hjælp til en kommende marsvinefamilie

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
FruMosen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 7. nov 2015 21:47

hjælp til en kommende marsvinefamilie

Indlæg af FruMosen »

håber I kan hjælpe -
jeg har efter længeretids overvejelse gået med til at mine 3 børn får et marsvin her efter jul. Vi er pt ved at sætte os ind i hvad det vil sige at have marsvin og deres pleje. Vi har haft hamstre so far ( og jeg er selv opvokset med kaniner) men ungerne har kastet kærligheden på disse små gnavere.

her er lidt af mine spørgsmål.
- hvad vil være den bedste sammensætning hvis man vælger 3 marsvin i samme bur (vi vil meget gerne undgå familieforøgelse)
- har i forslag til et godt købebur, som er funktionelt og gerne pænt da det skal stå i stuen - og selvfølgelig stor nok til 3
- hvilken af de forskellige racer af marsvin, har det bedste temperament til børn
er der nogle gode råd til indkøb af diverse ting til marsvin og lign

1000 tak på forhånd

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: hjælp til en kommende marsvinefamilie

Indlæg af putte »

Allerførst vil jeg sige at jeg syntes at det er rigtig godt at i søger oplysninger onkring marsvin inden i anskaffer jer nogle. Der er desværre mange som der bare anskaffer nogle uden at ane en dyt om dem - så det er flot af jer :D

Når man ikke har ønske om fremtidige unger, så tror jeg det bedste ville være enten tre hunner eller to hunner og en kastrat. Det tror jeg ville fungere bedst.

Med hensyn til bur så er der mange som der har skabsbure og de er jo rigtig pæne men hvor funktionelle de er,det skal jeg ikke kunne sige. Men man kan jo også få etagebure hvor der er en rampe så de kan gå op og ned til hinanden.
Vores mutter går i et almindeligt tremmebur. Vi har 4 marsvin fordelt I to bure og de måler 120x55 cm. Men til 3 mutter vil jeg mene at det er for lidt. Så vil jeg nok tage det som siger 140 cm for der skal jo helst gerne være plads til fx tre huse/huler så de har hver deres og kan trække sig tilbage, hvis de har brug for fred.

Angående racer så ved jeg at der er nogle som der kan hjælpe dig med det, da jeg slet ikke er inde i det.
Men det skal nok ikke være unger som i vælger til jeres børn, da de har meget krudt i bagdelen og kan derfor godt være svære at sidde og nusse med. Så der ville jeg nok vælge nogle på en 7-9 mdr da de er mere rolige.

Vigtige ting til dem udover drikkedunk/madskål er huse/hule, tunnel, træbro ( som de også kan gnave i og derved slibe deres tænder ), evt en køje, høhæk, foderkugle, bold til godbidder ( ikke alle gider dem men vores elsker dem ). Man kan også lægge en lidt stor sten i buret som de kan hoppe op på og derved få slebet deres negle, en løbegård så de kan komme ud og spæne, en negle saks.
Mangler man inspiration til indretning af buret så er der en masse billeder både herinde men også hvis du googler det - jeg har fået en masse tips på den måde :D
Men jeg syntes også at man kan købe sig fattig i alle de skønne ting som findes, så hvis man går sine gemmer igennem, så kan man som regl finde noget som man kan bruge. Der er i hvertfald mange penge at spare på det. Jeg har fx selv lavet nogle ting til vores som de hygger sig meget med.

Jeg håber at du kan bruge mine svar til noget - og held og lykke samt tillykke med jeres kommende familieforøgelse :)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: hjælp til en kommende marsvinefamilie

Indlæg af Marsvin »

I bør vælge 3 hunner og være sikre på at det er hunner i køber (og at de ikke er drægtige, det sker desværre stadig i dyrehandlere at kønnene blandes).

Hvis i har mulighed for at komme til "Stengård Skole, Triumfvej 1, 2800 Kgs. Lyngby" d. 28/11 - 2015, så holder Kreds 1 (Dansk Marsvineklub) en udstilling der. Der vil i kunne spørge udstillere og opdrættere om en masse ting, samt se en del forskellige marsvin (Både kæledyr og racedyr).
Der er gratis adgang for gæster fra kl. 10. Frokostpause er 12:30 - 13:15, hvor der ikke er bedømmelser.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

FruMosen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 7. nov 2015 21:47

Re: hjælp til en kommende marsvinefamilie

Indlæg af FruMosen »

tusinde tak for svar.

vi satser på 3 af samme køn - men sys at have læst at drenge er nemmere at gøre tamme?

men kan man købe fra forskellige steder eller skal de helst værre fra samme kuld - tænker at så har de sat deres rangorden... eller er det ligemeget?

\:D/

Besvar