Varme grise

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Varme grise

Indlægaf Næsedyret skrevet tirs 29. maj 2007 22:22

Jeg går første sommer i møde med skabsbur og da jeg har plexifronter er jeg begyndt at lure lidt på hvordan jeg holder burene kølige i sommervarmen. Jeg har fluenet i siderne for at give lidt luft -men alligevel kan ikke lade være med at tænke på hvordan jeg selv ville have det bag "glas" fronterne.

Idag har jeg købt termometere til at hænge op i burene så jeg kan følge med i hvor varmt der egentlig bliver. Så er guld-spørgsmålet jo -hvor varmt må det blive? -Hvad er ideal -temperaturen for et marsvin?
Næsedyret

Indlægaf Anonymous skrevet tirs 29. maj 2007 23:32

Jeg ved det faktisk ikke, men jeg ved at tit om sommeren dør der mange marsvin pga varmen.

Men jeg ved, at Janne har sådan nogle kæledyrs erhm hva hedder sådan nogle luft tingere hva hedder sådan nogle?? sådan nogle som drejer helt vildt hurtigt rundt, som at man kan få, som står og blæser luft når der er varmt?

Men altså sådan nogen, bare til kæledyr, og de skulle vist være ret gode :)
Anonymous

Indlægaf meyer skrevet ons 30. maj 2007 08:50

28 grader - Det er hvad jeg engang har fået oplyst, er grænsen for hvornår marsvin risikerer hedeslag.
Det er faktisk ikke meget og jeg skal idag ud og investere i et par køletårne fra El-Giganten (på tilbud til 299,-) så kan basserne få et i stuen og jeg kan få et i soveværelset.
Ellers bruger jeg fryseelementer som jeg graver ned i spånerne (så tør de langsommere og basserne får ikke frost) de kan holde burene kølige i lang tid.
meyer

Indlægaf Lemut skrevet ons 30. maj 2007 09:17

meyer skrev:Ellers bruger jeg fryseelementer som jeg graver ned i spånerne (så tør de langsommere og basserne får ikke frost) de kan holde burene kølige i lang tid.

- Det har jeg også gode erfaringer med ! :wink:

Og så ventilatorer :wink:
Lemut

Indlægaf Næsedyret skrevet ons 30. maj 2007 10:06

Ja 28 grader er ski ikke ret meget -eftersom jeg allerede har 24 i mine bure nu :shock: De der køle-tårne -hva' f... er det?
Næsedyret

Indlægaf Mutte skrevet ons 30. maj 2007 14:16

Næsedyret: jeg har også 23 grader i min stue - selvom jeg IKKE bruger fyrer!!

Og er også bange for hedeslag hos grisene til sommer.

Skal fryseelementerne bare ned i spånerne? Hvad så hvis de sidder fast (fryser fast som en tunge på fryserlågen.... :roll: ), når de popcorner rundt??
Kan man ikke lægge dem UNDER buret??
Mutte

Indlægaf meyer skrevet ons 30. maj 2007 14:24

Jeg har aldrig oplevet at noget frøs fast til fryseelementerne, spånerne hænger fast på dem men det er fordi elementerne bliver let våde mens de tør.

Jeg købte ikke køletårne i El-Giganten. De var sgu for små. De lignede bare en lille blæser, a´la varmeblæser, bare til kold luft.

Istedet kørte jeg i Jem & Fix og købte en: AIRCOOLER model SeasonsCOOL til 448,- Den ser ud til at kunne lidt mere ud i afkøling af varm luft :wink:
meyer

Indlægaf Marsvin skrevet ons 30. maj 2007 14:26

Vores har et aircondition anlæg stående i mutterummet. Så må vi andre svede inde i stuen 8)
Venlig hilsen

Johnny Ramm - @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede
Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator

Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Krogh skrevet ons 30. maj 2007 20:30

Jeg læste i en anden tråd et eller andet sted, at mutterne er meget glade for sten i burene.

