Hjælp til Alberte's alder.

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Hjælp til Alberte's alder.

Indlæg af putte »

Hej alle sammen.

Jeg er i tvivl omkring alderen på den marsvine - mor som vi fik for lidt over en mdr siden. Min mor som de var hos før, hun siger at hun er ca et år men min søster tror ikke at hun er mere end et halvt års tid. Hun vejer 682 g. Og jeg har læst herinde at voksne marsvin vejer mellem 800-1600 g. Hun fødte 3 unger d.11 september så jeg ved ikke om det har noget at sige.
Hun er et ganske almindeligt glathåret kæledyrsmarsvin.
Har i evt et bud på hendes alder udfra hendes vægt?

Lige et tillægsspørgsmål - må man gerne stille et spørgsmål inde i en andens tråd, hvis det omhandler det samme som tråden?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp til Alberte's alder.

Indlæg af Mysteries »

Hvis hun vejer så lidt, så tænker jeg snarere at hun er 6 måneder og har fået et kuld unger i en for tidlig alder, hvilket kan sætte væksten noget i stå.

Jeg tror godt du kan stille et spørgsmål til uddybelse i en anden tråd.
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Hjælp til Alberte's alder.

Indlæg af putte »

Mysteries skrev:Hvis hun vejer så lidt, så tænker jeg snarere at hun er 6 måneder og har fået et kuld unger i en for tidlig alder, hvilket kan sætte væksten noget i stå.

Jeg tror godt du kan stille et spørgsmål til uddybelse i en anden tråd.
Ja det samme siger min søster. Jeg har prøvet at tænke lidt tilbage på hvornår jeg første gang så marsvinet hos min mor og jeg mener at det var i slutningen af foråret men jeg er ikke sikker. Hun har fortalt mig at hun fik hende fra unge men det passer jo bare ikke med når hun siger, at marsvinet er ca et år.

Tini som vi har døbt hende virker meget tynd bagtil og hun er slet ikke livlig som vores andre marsvin fx er. Vi har endnu ikke hørt hende sige noget og vi syntes også at hun ligger meget. Hendes datter på 7 uger som hun går med, hun spæner rundt både i buret og i løbegården men Tini sidder bare og kigger. Nogle gange kan hun da godt tage en spænetur i buret. Men Mille ( hendes datter) kunne sikkert godt tænke sig hvis det var noget oftere :D. Hun fælder også EKSTREM meget.
Jeg tænkte at det måske var fordi at hun er ved at være gammel dame men så var det jeg læste herinde omkring vægten hos voksne marsvin, at jeg begyndte at spekulere på hendes alder.

Hun spiser godt både af tørfoder og grønt.
Er der noget som vi kan give hende som der kan få hendes vægt op? Af foder får de CK.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp til Alberte's alder.

Indlæg af Mysteries »

Dier ungen stadig hos hende? For ellers kan det være hun skal vænnes fra og have en anden makker, så hun kan bruge energien på sig selv. Du siger hun fælder meget: er der bare pletter, evt. symmetrisk på siderne, hvor hårene er faldet ud? Så kan det være hormonelt hårtab, f.eks. i forbindelse med drægtigheden og diegivning. Eller har hun knækkede hår, skæl og småsår, evt. kløe, for så kan det være skab (som også kan gøre hende meget utrivelig og kræver dyrlægebehandling).
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Hjælp til Alberte's alder.

Indlæg af putte »

Mysteries skrev:Dier ungen stadig hos hende? For ellers kan det være hun skal vænnes fra og have en anden makker, så hun kan bruge energien på sig selv. Du siger hun fælder meget: er der bare pletter, evt. symmetrisk på siderne, hvor hårene er faldet ud? Så kan det være hormonelt hårtab, f.eks. i forbindelse med drægtigheden og diegivning. Eller har hun knækkede hår, skæl og småsår, evt. kløe, for så kan det være skab (som også kan gøre hende meget utrivelig og kræver dyrlægebehandling).

Nej Mille stoppede med at die hos hende for lidt over 2 uger siden. Jeg har kigget morens pels igennem og den ser fin ud - der er hverken bare pletter eller sår/småkryb - vi kunne i hvertfald ikke se noget. Hun har godt nok en bar plet bag hvert øre men det har vores andre marsvin også og min søster siger at det er normalt og det håber jeg selvfølgelig er rigtig.
Pelsen på alle vores 4 marsvin er meget blank og ser rigtig fin ud. De andre fælder også men slet ikke i samme dur som moren. Vi er fyldt med hår når vi har sat med hende.
Hun var meget vild da vi fik hende da hun ikke rigtig har haft menneskekontakt før, men vi har fået tæmmet hende så meget nu, at vi godt kan sidde med hende. Men hun er stadig anspændt kan vi mærke.
Men hvis hun stadig er en stor unge og har fået kuldet alt for tidligt, så håber jeg ikke at hun er blevet "ødelagt" indeni og at det er derfor hun så tynd bagtil og vejer så lidt.
Hendes datter er 7,5 uge og vejer 509 g, så det vare jo ikke længe før hun vejer det samme som moren.
Er der måske noget som vi kunne give hende, som der kunne "fede" hende lidt op?

Men hensyn til navnet i overskriften Alberte og så navnet Tini i teksten, så er det fordi at min datter kom på navnet Tini forleden og hun syntes at hun hellere skulle hedde det :D

Besvar