skind og ben det lille pus, men holder ved. Jeg fatter ikke hun ikke har fået drægtighedssyge for længst, men tror det har været super vigtigt at jeg fra starten af sørgede for væske og CC. Hun har så heller ikke haft så meget fedt at tage af, hvilket også kan have haft betydning for at hun ikke fik drægtighedssyge. Selve drægtigheden har nemlig tæret på hende i en sådan grad at vægtøgningen stoppede mellem uge 8 og 9 (men steg igen mellem uge 9 og 10) og at hun vejede 100 g mindre efter fødslen end før hun blev sat til han. Og det er ikke fordi hun har manglet foder under drægtigheden. De der kender mig, ved at jeg fodrer restriktivt med tørfoder. Men det gør jeg selvfølgelig ikke til en drægtig hun. Der har hele tiden været nok i tørfoderskålen til at der var rester hver gang jeg skulle fylde den, og jeg har haft øget mængden af grønt betragteligt for at sikre at hun fik nok. Og ekstra C-vitamin under det meste af drægtigheden. Og de sidste par uger givet et drys Vitakraft juniorkugler også.
I går var temperaturen for første gang "normal" (39,6), men steg igen om aftenen og er på 40 i dag. Hun virker bedre i dag, raller ikke, og jeg er fortrøstningsfuld og tror hun nok skal komme sig. Men det kommer til at tage lang tid før hun er klar til at få unger igen, hvis jeg da overhovedet sætter hende til han igen.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er jo både godt og skidt at læse, men i det mindste hænger de alle på. Krydser fingre for Ikana og babyerne [-o<
Nogen hunner er bare meget tynde, når de lige har født. Det er som om de under drægtigheden bruger af deres egne lagre, og giver det til babyerne. De bliver smalde over skuldrene, og man kan slet ikke genkende sit lækre dyr, og tror den aldrig bliver fin igen. Hun skal nok komme sig, hvis hun kommer over feberen, og du kan holde hende i gang indtil ungerne holder op med at dige. Godt at der er grønt ude, at friste hende med.
Billede

Besvar