Så til sommer har jeg tænkt at prøve med små brosten eller andre granit sten, som efter en tur i fryseren kommer ind i burene, så kan jeg sparer lidt på mine fryseelementer :lol:

Nu får vi se om det virker.
Med venlig hilsen
Charlotte
Krogh´s Opdræt
af gylden, satin, skimmel, lidt langhåret og lidt kæledyr.
http://www.kroghs-marsvin.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
E-mail: kroghcharlotte@hotmail.com
Krogh
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf DiegoStitch skrevet søn 10. jun 2007 20:23

Hej alle.

Jeg har de sidste par dage haft rigtig gode erfaringer med "hjemmelavede fryseelementer". Jeg proppede en fyldt vandflaske i fryseren og da den var helt frossen, viklede jeg et viskestykke omkring og lagde det i buret. Mine to grise har ligget op ad den kølige overflade hele dagen, når de ikke lige har gumlet græs. Vi var jo også oppe på 31 grader i Århus-området i dag...

Jeg læste om det tip herinde, faktisk. Ville lige dele det med jer andre, hvis I ikke har hørt om det før. Jeg synes i hvert fald det er mega smart :D
DiegoStitch

Indlægaf Mutte skrevet søn 10. jun 2007 21:42

DiegoStitch skrev:Hej alle.

Jeg har de sidste par dage haft rigtig gode erfaringer med "hjemmelavede fryseelementer". Jeg proppede en fyldt vandflaske i fryseren og da den var helt frossen, viklede jeg et viskestykke omkring og lagde det i buret. Mine to grise har ligget op ad den kølige overflade hele dagen, når de ikke lige har gumlet græs. Vi var jo også oppe på 31 grader i Århus-området i dag...

Jeg læste om det tip herinde, faktisk. Ville lige dele det med jer andre, hvis I ikke har hørt om det før. Jeg synes i hvert fald det er mega smart :D

Det samme har jeg gjort her til aften... Lige med en sok omkring. Smart!! :D
Mutte

Indlægaf DiegoStitch skrevet man 11. jun 2007 13:09

Ja, det er faktisk en rigtig god ide :idea: . Så sparer man også de penge, man ellers ville bruge på fryselementer :)
DiegoStitch

Indlægaf meyer skrevet man 11. jun 2007 14:22

Mine mutter flyttede ud i garagen i morges kl. 4.30, på det tidspunkt var der allerede 23 grader i stuen hvor de ellers bor. I går eftermiddags nåede temperaturen derinde 32 grader så der gik jeg og skiftede fryseelementer og kolde flasker hele tiden.
I morges var der 19 grader i garagen og lige nu hvor jeg lige er kommet hjem er der 20 grader ude hos dem, herinde hos mig er der 33 grader så nu tager jeg min kaffe og en god bog og sætter mig ud til basserne :wink:
meyer

Indlægaf Rollo skrevet man 11. jun 2007 22:26

Mine får pt fryse elementer pakket ind i håndklæder, som de så kan "putte" sig op af for ikke at dø af varme. Det er de meget glade for.

Nu her er dør+vindue åbent og køler lidt, men om natten vil jeg ikke ha' det åbent af hensyn til myg (er allergisk) men også fordi jeg ikke bryder mig om tanken at ha' en dør åben ud hvor alle kan vade hen.
- Så der regner jeg med at sætte min blæser til. Den larmer men køler.

Den står så grisene ikke får træk fra den, men forhåbentligt giver dem lidt nedkøling også. Selvom det jo først bliver slemt i morgen tidlig.
Billede
Brugeravatar
Rollo
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Anonymous skrevet man 11. jun 2007 22:41

herhjemme har vi en reeeeetig billig løsning, de to sidste uger har grisene gået mere eller mindre fri som de ville såfremt jeg var hjemme (og siden jeg har læseferie var jeg jo som reglen), så i de dagstimer hvor det blev rigtig varmt emigrerede grisene ind under sengen i den kølige skygge, der daser de eller tøffer rundt og leger heh, virker ikke som om de har det varm :)

Men vi har selvfølgelig også kun to grise så det er nok ikke en brugbar løsning for andre heh

Er der egentlig nogle andre der har erfaring med at have marsvinene gående frit?
Anonymous

Næste

Tilbage til Pasning