Marsvin Slankekur ;)

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
RosaNugget
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 12. apr 2014 13:10
Geografisk sted: Sjælland

Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af RosaNugget »

Jeg ville lige høre, hvordan man får sit marsvin til at tabe sig :D
Jeg har to hunner (søstre) den ene vejer 1050g og den anden 1081g. De er 2 år og 8 mdr. Flere hjemmesider siger at det er for meget, så derfor skal de vel tabe sig. De får lidt grønt 1 gang om dagen, har altid frisk hø og vand. Og har selv lavet en gnaver blanding som skulle have alt det rigtige i rigtige mængder :)
Så er der nogen der har nogle tips? :)

Fra Rosa og Nugget :lol:

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af Mysteries »

Du må endelig ikke tænke at dine marsvin er overvægtige fordi de har en bestemt vægt. Der er jo stor forskel på hvordan de er bygget, og mange marsvin kan fint veje 1000-1100 g uden at være overvægtige. Mærk dem efter i kroppen, og hvis der er store fedtpuder og deller, ja så er de nok til den gode side (men det tror jeg er sjældent uden at man så også når højere op end den vægt du skriver her). Hvis de føles faste og murstensagtige, så er de helt fine.

Det er ikke helt nemt at slanke marsvin. Hvis de kommer til at sulte, og rent faktisk er for fede, skal der ikke så meget til før de begynder at omdanne fedt til energi i så højte et tempo at omdannelsen bliver ufuldstændig og kroppen i stedet forgiftes. Det er det vi kalder fedtlever, og som især overvægtige drægtige marsvin er i risiko for (hos dem kaldet drægtighedssyge) - og sjældent overlever. Man skal derfor tænke sig nøje om inden man går i gang med at slanke sine marsvin. Jeg ville starte med at omlægge kosten og skære ned på tørfoderet, da det som regel er det der feder mest. En spsk. pr. marsvin burde være nok. Godt hø ad libitum, og masser af godt og varieret grønt, fortrinsvis bladgrønt (urter, selleri, forskellige kål, salater (ikke iceberg), gulerodstoppe, blomkålsblade), og så giv mindre af de mere sukkerholdige grøntsager som gulerødder og peberfrugt. Frugt skal kun gives som snack.

Må jeg ikke høre dig hvor du har læst at dine marsvin er overvægtige? Det bekymrer mig lidt hvis der er nogen der opstiller vægtlister for marsvin. Det er jo det samme som at sige at fordi du vejer 70 kg så er du overvægtig - det kommer jo helt an på hvordan man er bygget. En af mine unge hanner, ikke engang et år og har været i avl siden han var 5-6 måneder, vejer 1240 g og er perfekt i stand - man kan tydeligt mærke det er muskler det hele. En ældre hun på samme vægt er til gengæld lidt flommet at føle på.
Christina

RosaNugget
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 12. apr 2014 13:10
Geografisk sted: Sjælland

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af RosaNugget »

Hej :)
De virker (ud fra din beskrivelse) ikke overvægtige, mere lige som de skal. Så slanker dem ikke men fortsætter bare som normalt med grønt, hø og lidt tørfoder. Kan ikke huske siderne men der var bla et par dyrelæge forums der sagde at hunner skulle veje 800-1000g, hvilket jeg syntes lød af lidt, men tænkte "hvad ved jeg". Og så andre der havde lagt det ud på deres blok. Fandt lige lidt - netdyredoktor.dk siger 700-900g. virumdyreklinik og så et par blokke siger de 900-1100g. Men er glad for dit feedback og tror mine er helt sunde og normale så! :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af Lina »

Lyder som om at netdoktors info - ihvertfald på det punkt - er meeeeeeeeeeget gamle.
For ja, for en hel del år siden, der var marsvin typisk noget mindre end de er idag.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af Mysteries »

Kønsmodningsalderen er også helt hen i vejret. Jeg vil henvende mig til dem og prøve at få det rettet.
Christina

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af Mysteries »

Og det var netdyredoktor jeg vil henvende mig til. Bare hvis nu andre fik samme id├® - jeg tror de ville blive irriterede over at blive bombarderet med mails :) Tror man kommer længere med en høflig og velbegrundet henvendelse.

Bare lige for at få lidt tal på bordet, hvad mener I andre at normalvægten ligger på (når vi ser bort fra dem vi jo egentlig godt ved er for tykke :) )
Jeg ville sige hunner: 900-1100 og hanner 1000-1300, men her dømmer jeg jo meget ud fra mine egne få dyr.
Christina

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af Saturn »

Ja, og så må jeg hellere sige, at vores mutter altså ligger lidt højere, hunnerne cirka +100-200g og hannerne +100g :roll:
(men de klarer sig superfint på udstillingerne, så det kan heller ikke være helt hen i vejret)
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Mine vejer det samme som Lenes, men der er jo også forskel på dyr der er opdrættet til udstilling og dyr der ikke er.
Billede

RosaNugget
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 12. apr 2014 13:10
Geografisk sted: Sjælland

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af RosaNugget »

Ja (Rikke) og mine er ikke udstilling, bare hyggedyr der hjemme :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Marsvin Slankekur ;)

Indlæg af Mysteries »

Hmm, det skal måske nok så hedde 900-1200 for hunner og 1000-1400 for hanner, hvis man tager med at der kan være forskel på dyr avlet til udstilling og almindelige dyrehandlerdyr. Det brede spænd afspejler jo så også netop den forskel.
Christina

Besvar