Du må endelig ikke tænke at dine marsvin er overvægtige fordi de har en bestemt vægt. Der er jo stor forskel på hvordan de er bygget, og mange marsvin kan fint veje 1000-1100 g uden at være overvægtige. Mærk dem efter i kroppen, og hvis der er store fedtpuder og deller, ja så er de nok til den gode side (men det tror jeg er sjældent uden at man så også når højere op end den vægt du skriver her). Hvis de føles faste og murstensagtige, så er de helt fine.
Det er ikke helt nemt at slanke marsvin. Hvis de kommer til at sulte, og rent faktisk er for fede, skal der ikke så meget til før de begynder at omdanne fedt til energi i så højte et tempo at omdannelsen bliver ufuldstændig og kroppen i stedet forgiftes. Det er det vi kalder fedtlever, og som især overvægtige drægtige marsvin er i risiko for (hos dem kaldet drægtighedssyge) - og sjældent overlever. Man skal derfor tænke sig nøje om inden man går i gang med at slanke sine marsvin. Jeg ville starte med at omlægge kosten og skære ned på tørfoderet, da det som regel er det der feder mest. En spsk. pr. marsvin burde være nok. Godt hø ad libitum, og masser af godt og varieret grønt, fortrinsvis bladgrønt (urter, selleri, forskellige kål, salater (ikke iceberg), gulerodstoppe, blomkålsblade), og så giv mindre af de mere sukkerholdige grøntsager som gulerødder og peberfrugt. Frugt skal kun gives som snack.
Må jeg ikke høre dig hvor du har læst at dine marsvin er overvægtige? Det bekymrer mig lidt hvis der er nogen der opstiller vægtlister for marsvin. Det er jo det samme som at sige at fordi du vejer 70 kg så er du overvægtig - det kommer jo helt an på hvordan man er bygget. En af mine unge hanner, ikke engang et år og har været i avl siden han var 5-6 måneder, vejer 1240 g og er perfekt i stand - man kan tydeligt mærke det er muskler det hele. En ældre hun på samme vægt er til gengæld lidt flommet at føle på.
Christina